آشنایی با دستگاه پرس پلت در صنعت خوراک دام

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
  • بازدید : ۳۴۶۴
با گسترش روز افزون جمعیت ،نیاز به تامین مواد غذایی روز به روز بیشتر می شود .در حالی که روش های سنتی کشاورزی و دامداری دیگر نمی تواند جوابگوی تامین نیاز غذایی انسانها باشد .در حوزه دامپروری ، پرورش حیوانات از مزرعه کم تراکم به دامداری های متراکم و صنعتی تبدیل شده است . با سرعت رشد و تولید دام و طیور، تهیه و تولید خوراک دام، طیور و آبزیان و نحوه ی تولید آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا تهیه خوراک با کیفیت و مناسب ، علاوه بر افزایش کیفیت تولید ،از جنبه اقتصادی نیز بازدهی بالایی را به همراه دارد. با ورود تکنولوژی دستگاه پرس پلت کار برای فعالین این حوزه بسیار آسان گردیده. در کشور ما سال هاست که تکنولوژی تولید خوراک پلت وارد صنعت دامداری و مرغداری شده است.

دستگاه پرس پلت و عملکرد آن
تهیه و تولید خوراک فرموله شده برای دام ، طیور و آبزیان و ... که دارای مواد غذایی آلی به صورت خشک و فرآوری شده است را خوراک پلت می نامند. در دستگاه پرس پلت، فرایند تولید خوراک پلت دام با طی کردن مراحل مختلف از جمله : آسیاب کردن (خرد کردن گیاهان و مواد غذایی درشت)، پودر کردن، مخلوط کردن با مواد اولیه خوراکی مانند مایعات و مواد مغذی، به صورت خمیر تغییر شکل می دهد و پس از تحت فشار قرار گرفتن ،از سوراخ هایی به نام ( دای ) به اندازه و اشکال مختلف، بنا به نوع خوراک حیوان از دستگاه پلت خارج می شود . این نوع خوراک فراوری شده بهترین خوراک برای دام و طیور و آبزیان می باشد. این دستگاه در زمان تولید پلت، مواد اولیه را تحت شرایط فشار گرما و رطوبت قرار می دهد، که این روش تولید بر روی عوامل بیماری زا تاثیر گذاشته ، باکتری ها را از بین می برد و باعث کاهش رشد میکروب ها در گندم، جو، سویا و دیگر مواد اولیه می گردد.

پلت کردن چیست؟
آسیاب کردن مواد اولیه خوراک دام و سپس ترکیب و میکس کردن مواد در میکسر و ریختن آن درون دستگاه و تبدیل مواد اولیه به حبه های کوچک را پلت کردن می نامند.
دانه های پلت دارای اندازه های معینی است که از سایر خوراکهای سنتی و یا آردی خوش خوراک تر بوده و جیره بالای غذایی دام و طیور را تشکیل می دهند. معمولا تمام حیوانات غذای پلت شده را در مقایسه با سایر خوراکها بیشتر دوست دارند.

مزایای استفاده از خوراک پلت
ذرات ریز مغذی خوراک دام،در مجاورت هوا اکسیده شده و از بین می روند. پلت کردن روشی است که مانع از اکسیده شدن مواد موجود در جیره می شود، زیرا مواد غذایی با هوا در تماس نیستند.علاوه بر این، ذرات ریز مغذی که به صورت پودر و آرد هستند اگر در معرض باد قرار گیرند هدر می روند. این ذرات از ترکیبات اصلی در خوراک دام و طیور هستند که با هدر رفتن آنها علاوه بر زیان اقتصادی، ممکن است ضرر جانی هم به دام و طیور وارد کند. اما اگر غذا به صورت حبه های یکنواخت و فرموله شده پلت باشد تمام موادغذایی به صورت کامل به بدن دام و طیور می رسد. این روش در عملکرد و راندمان گله تاثیر بسیار زیادی دارد. در روش های سنتی معمولا مقداری از خوراک دام و یا طیور به دلیل ناهمگن بودن در اخور به جا می ماند و هدر می رود . که هم باعث زیان اقتصادی است و هم بسیاری از مواد مغذی به بدن حیوان نمی رسد .که با روش پلت از بروز این مشکلات می توان پیشگیری نمود . در خوراک پلت هدر رفت غذا وجود ندارد و گرد و غبار کاهش می یابد، که این امر سبب از بین رفتن بیماری های تنفسی و گوارشی در حیوانات می شود.

