چگونه از منابع گیاهی کود آلی بسازیم؟

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
  • بازدید : ۶۷۸

منابعی مانند میوه‌های ریزش کرده و آلوده، علف‌های هرز که در سطح باغ وجود دارند، استفاده کنید. به همین دلیل می‌توانید با مواد در دستتان فرآیند تهیه کود کمپوست را انجام دهید. با استفاده از این روش می‌توانید دور ریز و موادی که بلااستفاده در باغ شما به یک گوشه افتاده‌اند، تبدیل به منابعی همچون آلی نمایید. در این مقاله همراه ما باشید، تا روش‌های تبدیل کود آلی را به شما آموزش دهیم.

روش تهیه کود آلی با استفاده از منابع گیاهی و استفاده آن در باغ

زمانی که شما مواد اضافه و بدرد نخور باغ را با استفاده از فرآیند خاصی تبدیل به کود کمپوست می‌کنید. زمانی که این مواد به خاک برمی‌گردند، باعث اصلاح ساختمان و بافت خاک شده و ph سطح مد نظر را تنظیم می‌کند. همچنان با آزاد شدن بسیاری از عناصر ضروری که گیاه به آن نیاز دارد، می‌توانید خاک باغ و مزرعه خود را حاصلخیز نمایید. از این رو می‌توانید انتظار ایجاد اختلال در چرخه زندگی آفات و بیماری‌ها را داشته باشید.
برای اینکه بتوانید کود آلی مدنظر را به شکل مناسبی تهیه نمایید، باید محلی به عرض 2/5 متر و به طول حداقل 5متر (بسته به میزان مواد) انتخاب کنید. ناحیه مدنظر باید عمق یک و نیم‌متر داشته باشد، و نباید بگذارید که دیواره‌ها در اثر خاکبرداری ریزش نماید. باید به صورتی اقدام نمایید که تا به محض تماس مواد با خاک، محل مورد نظر بازهم ثابت مانده و ریزش نداشته باشد.

از چه منابع داخلی می‌توانیم برای تهیه کود آلی استفاده نماییم؟

برگ‌هایی که به واسطه جدا شدن از شاخه روی سطح زمین ریخته‌اند
علف‌هایی که به صورت هرز در زمین ما و اطرافش حضور دارند
میوه‌های باقی مانده در باغ
شاخسارهای محصولات زیردرختی و میوه‌های زاید آن‌ها

چه منابع خارجی می‌توانند به تهیه کود کمپوست کمک نمایند؟

کاه و کلش غلات، حبوبات، شالی و غیره
ساقه‌های انواع ذرت
سبوس برنج
خاک اره (براده‌های چوبی در نجاری)
فضولات دامی
شاخسارهای سیب زمینی، گوجه فرنگی، صیفی جات و میوه‌های زاید آنه
پس مانده علوفه در آغل‌ها
محصولات دور ریخته شده مانند سیب زمینی و پیاز

نحوه تهیه کود آلی به چه صورت است؟

برای اینکه بتوانید این کار را به صورت درستی انجام دهید، بهتر است که از میوه‌های درشت در فرآیند مدنظر استفاده نکنید. به همین منظور بهتر است که میوه‌ها را به قطعه‌های کوچک و 10 سانتی‌متری تبدیل کنید. برای اینکه بتوانید نسبت درستی را در هنگام تهیه کود داشته باشید، باید از مواد گیاهی و کود اوره به میزان 5 درصد، کود فسفاته یک درصد و کود حیوانی حداقل 10 درصد باهم مخلوط نمایید. در پایان کار هم به تدریج باید مواد را در سیلو ریخته و آن‌ها را فشرده کنید.
هروقت ارتفاع به 25 سانتیمتر رسید، یک لایه نازک از خاک باغچه به آن اضافه کنید. رطوبت توده مورد نظر باید بین 55 تا 75 درصد باشد. زمانی که ارتفاع مواد مدنظر به یک و نیم‌متر رسید، روی توده‌تان را باید با استفاده از نایلون بپوشانید. هر 15 روز یکبار (تا 4بار) جهت هوادهی توده لازم است که مخلوط و بهم زده شود.

چه مواردی روی تبدیل مواد به کود آلی تاثیر گذار هستند؟

جهت اطمینان از تبدیل درست و به موقع مواد به کود آلی، باید از روش فوق‌العاده مانند تست معروفی به اسم "تست بذر شاهی" بهره ببرید. مقداری از کمپوست تهیه شده را در گلدانی ریخته و مقداری بذر شاهی در آن می‌کاریم. سپس در مرحله بعدی باید فضای مناسب برای رشد گیاه را فراهم کنید، به همین دلیل باید رطوبت و دمای لازم را ایجاد نمایید. اگر پس از گذشت چند روز بذور سبز شدند و نتیجه گرفتید، این علامت نشان دهنده این است که کمپوست آماده انتقال به خاک باغ است. در صورت پوسیده شدن بذور، نباید به هیچ وجه از کود مد نظر در پای درختان استفاده کنید.

سخن تکمیلی

در طبیعت هر چیزی که نیاز به رشد داشته باشد، باید فضای مناسبی برای اینکار برایش فراهم شده باشد. به عنوان مثال شما باشگاه بدنسازی را در ذهن خود تصور کنید، برای اینکه بتوانید بدن روی فرمی داشته باشید، باید از مکمل‌ها و خیلی از چیزهای دیگر استفاده کنید تا بتوانید به بدن مطلوب خود برسید. گیاه هم از این قائده مستثنی نیست، به همین جهت در روند رشدش لازم است تا از انواع کود استفاده شود. اما به هیچ عنوان تمام کودها را با یکدیگر ترکیب نکنید. امیدواریم این مقاله از بازار بزرگ کشاورزی برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.