استفاده از نانوسید در صنعت مرغداری

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
  • بازدید : ۲۵۷۵
استفاده از نانوسید در صنعت مرغداری
یکی از مباحث مهم در امر پرورش ، مدیریت بهداشتی مزارع می باشد،یعنی یکسری اعمال مدیریتی که جهت پیشگیری از بروز بیماریها در مزارع به اجرا گذاشته می شود .بدین ترتیب یک مدیریت بهداشتی خوب با پیشگیری شروع شده و بیانگر همان اصل مقدم بودن پیشگیری بر درمان می باشد.
در ارتباط با بحث پیشگیری، موضوع بیو سکیوریتی( امنیت زیستی) از اهمیت ویژه ای برخورداراست. بیو سکیوریتی یا امنیت زیستی یعنی یکسری اقداماتی که باعث جلوگیری از ورود پاتوژن های بیماریزا به داخل مزارع می گردد. چراکه با ورود آلودگی به مزارع زمینه برای ابتلا به بیماری فراهم می شود که در صورت رخداد بیماری نتنها مدیریت تولید با مشکل مواجه می شود بلکه در مواردی بازگشت به شرایط مطلوب را نیز غیر ممکن می سازد ، در این راستا شناخت مسائل بهداشتی و رعایت آنها ،همچنین توجه به دستور العمل ها و بطور کلی رعایت برنامه بیو سکیوریتی بسیار مهم و با ارزش می باشد .اساس مدیریت شایسته استفاده از مواد غیر شیمیایی در کاستن یا از بین بردن عوامل بیماریزا می باشد تا با حذف مواد شیمیایی بتوان به تولید گوشت بصورت طبیعی( گوشت ارگانیک) و پاکسازی محیط زیست کمک شایانی نمود.بیو سکیوریتی از یک طرف شامل ایجاد شرایطی جهت جلوگیری از ورودپاتوژنها به داخل مزرعه بوده و از طرف دیگر جلوگیری از انتشار پاتوژنها بین قسمتهای مختلف یک مزرعه می باشد.
موارد مهم در ایجاد بیو سکیوریتی عبارتند از :
1 -ایزولاسیون و قرنطینه
2 -کنترل ترافیک و رفت و آمد
3 -ضد عفونی
در بین این موارد ، ضد عفونی مهمترین بخش بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است.
ضرورت رعایت ضدعفونی در فارم های پرورش طیور:
با ورود آلودگی به فارم زمینه برای ابتلا به بیماری فراهم می شود که در صورت رخداد بیماری نتنها مدیریت تولید با مشکل مواجه می شود بلکه در مواردی بازگشت به شرایط مطلوب را نیز غیر ممکن می سازد ، در این راستا شناخت مسائل بهداشتی و رعایت آنها ،همچنین توجه به دستور العمل ها و بطور کلی رعایت برنامه بیو سکیوریتی بسیار مهم و با ارزش می باشد .اساس مدیریت شایسته استفاده از مواد غیر شیمیایی در کاستن یا از بین بردن عوامل بیماریزا می باشد تا با حذف مواد شیمیایی بتوان به تولید گوشت بصورت طبیعی( گوشت ارگانیک) و پاکسازی محیط زیست کمک شایانی نمود.
در ارتباط با ضد عفونی کننده ها سه نکته تعیین کننده می باشد:
1-وسیع الطیف بودن
2-سازگار بودن با محیط زیست
3-بی ضرر بودن برای کاربر
که نانوسید با طیف اثر گسترده و تاثیر گذاری بسیار مطلوب بر روی انواع میکرو ارگانیسم های بیماریزا و سازگار بودن با محیط زیست ، همچنین نداشتن هیچگونه اثر سرطانزایی - تراتوژنی - حساسیت زایی بر روی پوست و.... بعنوان یک ضد عفونی کننده بسیار موثر مطرح می باشد .
نانو تکنولوژی : علم ، هنر و توانایی خرد کردن عناصر در اندازه نانومتری ( 1 نانو متر = 9 -10متر ) و کنترل آنها در این اندازه و همچنین کاربرد مواد حاصل از این تکنولوژی را که به لحاظ اندازه بسیار ریز خود خواص منحصر بفردی را یافته اند ، نانو تکنولوژی گویند. این محدوده بین 1 تا 100 نانو متر می باشد.