مزایای استفاده از دستگاه پرس پلت
- استفاده از دستگاه پلت و دادن خوراک پلت به دام و طیور باعث ذخیره سازی انرژی در بدن حیوانات می گردد. زیرا دام و طیور زمان کمتری را صرف خوردن کرده اند.
- استفاده از خوراک پلت منجر به افزایش بزاق دهان دام شده که این امر باعث کاهش اسیدوز در بدن دام بزرگ می شود.
- تغییرات فیزیکی و شیمیایی که در هنگام پلت کردن روی می دهد باعث افزایش وزن و ضریب تبدیل غذایی در بدن حیوان می شود. این خوراک منجر به کاهش بیماری های دام و طیور می شود.

انواع دستگاه پلت و ویژگیهای آن
دستگاه پرس پلت بر اساس دو ویژگی اصلی دسته بندی می شود. ویژگی اول بر اساس ظرفیت یا تناژ دستگاه است و ویژگی دوم بر اساس قطعات و موتور به کار رفته در دستگاه. بنابراین دو نوع دستگاه : پلت گیربکسی و پلت تسمه ای را به شما معرفی می کنیم .
۱- پلت گیربکسی:
به دلیل طراحی خاص دراین نوع پلت و قرار گرفتن تکیه گاه رولر روی شفت اصلی و پایه صفحه عینکی جلوی پلت، رولر ها فشار کمتری را متحمل می شوند و نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند، همچنین به دلیل ساختار گیربکس ، با همان میزان مصرف برق، ظرفیت تولید بالاتری نسبت به پلت های تسمه ای دارد. یکی دیگر از ویژگی های خاص این نوع پلت قدرت مناسب در پلت کردن انواع مواد اولیه با فرمولاسیون متفاوت از جمله کود آلی و ضایعات کشاورزی می باشد.
یکی از مشکلات شایع پلت های گیربکسی، نشت روغن می باشد. علت این مسئله این است که رینگ دندانه ای و شفت تو خالی پلت باید مرتب روغن کاری شوند که به خاطر اصطکاک محافظ درز و شفت در دور بالا، پس از مدتی با فرسایش تدریجی این بخش نشت روغن اتفاق می افتد. و در برخی موارد حتی امکان آلوده شدن خوراک به روغن نیز وجود دارد.
عمر بلبرینگ ها در پلت های گیربکسی مانند پلت های تسمه ای نیست، بلبرینگ شفت تو خالی در هنگام تولید تحت فشار شدیدی است، بنابراین فرسایش بلبرینگ گیربکسی بسیار سریعتراز بلبرینگ تسمه ای اتفاق می افتد.
سر و صدای بالای پلت گیربکسی هنگام تولید و همچنین قیمت بالاتر این دستگاه در مقایسه با نوع تسمه ای و لزوم سرویس و تعمیرات گیربکس ها،از دلایل اصلی علاقه خریداران به پلت های نوع تسمه ای می باشد.

۲- پلت تسمه ای:
پلت تسمه ای صدای کمتر و تولید پایدارتری نسبت به نوع گیربکسی دارد، تعویض آسان قطعات و هزینه پایین تعمیرات در صورت بروز مشکل،از مزیت های این دستگاه به شمار می رود .هم چنین عمر بالای بلبرینگ های شفت اصلی به خاطر وجود موتور در دو طرف پلت و تقسیم نیروها بر روی دای و شفت اصلی، از دیگر مزایای این نوع پلت می باشد. ظرفیت تولید پلت های تسمه ای در مقایسه با پلت های گیربکسی کمتر است و نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارد. اما به دلیل فاصله میان دای و شفت، قطعه شفت به مرور زمان فرسایش می یابد. به دلیل اتصال یک سمت شفت رولر به شفت اصلی پلت و اتصال سمت دیگر به عینکی جلوی رولرها بدون نقطه تکیه گاه، در واقع رولرها نقش تکیه گاه را بازی کرده و تحت فشار داینامیک می باشند بنابراین ایجاد فاصله بین شفت رولر و شفت اصلی باعث ایجاد فرسایش در قسمت شفت رولرها می گردد.

