لوله و اتصالات پلی اتیلن و نقش آن درصنعت کشاورزی

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
  • بازدید : ۱۵۹۹
امروزه مدیریت استفاده صحیح و بهینه از آب آبیاری در بخش کشاورزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .با توجه به کاهش نزولات آسمانی در چند سال اخیر وکاهش منابع آبهای زیر زمینی کشور ، شاهد بحران اب زراعی در برخی از استانهای کشور هستیم. کشور ما در منطقه ای خشک و نیمه خشک واقع شده و کاهش بارندگی در ده سال اخیر آن را با بحران شدید، جدی و مزمن آب روبرو کرده و ممکن است این کم آبی پیامدهای جبران ناپذیری برای نسل های آینده داشته باشد.در حال حاضر آب به یک کالای استراتژیک برای کشورها تبدیل شده که علاوه بر اقتصاد برای امنیت کشورها نیز مهم و حیاتی است. زیرا که مهمترین نقش را در طبیعت، محیط زیست و سلامت انسان ها ایفا می کند. از این جهت به اهمیت اب و استفاده صحیح وبهینه از این منبع حیات پی می بریم .ومقابله با این بحران امکان پذیر نیست مگر با بهره مندی از تکنولوژی و توسعه ان در بخش ابیاری . آب در کشاورزی از این جهت اهمیت دارد که بیشترین میزان مصرف آب کشوردر بخش کشاورزی است. با توجه به این که کشاورزی، یکی از صنایع بزرگ کشور است دستیابی به راهکارهای جدید برای استفاده بهینه از آب و همچنین توسعه کشاورزی، از اهداف مهم در این صنعت به شمار می رود .
با توجه به این که برای آبیاری مزارع کشاورزی در سطح گسترده، به تکنیک های خاصی نیاز است، اجرا و راه اندازی خطوط آبیاری، به سیستم های لوله کشی و تاسیسات کشاورزی احتیاج دارد.استفاده از لوله های پلی اتیلن بخشی از این نیازها را برآورده کرده است. مدیریت آب و جلوگیری ازهدر رفتن منابع آبی با این لوله ها امکان پذیر خواهد بود. ویژگی های منحصر به فرد این لوله ها، از جمله دوام و استحکام بالا، نصب آسان، هزینه پایین، مقاومت در برابر اشعه خورشید، مقاومت در برابر خوردگی، بهداشتی و غیر سمی بودن ، انتقال سریع اب و… ، باعث شده است که این لوله ها در صنعت کشاورزی کاربرد بسیار داشته باشند.

لوله پلی اتیلن و کاربردهای آن
لوله های پلی اتیلن نوع جدیدی از لوله های انعطاف پذیر پلاستیکی هستند که بدلیل مزیتهای بیشماری که دارند جایگزین لوله های بتنی و فلزی در صنایع مختلف گردیده است . این لوله ها از جنس ترموپلاستیک بوده و معمولا جهت انتقال مایعات و گاز از آن استفاده می شود .لوله های پلی اتیلن به دلیل نفوذ ناپذیری بسیار بالا و پیوند مولکولی قوی برای استفاده در خطوط لوله تحت فشار بسیار مناسب می باشند. امروزه در سراسر جهان برای مصارفی مانند خطوط اصلی آبرسانی، آبیاری زمین های کشاورزی ، گازرسانی، شبکه های فاضلاب، خطوط انتقال مایعات سنگین، و شبکه های زهکشی از لوله های پلی اتیلن استفاده می شود.
لوله های پلی اتیلن پر کاربردترین نوع لوله در سیستم‌های آبیاری تحت فشار و آبیاری قطره‌ای می‌باشند و سیستم‌های آبیاری تحت فشار یکی از سیستم‌های آبیاری بهینه جهت بهره‌وری بیشتر از منابع آب می‌باشند. لوله های پلی اتیلن آبیاری در تمامی مزارع و گلخانه‌های دنیا به نوعی مورد استفاده قرارمی گیرد. انواع لوله پلی اتیلن در کشاورزی (لوله پلی اتیلن آبیاری) و صنایع وابسته به آن کاربردهای فراوانی دارد. مدیریت منابع آبی و جلوگیری از هدر رفتن آب و مزایای منحصر بفرد لوله‌های پلی اتیلن باعث استفاده بیش از پیش این لوله‌ها شده است دوام و استحکام بالا، نصب آسان ،هزینه پایین ،عمر طولانی ،وزن سبک، انعطاف پذیری،مقاوت در برابر اشعه نور خورشید، مقاومت در برابر خوردگی، بهداشتی و غیر سمی بودن و تنوع بالا در سایز و اندازه ، تنها برخی از مزایای لوله پلی اتیلن آبیاری می‌باشد که کشاورزان را به استفاده ازاین نوع لوله ترغیب می‌کند. لوله‌ پلی اتیلن آبیاری قطره ای و دیگر انواع مختلف شبکه‌های آبیاری تحت فشار نیمه اصلی و اصلی به اسانی و به سرعت نصب و راه‌ اندازی می‌شوند و این سیستم‌های آبیاری بواسطه خواص مکانیکی منحصربفرد لوله‌های پلی اتیلن طول عمر بسیار بالایی دارند و بسیار مقرون به صرفه هستند .