معرفی نانوسید:
نانوسید که از کلوئید نقره و با پیشرفته ترین فناوری روز دنیا تهیه شده است، ماده ای ضد میکروب، باکتری، قارچ و ویروس با قدرت ضدعفونی کنندگی بسیار بالا و در عین حال محلولی کاملا ایمن و بی خطر برای انسان، دام و طیور می باشد.
نانوسید دارای مجوز مصرف از وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان دامپزشکی کل کشور می باشد و بطور کلی توانایی بالایی را جهت ضد عفونی تمامی مکانها و قمستهایی که بنحوی با مشکل آلودگی میکروارگانیسم های بیماریزا دست به گریبان هستند را داراست. این ماده فاقد هرگونه بخارات سمی ، بوی نامطبوع بوده و هیچگونه حساسیت تنفسی ، پوستی و چشمی را ایجاد نمی کند و نه تنها باعث مقاومت در میکروبها نمی گردد بلکه می تواند میکروبهای مقاوم شده به آنتی بیوتیکها و ضدعفونی کننده های شیمیایی را نیز از بین ببرد.
کلوئید نانوسید حاوی ذرات ریز نقره در آب مقطر بوده و فاقد هر گونه مواد شیمیایی می باشد درحالی که سایر مواد ضدعفونی کننده دارای مواد شیمیایی هستند که باعث سرطانزایی و سایر مضرات می گردند.
همانطور که می دانیم نقره از زمانهای بسیار دور بعنوان یک ماده ضدمیکروب طبیعی مطرح بوده و هم اکنون نیز در بسیاری از داروها مورد استفاده قرار می گیرد.
مزایا استفاده از نانوسید:
•بسیار موثر
•سهولت مصرف
•بدون عوارض جانبی
•حذف زمان پرهیز از مصرف
•کارایی در pH های مختلف
•تولید گوشت عاری از باقیماندگی دارویی
•تولید شده با مواد طبیعی و تکنولوژی جدید
•کاربرد وسیع در زمینه های مرتبط با انسان، حیوان
•عدم ایجاد مقاومت باکتریایی در استفاده طولانی مدت
•فعالیت کاتالیستی جهت از بین بردن میکروارگانیسم های بیماریزا
•از بین برنده طیف وسیعی از باکتری، ویروس و قارچ های بیماریزا و بیوفیلم
•از بین بردن میکروب های مقاوم به آنتی بیوتیک و مواد ضدعفونی کننده شیمیایی
•افزایش بهره وری تولید با استفاده از نانوسید:
با توجه به اینکه متوسط دوره پرورش مرغ گوشتی 7 هفته میباشد. در صورت استفاده از ضدعفونی کننده های آلدئیدی مانند فرمالین و یا سایر ضدعفونی کننده های شیمیایی میبایست پیش از شروع دوره پرورش بعدی (جوجه ریزی)، سالن به مدت یک ماه خالی بماند. بطور متوسط در سال 4 نوبت جوجه ریزی را می توان انجام داد.
ولی در صورت استفاده از ماده ضدعفونی کننده غیر شیمیایی نانوسید، تنها پس از گذشت چند ساعت پس از ضدعفونی و خشک شدن سالن می توان اقدام به جوجه ریزی کرد بنابراین برای6 دوره پرورش در سال تنها 7 تا 14 روز سالن خالی می باشد که باعث صرفه جویی 5 ماه در سال برابر 2 دوره در سال میباشد.
غیر شیمیایی نانوسید، می توان 2 دوره به متوسط تعداد دوره های یکسال افزود، بنابراین تولید حداقل به میزان 30% در یکسال پرورشی افزایش خواهد یافت.
موارد کاربرد نانوسید در مرغداری:
-ضد عفونی حوضچه ورودی به سالنهای پرورش
-ضد عفونی محوطه های فارم های پرورشی و سالنهای پرورش شامل سقف -دیوارها -بستر پنجره و...اطراف سالنها بصورت اسپری
-ضد عفونی تجهیزات و لوازم شامل آبخوری، دانخوری و ...