ویژگیهای پرس پلت گیربکسی
- ظرفیت تولید بالاتر نسبت به سایر دستگاهها
- استهلاک پایین ترنسبت به انواع مشابه
- سیستم انتقال نیرو از نوع گیربکس است
- صرفه جویی در هزینه های ثانویه
- مصرف انرژی الکتریکی کمتر

قیمت پرس پلت گیربکسی
قیمت دستگاه پرس پلت گیربکسی به عوامل مختلفی وابسته است که در قیمت گذاری ان بسیار تاثیر گذارند. از جمله :
- ظرفیت و توان تولید دستگاه در ساعت
- نوع گیربکس دستگاه
- نوع و توان الکتروموتور دستگاه
- نوع و تجهیزات جانبی بکار رفته در دستگاه از قبیل: تعداد کاندیشنر، الکتروموتور فیدر و کاندیشنر
- جنس قطعات متحرک نظیر دای و رولر
- جنس بدنه

اهمیت دستگاه پلت در دامداری ها
توجه کافی به سلامت خوراک دام از مواردی است که دامداران و دامپروران به اهمیت آن پی برده اند .جهت افزایش راندمان فرایند تولید شیر، رشد کافی تلیسه، پرواری بهینه دام گوشتی ، نوع خوراک مصرفی دام ، از نظر دارا بودن مواد معدنی و مغذی بسیار حائز اهمیت است .هم چنین بهبود کیفیت خوراک دام موجب کاهش زیان های مالی بدلیل هزینه های بالای درمانی برای دام های مریض می گردد . دستگاه پلت خوراک دام یکی از مهم ترین و اساسی ترین وسایل مورد نیاز برای دامداران و دامپروران است که با تولید خوراک فراوری شده حجم خوراک مصرفی در دامداری را پایین آورده و در عوض دام ها غذای سالم و سرشار از مواد معدنی بهینه مصرف می کنند.

انواع دستگاه پرس پلت دامداری
- پلت خوراک دام
- پلت دان مرغ و طیور
- پلت خوراک آبزیان
- پرس پلت (خوراک ساز)
- پلت خانگی
- پلت ورمی کمپوست
- پلت کود مرغی

مشخصات فنی دستگاه پرس پلت
دستگاه پلت از اجزاء زیر تشکیل شده است:
تیغه برش
تیغه برش یکی از اجزاء دستگاه پلت است که وظیفه تکه تکه کردن پلت را دارد.تیغه های برش قابل تنظیم هستند .اگر قصد تقسیم کردن خوراک دام به قطعات کوچک را دارید باید تیغه برش را به دای نزدیک تر کنید. با کمک این قابلیت می توانید پلت هایی با طول مناسب تهیه کنید.
پیچ دای
دای یکی از اصلی ترین اجزای دستگاه پلت ساز است که تاثیر زیادی در هزینه ساخت و کیفیت دستگاه دارد . آلیاژ این قطعه از استیل و کروم است.عمر دای بستگی به فرمولاسیون و مواد مصرفی در خوراک دام دارد. به عنوان مثال ، مقدار فیبر بالای مواد ،عمر دای را کوتاه می کند . یا مثلا چربی ها باعث ساییدگی دای می شود . بنابراین بهتر است دای را هر چند وقت یک بار عوض کنید . بعد از نصب دای باید مطمئن شوید که رولر ها به درستی در جای خود قرار گرفته اند .
تسمه
این وسیله باعث سر و صدای کم تر، قدرت پایدار تر و هزینه کمتر دستگاه می شود . در دستگاه های پلت ساز تسمه ای تیغه ی برش به کمک تسمه می چرخد و پلت ها خرد می شوند . در نتیجه در صورت پارگی یا ساییدگی تسمه می توان ان را با هزینه ای نسبتا کمتر از نوع گیربکسی تعویض نمود .
پاروی هدایت بار
این وسیله وظیفه ی حرکت دادن پلت در لوله ها را دارد . این وسیله پلت ها را در لوله ها و بین تیغه ی برش و منافذ و ... جا به جا می کند و آن را به مخزن نهایی می رساند . در بعضی پلت ساز ها از فشار برای جا به جایی استفاده می کنند .
پیچ دو سر زروه
این نوع پیچ ها در دستگاه های زیادی بکار می روند. پیچ دوسر زروه یک پیچ استوانه ای است که در وسط آن زروه ای وجود ندارد و زروه ها فقط در ابتدا و انتها های پیچ قرار دارند . برای بستن آنها از مهره استفاده می شود .