مزایای استفاده از لوله پلی اتیلن در کشاورزی چیست ؟

استفاده از لوله و اتصالات پلی اتیلن در سیستم آبرسانی و آبیاری ، باعث عدم اتلاف اب در حین انتقال می گردد. علاوه بر این موجب جلوگیری از آلودگی آب و افزایش بازده محصول می گردد . بهینه سازی روش های انتقال آب در کشاورزی با استفاده از لوله پلی اتیلن به مقابله با معضل کمبود آب در بخش کشاورزی تا حدود زیادی کمک می کند.
یکی دیگر از امتیازات و مزایای لوله پلی اتیلن کشاورزی این است که این لوله ها مقاومت خوبی در برابر عوامل محیطی خاک ، مانند اسیدیته، فشار لایه های خاک، شوری و … دارند. استحکام، مقاومت در برابر خوردگی توسط مواد شیمیایی، عدم زنگ زدگی و وزن کم لوله های پلی اتیلن موجب استفاده روزافزون این محصول در صنایع گوناگون و بخصوص صنعت کشاورزی گردیده است. برخی از مزایای لوله های پلی اتیلن را در ذیل به اختصار عنوان مینماییم :

- بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف منابع آب
- افزایش سرعت و حجم انتقال آب به زمین های کشاورزی
- کنترل فشار ورودی و خروجی آب در لوله ها
- کاهش هزینه های نصب و راه اندازی و مدیریت خطوط لوله ها
- دوام و طول عمر بالای لوله ها
- کاهش هزینه های تعمیرات و نگهداری سیستم های آبیاری
- مدیریت آسان خطوط لوله های زهکشی آب در اطراف زمین های کشاورزی، باغات و مزارع
- عدم نشتی در اتصالات خطوط لوله و هدر رفت اب
- مقاومت در برابر زنگ زدگی

انواع لوله‌های پلی اتیلن آبیاری
انواع لوله پلی اتیلن در دو مدل تک جداره و دو جداره در بازار موجود هستند. لوله هایی که جهت مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند، اغلب از نوع لوله پلی اتیلن تک جداره هستند. به جز در موارد خاص که باید از لوله پلی اتیلن دو جداره استفاده شود. لوله های پلی اتیلن تک جداره، دارای دیواره ای صاف و یکنواخت هستند و به همین دلیل برای نصب در سیستم های آبیاری محدود یا آبیاری قطره ای مناسب هستند . سیستم های آبیاری جدید و مدرنی که امروزه برای زمین های کشاورزی استفاده می شوند، شامل روش های بسیار مؤثری هستند که باعث صرفه جویی در هزینه ها و هم چنین صرفه جویی در مصرف آب می شوند. ازمهم ترین شیوه های آبیاری که در آن ها لوله های پلی اتیلن استفاده می شود عبارتند از: سیستم آبیاری تحت فشار
- سیستم آبیاری قطره ای
- سیستم آبیاری نوار آبیاری
- سیستم آبیاری بارانی
- سیستم آبیاری موضعی
- سیستم آبیاری سطحی

اتصالات لوله های پلی اتیلن
خطوط لوله پلی اتیلن در پروژه‌ها‌ی مختلف نیاز به اتصالات پلی اتیلن دارند که این اتصالات با توجه به نوع عملیات و کاربرد آن متفاوت است .
لوله پلی اتیلن را می توان به چند روش به هم وصل کرد. این روش ها عبارتند از: اتصالات جوشی، اتصالات پیچی و الکتروفیوژن .درصنعت کشاورزی دو روش متداول است .
-اتصالات پلی اتیلن جوشی (جوشکاری لب به لب)
-اتصالات پلی اتیلن پیچی (رزوه ای)