-ضد عفونی مخزن آب مصرفی و مسیر های انتقال آب به داخل سالن و از بین بردن بیو فیلم
- ضد عفونی انبارهای خوراک شامل(دیوارها،سقف، کف و وسایل موجود مانند میکسر
-ضد عفونی کود بمنظور جلوگیری از احتمال انتشار آلودگی از این طریق.
- ضد عفونی البسه و پوشاک و لوازم شخصی کارگران
- ضد عفونی قفسهای طیور در ابتدای دوره
-ضد عفونی دستگاههای هچر و ستر در جوجه کشی ها
- ضد عفونی کامیونهای حمل جوجه و مرغ
-ضد عفونی جعبه ها و باکسهای مقوایی و پلاستیکی
-حمل جوجه یکروزه و نیز مرغها به کشتارگاه
- ضد عفونی سکوی تخلیه و بارگیری مرغها
- ضد عفونی سالنهای کشتار طیور مانند دیوارها ، سقف ، کف و....
- ضد عفونی تمامی مسیر و دستگاههای خط کشتار سالنهای فرآوری و بسته بندی گوشت
•نحوه استفاده از نانوسید در فارم های پرورش طیور:
سالن ها و انبار ها:
پس از شستشوی سالن ها و انبارها و سوزاندن با آتش، کف، دیوار، و سقف محل مربوطه را با محلول ساخته شده اسپری نمائید بطوریکه تمام سطوح، حفره ها، شیارها و منافذ موجود با محلول مورد نظر پوشیده شود.
کف پوش ها:
پس از قرار دادن کفپوش مورد استفاده(روزنامه،پوشال،یا خاک اره) بار دیگر سطوح آن را نیز با دقت کامل اسپری نمائید.
ورودی فارم:
ورودی و خروجی های سالن و محوطه جلوی آن تا شعاع 2 متری اسپری نمایید. درها و پنجره های سالن ها و محوطه اطراف آن را تا شعاع یک متری به طور مداوم هفته ای یکبار با دقت بالا و پوشش مناسب با محلول آماده شده ضدعفونی نمائید. در محل ورودی سالن ها از محلول کلوئیدی جهت ضدعفونی کفش ها و چکمه های کارکنان استفاده نمائید. پیش از ورود تجهیزات و ماشین آلات به داخل مجموعه در محل درب ورود از محلول کلوئیدی جهت ضدعفونی آنها استفاده نمائید.
تجهیزات:
1. فنی: تمامی تجهیزات مورد استفاده ( آسیاب، میکسر، اتومبیل حمل دان،فرغون، گونی ها و..... ) را پس از شستشو با محلول کلوئیدی ضدعفونی نمائید( تجهیزاتی که به داخل سالن وارد می شوند را پیش از هر بار وارد شدن ضدعفونی نمائید و دیگر تجهیزات ثابت را هفته ای یکبار ضد عفونی نمائید).
2شخصی:
لباسها، دستکش ها و کفشهای مورد استفاده را هر5 روز یک بار پس از شستشو در داخل محلول کلوئیدی دیپ نمائید و پس از خشک شدن مورد استفاده قرار دهید.
ابزارها:
آبخوری ها و دانخوری ها را قبل از استفاده بطور کامل در محلول ضدعفونی قرار داده یا تمام سطوح بیرونی و داخلی با دقت و پوشش کامل ضدعفونی نمائید . لوله ها، لوازم حمل ونقل و ماشین آلات: ابزار مورد نظررا پس از شستشو با محلول ضدعفونی اسپری نمائید.
ورودی های هوا:
تمام ورودی های هوا و دیگر ورودی هائی را که از آن ها هوا به داخل سالن وارد می گردد ( بالاخص تمام ورودی های اطاقک های دستگاه هواساز و هیتر ) را با پوشش توری مانند مناسب ( مانند گونی ) بطور کامل پوشانده و روی توری ها و اطراف آن ها را هر هفته با دقت با محلول کلوئیدی ضدعفونی نمائید.

ردیف
محل استفاده
رقت
روش مصرف
تعداد اجرا در دوره
1
ضدعفونی کف و دیوار سالن
1:200
25 -50 میلی‌لیتر از محلول ضدعفونی‌کننده به ازای هر متر مربع اسپری گردد.
