آشنایی بیشتر با کود سفید!

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
  • بازدید : ۱۵۷۳

بهتر است بدانید که چیزی حدود 40 تا 60 درصد از منابع غذایی جهان با استفاده از کود سفید یا کود سیاه تامین می‌شود. از این رو اگر می‌خواهید در امر باغداری و کشاورزی بهینه‌تر و بهتر عمل کنید، بهتر است که با کودها آشنایی بیشتری داشته باشید. در این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر در مورد این محصول پر استفاده به شما اطلاعات بدهیم.

کود چیست؟

به هر مواد طبیعی یا غیر طبیعی (کود سفید) که به خاک اضافه می‌شود تا در رشد گیاهان و محصولات بهبود ببخشد، کود می‌گویند. اگر خاکی که محصولات شما در حال استفاده از آن می‌باشند، مواد مغذی کم داشته باشد؛ باعث می‌شود تا انرژی مورد نیاز گیاه تامین نگردیده و دیرتر به رشد مطلوب برسد. از این رو مواد معدنی یا کود باعث می‌شود که این کمبود جبران شده و خاک بتواند انرژی مورد نیاز گیاه را تامین نماید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که اگر اطلاعات کاملی در مورد کودها دارید، بهترین نوع آن را به خاک خود اضافه کنید تا بتوانید در پایان محصول بهتری داشته باشید. به عنوان مثال کود ماکرو و کود میکرو می‌توانند برای برخی محصولات مناسب باشند.
جالب است بدانید که رتبه بهداشتی جامعه ما از میان کشورهای موجود در جهان چند است، بهتر است بدانید که این رتبه از میان 192 کشور عدد 123 است. این رتبه پایین حاصل سوء تغذیه بوده که متاسفانه باعث چنین وضعی شده است. یکی از دلایل شایع که باعث سوء تغذیه می‌شود، این است که در مصرف بهینه کود سفید به هیچ عنوان اصول آن رعایت نمی‌شود. از این رو شعاری که همواره این محتوا را دارد که می‌گوید: "پیشگیری بهتر از درمان است"، به صورت اصولی به آن عمل نمی‌شود.
در آمار نشان داده شده که بیش از 85 درصد مردم به صورت ظاهری تنها شکم خود را سیر میکنند. اما بهتر است بدانید که 90 درصد آنان به نحوی دچار گرسنگی سلولی هستند. دلیل اصلی این عامل متولیان تامین محصولات غذایی هستند که به مفهوم امنیت غذایی توجه درستی نمی‌کنند.

معرفی انواع کود سفید (شیمیایی)

به صورت کلی کودهای شیمیایی به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه آن‌ها را برای شما شرح می‌دهیم:
کود سفید: این نوع در دسته کودهای نیتروژنی یا ازته قرار می‌گیرد. عناصری که در این مواد وجود دارد برای رشد گیاه بسیار الزامی می‌باشد. این نوع مواد شیمیایی به دلیل جنسی که دارند سریع در آب حل شده و سریع‌تر در دسترس گیاه قرار می‌گیرند.
کود سیاه: بعد از کودهای نیتروژنی رتبه پر مصرف‌ترین آن‌ها به کود سیاه می‌رسد که ملقب به کودهای فسفاته هستند. ترکیبات اینگونه هم برای رشد گیاهان بسیار لازم و ضروری می‌باشد که در افزایش بازده محصول و برداشت آن کمک بسزایی انجام می‌دهد. کمک دیگری که از دست کود مشکی برمی‌آید، این است که گیاهان را در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند؛ یعنی مقاومت آن‌ها را در عمل بالا می‌برد.

انواع مختلف کودهای شیمیایی

به صورت کلی دو نوع کود شیمیایی داریم که به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی می‌شود:
عناصر پرمصرف مانند ماکرو المنت که شامل: ازت، فسفر، پتاس، کلسیم و منیزیم می‌باشد.
عناصر کم‌مصرف مانند میکرو المنت که شامل: آهن، روی، منگنز و مس می‌باشد.
برخی از کودها هم هستند که در آن‌ها هر عناصر ماکرو المنت و میکرو المنت وجود دارد. به این دسته از مواد مغذی که هر دو موارد را دارد، اصطلاحا کود کامل می‌گویند. گیاهان باید مورد آزمایش قرار بگیرند، این نتایج از روی برگ و خاک حاصل می‌شود. از این رو کود مناسب برای آن‌ها تجویز شده که می‌بایست به آن‌ها بدهید.