اتصالات پلی اتیلن جوشی
لوله های پلی اتیلن اکثرا به وسیله جوش به یکدیگر متصل می شوند. جوشی بودن یا نبودن یک لوله به اتصالات آن بستگی دارد .در لوله های پلی اتیلن به نوع اتصالات لوله که به وسیله جوش به یکدیگر متصل می شوند، لوله پلی اتیلن جوشی می گویند. روش اتصال جوشی به این صورت است که لوله در طی فرآیند جوش گرم شده و با اتصالات یکپارچه می شود. این موضوع باعث می شود از هر دو طرف اتصال لوله از حالت اولیه خود نیز مستحکم تر شود.
نوع اتصالات در لوله های کاروگیت، لوله های پلی اتیلن تک جداره و دیگر لوله های جنس پلی اتیلن با یکدیگر کمی متفاوت است. جوش لب به لب لوله های پلی اتیلن از روش هایی است که بوسیله آن دو سر لوله در یک خط اتصال به یکدیگر جوش داده می شوند و به این روش بات فیوژن می گویند . روش جوش لب به لب توسط دستگاه های اتصال بات فیوژن به یکدیگر متصل می شوند این دستگاه ها قسمتی به نام هیتر دارند که به معنای گرم کننده است . هیتر نقش بالا بردن دمای لبه لوله را دارد و بالا بردن دما به دلیل متصل شدن راحت لوله ها به یکدیگر می باشد . بازه دمای هیتر دستگاه های جوش لب به لب مینیمم ۲٫۴ درجه سانتیگراد و ماکسیمم ۲۳۲ درجه سانتیگراد بسته به نوع و ضخامت لوله است . روش جوش لب به لب برای لوله هایی با ضخامت یکسان انجام پذیراست .به طور مثال لوله های پلی اتیلنی در سایز ۱۰ اینچ را نمی توان به لوله ۶ اینچی متصل نمود .

اتصالات پلی اتیلن پیچی یا رزوه ای
به اتصالاتی گفته می شود که بدون نیاز به جوش و از طریق مادگی، لوله ها را به یکدیگر متصل می کند .این اتصالات معمولا برای سیستم های ابرسانی و ابیاری زمین های کشاورزی و باغات مورد استفاده قرار می گیرد .استفاده از اتصالات پلی اتیلن پیچی با سرعت بسیار زیاد و بدون نیاز به دستگاه جوش پلی اتیلن صورت می گیرد .علاوه بر این اتصالات پیچی پلی اتیلن در صورت اسیب بسیار ساده قابل تعویض هستند .در حالی که اتصالات جوشی نصب کندتری دارند،چرا که نیاز به گرم کردن و دستگاههای مخصوص دارند .یکی از برترین ویژگیهای اتصالات پیچی که ان را از اتصالات جوشی متمایز می کند قابلیت استفاده مجدد است . یعنی میتوان این اتصالات را پس از نصب در یک پروژه ، دوباره جدا کرد و در جای دیگری از ان استفاده نمود.

لوله پلی اتیلن آبیاری تحت فشار
در زمین های کشاورزی که برای انتقال آب در شبکه های آبیاری تحت فشار بارانی و قطره ای، به فشار کاری بالایی نیاز است، لوله پلی اتیلن بهترین انتخاب است. این لوله ها نسبت به لوله های فلزی در شبکه های تحت فشارعملکرد بهتری دارند و همین امر باعث شده سرعت جایگزینی لوله پلی اتیلن در صنایع کشاورزی از سایر صنایع به مراتب بالاتر باشد. یکی دیگر از دلایل محبوبیت لوله های پلی اتیلنی سهولت در نصب و هزینه پایین اتصالات می باشد. اتصالات و شیرآلات پلیمری به سادگی به لوله های پلی اتیلنی متصل شده و کاملا آب بندی می شوند. ویژگی های به کار رفته در اتصالات پلیمری نیاز به اتصالات و شیرآلات و مغزی ها را به حداقل رسانده و این ویژگی ،هزینه های اجرایی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