یکبار در ابتدای دوره
2
ضدعفونی بیرونی سالن، پنجره‌ها
1:100
25 -50 میلی‌لیتر از محلول ضدعفونی‌کننده به ازای هر متر مربع اسپری گردد.
ده روز یکبار
3
ضدعفونی وسایل فارم، آبخوری، پوشال و بستر
1:200
25 -50 میلی‌لیتر از محلول ضدعفونی‌کننده به ازای هر 5 متر مربع اسپری گردد
یکبار در ابتدای دوره
4
ضدعفونی مخازن آب
1:200
رقت مورد نظر را در مخزن اصلی آب ریخته و اجازه دهید محلول ضدعفونی‌کنند به تمام نقاط سیستم آبرسانی برسد. یک ساعت بعد با استفاده از آب تمیز و با فشار سیستم آبرسانی را بشویید.
یکبار در ابتدای دوره
5
حوضچه ضدعفونی ورودی سالن‌ها
1:100
با محاسبه میزان حجم آب، با توجه به رقت پیشنهادی، میزان کلوئید نانوسید محاسبه گردد
هفته‌ای یکبار و در صورت استفاده زیاد به دفعات بیشتر تعویض گردد.
6
ضدعفونی هوای محیط(دستگاه اسپری دستی)
1:200
با استفاده از دستگاه اسپری دستی یک لیتر محلول ضدعفونی‌کننده را به ازای هر 100 مکعب اسپری نمایید.
روزی یک الی دو بار(در زمان بروز بیماری‌های تنفسی دفعات اسپری تا 4 بار قابل افزایش است)(از ارتفاع 2 متری بایستی به نحوی اسپری گردد که از خیس شدن بستر جلوگیری گردد)
7
ضدعفونی‌ هوای محیط(دستگاه مه‌پاش سرد)
1:150
با استفاده از دستگاه مه‌پاش یک لیتر محلول ضدعفونی‌کننده را به ازای هر 200 متر مکعب اسپری نمایید.
روزی یک الی دو بار(در زمان بروز بیماری‌های تنفسی دفعات اسپری تا 4 بار قابل افزایش است)
8
ضدعفونی هوای محیط(دستگاه مه‌پاش گرم)
1:150
با استفاده از دستگاه مه‌پاش یک لیتر محلول ضدعفونی کننده را به ازای هر 300 متر مکعب اسپری نمایید.
روزی یک الی دو بار(در زمان بروز بیماری‌های تنفسی دفعات اسپری تا 4 بار قابل افزایش است)


توجه: در تمامی موارد فوق مدت مجاورت سازی به مدت 30 دقیقه می باشد.
• دوره پرهیز از مصرف:
همزمان استفاده از محلول نانوسید در دوره پرورش طیور، در زمانهای تلقیح واکسن 24 ساعت قبل از واکسیناسیون و 24 ساعت بعد از واکسیناسیون مصرف نانو سید قطع میگردد.
•موارد کاربرد نانوسید در دامداری ها:
ضد عفونی حوضچه های ورودی در دامداری ها
ضد عفونی محوطه دامداری و بهار بند ها و کاهش بار میکروبی بستر و کاهش زخمهای فشاری
-ضد عفونی سم جهت پیشگیری و درمان عفونتهای سمی و لنگش
- ضد عفونی بند ناف گوساله ها و جلوگیری از مشکلات بعدی
-ضد عفونی سالن شیر دوشی اعم از دیوارها ، کف و سایر قسمتها
-شستشو و ضد عفونی پستان و دیپ کردن سر پستانکها جهت کاهش بار میکروبی و جلوگیری از ورم پستان
-ضد عفونی شیر دوشی ها و تمامی قسمتهای خط شیر دوشی مانند مخازن، خرچنگی ها و لوله های انتقال دهنده ، که بعد از ضد عفونی کردن با آب تمیز آبکشی می شوند
-ضد عفونی البسه ، چکمه و لوازم کارگران
-ضد عفونی گوساله دانی ها و باکسهای انفرادی گوساله ها
-ضد عفونی سالن کشتار شامل دیوارها ، کف و سایر قسمتها
-ضد عفونی تمامی دستگاهها و مسیر در خط کشتار
کاربرد نانوسید در دامداری ها:
یکی از مسائل بسیار مهم در امر پرورش دام نیز مدیریت بهداشتی می باشد ، یعنی انجام تدابیری که از بروز بیماری در دام جلوگیری بعمل آید که در اینجا همان بحث « پیشگیری مقدم بر درمان است» مجددا مطرح می گردد، در ارتباط با پیشگیری موضوع « امنیت زیستی » از اهمیت خاصی برخوردار است یعنی بکار بستن روشها و تدابیری که از ورود میکروبها به داخل دامداری و انتشار و انتقال آن به قسمتهای مختلف آن مانند سالن پرورش ، انباردان و علوفه ، اتاق کارگری و ... جلوگیری بعمل آید.
