کود سیاه چیست و چه مزایایی دارد؟

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
  • بازدید : ۱۴۱۰

کود سیاه چیست؟

کود سیاه اغلب جزو پراستفاده‌ترین موادی است که کشاورزان برای محصولات خود استفاده می‌کنند تا رشد محصولات خود را بهینه‌تر کنند. این آمار طبق آخرین تحقیقات بدست آمده به بیش از50 درصد رسیده است. باتوجه به همین استدلال می‌توان گفت که کود سیاه یکی از کودهای محبوب در میان کشاورزان است. این نوع محصول نسبت به سایر روش‌ها تاثیر زیادی بر روی پروسه کاشت و برداشت محصولات دارد.
کارشناسان صنعت کشاورزی به این علم دست یافته‌اند که اگر کشاورزان از کود شیمیایی سیاه برای رشد گیاه خود استفاده نکنند، این کار ممکن است که آن‌ها را در هنگام مرحله برداشت با تاثیر منفی مواجه سازد. اگر بخواهیم اشاره‌ای به مزیت‌های کود سیاه داشته باشیم، باید بدانید که این کود می‌تواند در آینده گیاه شما را از بیماری‌ها و آفات مصون سازد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید نام دیگر کود سیاه که در علم به کار برده می‌شود، کود فسفاته است که در دسته کود ماکرو (پر مصرف)قرار می‌گیرد. این کود می‌تواند در برخی موارد به عنوان جایگزین استفاده شود.

کود سیاه چگونه می‌تواند عملکرد گیاه را بهبود ببخشد؟

به همان صورت که تا اینجای مقاله همراه ما بودید، متوجه شدید که کود سیاه می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی روی رشد گیاه داشته باشد. برای تاثیر مثبت کود سیاه روی گیاه، باید بدانید که این کود باعث می‌شود که تا ریشه گیاه گسترده شده و پنجه‌زنی را توسعه می‌بخشد. بنا به همین دلایل بسیار واضح که گیاه می‌تواند با استفاده ریشه‌هایی که در فرآیند بدست آورده، رشد بسیار جالب توجهی داشته باشد.
یکی دیگر از مراحلی که مواد سیاه می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی روی آن داشته باشد، مرحله پرورش دانه است. در این مرحله سرعت فرآیند سریع‌تر شده و به همین ترتیب زمان گلدهی بسیار کوتاه‌تر می‌شود. به همین دلایل کشاورزان ترجیح می‌دهند که کود سیاه را جایگزین کودهای دیگر در کشاورزی‌شان کنند.

چند نوع کود سیاه وجود دارد؟

تولید کود سیاه در جهان به چند نوع مختلف تقسیم می‌شود. فرمول تولید کود سیاه به صورتی است که در واکنش شیمیایی اولیه از ترکیب آپاتیت و اسید سولفوریک تشکیل می‌شود. اما کار به همین سادگی پیش نمی‌رود و برای تولید کود فسفاته باید به طور آزمایشگاهی 5 مرحله اساسی یکی پس از دیگری طی شود؛ همچنین خوب است بدانید که این مراحل باید با استفاده از دقت کافی و زمان لازم انجام شود تا کودی مرغوب تولید گردد.
سوپر فسفات PH اسیدی خاصی دارد که جذب عناصر مغذی و مفید را برای گیاه آسان‌تر می‌سازد. بعد از این کود نوبت به مرحله کود سیاه دیگری می‌رسد که با نام سوپر فسفات در بازار وجود دارد. سوپر فسفات سه تایی با استفاده از ترکیبات شیمیایی متفاوتی تشکیل می‌شود که با نوع ساده آن تفاوت قابل توجهی دارد.
سومین نوع از کود سیاه را می‌توان به فسفات آمونیوم اختصاص داد. اما بهتر است بدانید که این نوع کود از 3 مدل مختلف تشکیل می‌شود که فرمولاسیون آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. مدل چهارم این مواد به نیتروفسفات اختصاص می‌یابد که علاوه بر مراحل قبلی، آمونیاک و دی اکسید کربن نیز در فرمول آن استفاده می‌شود.

چگونه متوجه می‌شویم که گیاه ما به کود شیمیایی سیاه احتیاج دارد؟

بهترین زمانی که باید از کود شیمیایی سیاه استفاده کنید تا گیاه شما مراحل رشد خود را بهینه‌تر نماید، زمانی است که در گیاه علائم کمبود فسفر در آن پدیدار می‌شود. این علائم را در ادامه برای تشریح می‌نماییم، به این دلیل است که بفهمید گیاه شما چه زمانی به فسفر اضافی احتیاج دارد. در این مرحله باید از مواد سیاه برای تامین این فسفر استفاده گردد. علائم نشان دهنده نیاز گیاه به کود سیاه در زیر آورده شده است.
- سرعت رشد گیاه کند شده و ساقه‌ها باریک می‌شوند.
- گیاه نمی‌تواند در برابر آبیاری با آب سرد مقاومت چندانی از خود نشان دهد.
- رسیدن دانه و رشد گیاه با تاخیر صورت می‌گیرد.
- تعداد دانه‌های پوک افزایش می‌یابد.
- رنگ برگ‌ها تغییر می‌کند و شکل آن‌ها باریک‌تر از حالت قبل می‌شود.
- تعداد برگ‌ها و دانه‌ها کاهش محسوسی پیدا می‌کند.
- برگ‌های قدیمی‌تر گیاه، رنگ قهوه‌ای به خود گرفته و می‌ریزند.
- رشد گیاه سرعت ندارد و ساقه‌ها باریک و نازک می‌شوند.
- پنجه زنی گیاه کاهش می‌یابد.

سخن تکمیلی

همانطور که در این مقاله با مشخصات کود سیاه آشنا شدید، در آخر این شما هستید که تشخیص می‌دهید از کود سیاه استفاده کنید یا خیر. اما این آمار را بدانید که در عصر جدید کشاورزان زیادی هستند که از کود سیاه برای پرورش محصولات خود استفاده می‌کنند؛ این اتفاق به دلیل تاثیرات مثبت زیادی است که این مواد روی گیاه می‌گذارد. در پایان هم امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.