نقش لوله پلی اتیلن در انتقال کود و سموم کشاورزی
عملکرد بهینه و مناسب لوله پلی اتیلن نسبت به انواع دیگر لوله منجر به آن گردیده که سرعت رشد استفاده از این محصول در شبکه های ‏انتقال کود، سموم کشاورزی و توزیع آب ، نسبت به دیگر محصولات مرتبط بسیار بیشتر باشد دوام و استحکام بالا، نصب آسان،عمر طولانی، وزن پایین ، انعطاف پذیری، مقاوت در برابر اشعه نور خورشید، مقاومت در برابر خوردگی ، بهداشتی بودن و غیر سمی بودن و تنوع بالا در سایز و اندازه، تنها برخی از مزایای لوله‌های پلی اتیلن می‌باشد که کشاورزان را به استفاده از لوله‌های پلی اتیلن ترغیب می‌کند. درحال حاضردر تمامی مزارع، و گلخانه‌های جهان، لوله‌های پلی اتیلن به شکلی مورد استفاده قرار می گیرد. انواع متنوعی از اتصالات جهت آبیاری باغات و مزارع تولید و به بازار عرضه شده است که به وسیله آنها می‌توان میزان آب خروجی به اراضی کشاورزی را مدیریت نموده و هم چنین مقدار کود و سمومی را که باید به گیاهان رساند را کنترل کرد.و از اتلاف این منابع جلوگیری نمود.این امر باعث می شود که یک گیاه بیش از اندازه به آفت کشها و سموم آغشته نشود .در نتیجه گیاه سالم تری در دسترس مصرف کننده قرار می‌گیرد. لوله‌های پلی اتیلن کشاورزی قادرند عمل توزیع و انتقال کودهای شیمیایی را از طریق جریان آب به انجام رسانده و بازده مصرف کود را افزایش دهند. از این طریق هزینه‌های کود و کودپاشی درمزرعه تا ۴۰ درصد کاهش می‌یابد. همچنین مانع از ایجاد رطوبت ناخواسته درسطح مزرعه و باغ گردیده و درنتیجه ازشیوع بیماریهای قارچی ، انگلی ، و… درمزرعه جلوگیری می‌گردد.

مراحل لوله گذاری و نحوه انتقال آب درکشاورزی
به منظور جلوگیری از هدر رفتن آب در سطح اراضی کشاورزی ، باید روش های سنتی را کنار گذاشته و با برنامه ریزی و سرمایه گذاری در بخش انتقال آب با بحران کمبود اب در کشور مقابله نمود . یکی از بهترین روش ها، لوله گذاری انتقال آب کشاورزی است که باعث ارتقای بهره وری و مصرف بهینه آب می گردد. لذا به منظور آبیاری و انتقال آب از محل منبع تا ابتدای اراضـی و نیـز توزیـع آب در سـطح اراضی و تأمین فشار، از انـواع خطـوط لولـه بـا تحمـل فشـار و جنس های متفاوت (باتوجه به نوع و شرایط روش آبیاری تحت فشار ) استفاده می شود که بهترین نوع لوله برای این مهم لوله های پلی اتیلن می باشد.

در اینجا قسمتی ازعملیات تهیه و اجرای لوله های پلی اتیلن در فرآیند انتقال آب را بطور مختصر عنوان می کنیم :

1-بوته کنی ، تمیز کردن و آماده کردن مسیر لوله گذاری و انجام کارهای نقشه برداری
2-تهیه ، بارگیری و حمل لوله های اتصالی
3-حفر ترانشه تا عمق مورد نظر
4-شیب بندی و تسطیح کف ترانشه
5-حفاظت کامل داخل لوله از ورود هرگونه مواد خارجی
6-قرار دادن لوله ها درون ترانشه
7-خاکریزی اطراف و روی لوله های درون ترانشه با خاک سرندی
8-آزمایش هیدرولیکی خط لوله ، طبق مشخصات فنی
9-پخش و کوبیدن خاک سرندی با وسایل دستی تا تراکم مورد نظرطبق مشخصات فنی، پرکردن ترانشه تا سطح زمین، بدون کوبیدگی، با خاک حاصل از خاکبرداری .

دیدگاه ها

مهرآوند
۱۴۰۰/۱۰/۰۴ ۱۱:۴۹
گفتنی است که لوله پلی اتیلن به دو دسته کلی HDPE و LDPE تقسیم میشود که لوله های LDPE لودن نام دارد و برای ابیاری قطره ای استفاده میشود و لوله های HDPE به عنوان لوله های پلی اتیلن معروف است

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.