یکی از روشهای دستیابی به پیشگیری موثر، ضدعفونی کردن بطور صحیح و موفق می باشد یعنی انجام یک برنامه ضدعفونی خوب و کامل با استفاده از یک ماده ضدعفونی کننده وسیع الطیف با کارآیی و اثر خوب که برای دامها و نیز کارگران فاقد عوارض جانبی باشد .
همچنین آب و هوای مزارع و سالنهای پرورش از طریق ضدعفونی سطوح، حوضچه های ورودی و مسیرهای دستگاه شیردوشی و از بین بردن بیو فیلم و نیز کاهش بسیار موفق بار میکروبی ،از طریق ضدعفونی کود بمنظور جلوگیری از احتمال انتشار آلودگی از این طریق احتمال درگیری دام به بیماری ها بسیار کاهش یافته و در نتیجه مصرف داروها به حداقل رسیده بطوریکه در بسیاری از موارد آنتی بیوتیکی مصرف نمی شود و این موضوع باعث کاهش بسیار چشمگیر هزینه ها می گردد و از طرفی بعلت موفقیت بسیار بالا در کاهش درگیری ها و بیماریهای عفونت سم، لنگش و ورم پستان باعث افزایش بهره وری اقتصادی و سودآوری قابل توجهی می گردد . علاوه بر دارا بودن خواص منحصر بفرد نانوسید در ارتباط با از بین بردن باکتریها ، ویروسها و قارچها سهولت مصرف نیز از مزایای آن می باشد بطوریکه با آب معمولی رقت سازی شده و به روش اسپری استفاده می گردد.
نحوه استفاده از نانوسید در دامداری ها:

مکان و جایگاههای مورد نظر
رقت
روش مصرف
نحوه و تعداد اجرا
ضد عفونی بستر ( کف، دیوار،سقف، در و پنجره ها)
1:100
50میلی لیتر از محلول ضد عفونی کننده به ازای هر متر مربع اسپری گردد
هر 1ماه یکبار
ضد عفونی آخور و آبخوری
1:200
50 -25 میلی لیتر از محلول ضد عفونی کننده به ازای هر متر مربع اسپری گردد
هفته ای یکبار
ضد عفونی محل نگه داری علوفه
1:400
50میلی لیتر از محلول ضد عفونی کننده به ازای هر متر مربع اسپری گردد
بعد از هر بار تخلیه و قبل از انبار نمودن
ضد عفونی جهت کنترل زخم بستر
1:400
بسته به سطح جراحت، اسپری گردد
رو.زی یکبار
ضد عفونی جهت کنترل لنگش و گندیدگی سم
1:100
در حوضچه ها بسته به حجم استفاده گردد
استفاده در حوضچه ورودی و اسپری کردن
ضد عفونی دستگاههای شیر دوشی
1:200
بعد از هر بار استفاده و شیر دوشی
بعد از هر شیفت کاری
ضد عفونی ظروف جمع آوری و حمل شیر
1:400
بعد از هر بار استفاده
قبل از هر بار استفاده
ضد عفونی پستان گاو
1:400
قبل از هر بار شیر دوشی
قبل از هر بار شیر دوشی

توجه: در تمامی موارد فوق مدت مجاورت سازی به مدت 30 دقیقه می باشد. (بجز مورد آخر)
مقایسه نانوسید با چندین ماده ضدعفونی کننده دیگر


دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.