ویژگی کود سفید

همانطور که در قسمت‌های بالایی این مقاله عنوان شد، کود سفید را می‌توان یکی از کودهای پرمصرف در جهان دانست که بسیار برای رشد گیاهان مناسب است. طریقه مصرف این کود پر استفاده به صورتی است که باید آن را در زیر خاک قرار دهید، سپس با استفاده از آبیاری به موقع مواد مغذی درون آن را برای گیاه آزاد می‌کنید. در این صورت گیاه می‌تواند رشد سریع‌تری نسبت به حالت معمولی داشته باشد. همانطور که می‌دانید استفاده از کود باعث می‌شود که شما خاک خود را ارتقاء داده و محصول خود را افزایش دهید. از این رو کیفیت محصول تولید شده شما هم به همان میزان نیز بیشتر می‌شود.

کود سفید از چه موادی تشکیل می‌شود؟

در قسمت‌های بالایی این مقاله مطالعه کردید که کود سفید از موادی همچون ازت و نیتروژن تشکیل شده است. جالب است بدانید که طبق آخرین آمار بدست آمده مشخص شده است که کودهای شیمیایی استفاده بالایی در کشور داشته است. از این رو نیاز کشور در یک سال زراعی نرمال به کودهای شیمیایی برحسب عنصر غذایی، 64/1 میلیون تن است. برحسب مقدار کود 64/3 میلیون تن (کودهای نیتروژنی 50/2، فسفاتی 64/0 و پتاسیمی 50/0 میلیون تن) برآورد می‌گردد. این در حالی است که نسبت کودی (ترکیب کودهای شیمیایی عناصر غذایی پرمصرف) در جهان به صورت پتاسیم) 26 – (فسفر) 37 – (ازت) 100 است. لیکن، این نسبت در کشور ما نامتعادل بوده است. همین نسبت‌ها برای ایران در سال 1392 برابر پتاسیم 07 – فسفر 34 – ازت 200 بوده است.

کدام یک از کودهای شیمیایی، پرمصر‌ترین در استفاده کشاورزی می‌باشند؟

مهم‌ترین کودهای پرمصرف در استفاده کشاورزی را می‌توان مواردی همچون ازت، فسفر، نیترات و کود اوره مایع دانست. موادی همچون نیتروژن، فسفر و پتاسیم یا NPK، عناصر اصلی در کودهای تجاری هستند. هر یک از این مواد مغذی می‌توانند نقش کلیدی در رشد و تغذیه گیاهان داشته باشند. جالب است بدانید که نیتروژن را می‌توان به عنوان مهم‌ترین ماده مغذی در نظر گرفت. به این دلیل که گیاهان نیتروژن را نسبت به عنصرهای دیگر بهتر و سریع‌تر جذب می‌کنند. نیتروژن برای اطمینان از سلامت گیاهان در حال رشد و تغذیه پس از برداشت ضروری است. به این دلیل که نیتروژن نقش مهمی در تشکیل پروتئین دارد.
برای اینکه بتوانید موضوع را کامل درک کنید، بهتر است بدانید که پروتئین نقش بسیار مهمی در بافت‌های اکثر موجودات زنده دارد. تصویر زیر می‌تواند مسئله کمبود نیتروژن به خوبی به تصویر بکشد.


سخن تکمیلی

همانطور که در این مقاله متوجه شدید، کود می‌تواند نقش زیادی را در رشد و تغذیه گیاه داشته باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که در رشد محصولات خود از کود استفاده نمایید. از این رو اگر با مطالعه مقاله بازهم ابهام شما در مورد این که کدام کود می‌تواند برای محصولات باغ و مزرعه من مناسب باشد، حل نشد؛ می‌توانید از دیگر مقاله‌های سایت بازار بزرگ کشاورزی دیدن فرمایید.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.