مواد تشکیل دهنده پلت دامی چیست ؟
جهت تهیه پلت دامی از مواد زیادی برای خوراک روزانه دام استفاده می شود. این مواد شامل کنجاله سویا، کلزا ، پنبه، ذرت و پودر ماهی، سبوس گندم و جو، توکسی بایوندر، مکمل های معدنی و سایر افزودنی ها است. مواد اولیه و دیگر مایعات مورد استفاده در تولید خوراک فناوری شده باید دارای انرژی، فیبر، فسفر، سدیم، ترئونین، پروتئین، چربی، لینولئیک اسید، کلسیم، سدیم، کلر، لیزین، متیونین، والین، ایزولوسین و غیره باشند. میزان استفاده از این مواد مغذی برای دام بنا به سن و نوع دام (شیری، پرواری، خشک، گوساله) متغیر است.

مزایای استفاده از دستگاه پلت :
- وارد کردن انواع مواد مغذی در جیره غذایی دام
- مصرف کامل خوراک پلت شده وعدم خوردن سلیقه ای خوراک توسط دام
- هضم راحت خوراک پلت شده و کاهش بیماری های گوارشی دام
- افزایش بالای تولید شیر در دام های شیری
- روند بهینه رشد دام های پرواری (گوشتی) تا 30 درصد
- توزیع یکسان خوراک پلت شده در جیره غذای گله باعث افزایش رشد یکسان دام ها می شود.
- امکان نگهداری مواد غذایی پلت شده به مدت طولانی
- تولید بهداشتی خوراک پلت شده به علت وجود فشار دمای بالا در دستگاه پلت
- امکان افزایش میزان تولید خوراک
- کاهش مصرف انرژی
- کاهش هزینه های نیروی کار انسانی
- افزایش سود بیشتر
- عدم هدر رفت خوراک در زمان خوردن و خوش خوراک بودن قرص های پلت شده
- حمل و نقل آسان

دستگاه پلت قادر به تهیه غذای آبزیان و سایر حیوانات مانند مرغ، گاو، گوسفند، خرگوش، اردک و… می باشد . این دستگاه، خوراک پلت با ابعاد دو تا هشت سانتی متر را تولید می کند. با استفاده از این دستگاه می توان میزان تولید و مصرف خوراک را با هم هماهنگ نمود. قیمت تمام شده غذای پلت بسیار کم تر از غذای آردی است. با داشتن دستگاه پلت ساز قادر خواهید بود همزمان برای دام و طیور خود، خوراک پلت تهیه کنید. با وجود قابلیت های این دستگاه کشاورزان می توانند به صورت همزمان در مزارع خود انواع حیوانات را نگهداری کنند. برای استفاده در مزارع کوچک می توان از دستگاه های کوچک خانگی که قیمت کمتری دارند استفاده کرد.

دیدگاه ها

تعاونی کشاورزی گاوداران اصفهان و حومه
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ ۱۳:۴۴
خوراک پلیت بسیار مناسبتر از نوع مش آن است. موافقم

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.