معرفی استاندارد های قفس های دریایی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
  • بازدید : ۱۲۸۰۲
معرفی استاندارد های قفس های دریایی
علی ایزدی
همانگونه که می دانیم در دهه هشتاد مطالعات و شناسایی مکان های مناسب و همچنین اجرای طرح های پایلوت برای پرورش ماهیان دریایی در قفس در آبهای دریایی کشور انجام گردید. ظرفیت های معرفی شده حاکی از توان تولید یک میلیون تن در سال در مرحله اول می باشد . لذا برای تحقق این هدف نیاز به تشویق و ترغیب بخش خصوصی، تامین اعتبارات مورد نیاز ، نظارت بر تولید سازه های دریایی مناسب و حمایت از تولید انبوه بچه ماهی داریم. بر این اساس در خصوص نظارت بر تولید سازه های دریایی مناسب و اجرای طرح های مزارع دریایی ، درصدد استخراج استانداردهای جهانی برای کلیه اجزاء قفس و اعمال آنها در محصولات تولید کنندگان می باشیم . در ذیل با توجه به توان کارشناسی موجود نسبت به تعیین حدود شاخص ها بر اساس منابع، برای پرورش ماهیان دریایی اقدام شده است .
معرفی انواع قفس ها :
1. قفس گرد از جنس پلی اتیلنی فشار قوی ( HDPE )
2. قفس با چهارچوب فلزی (METAL CAGE )
3. قفس پایه کششی ( TLC )
4. قفس های کروی ( SCK )
5. قفس با چهارچوب طناب شناور ( FRC CAGE )
6. قفس غوطه ور بشقابی شکل ( SCL )
استاندارد وریتاس در نروژ، تاسیس مزارع دریایی پرورش ماهی را در جاهایی که سرعت جریان ثابت بیش از یک مایل دریایی می باشد توصیه نمی کند ولی برخی از قفس ها در سرعت 3 مایل دریایی نیز مقاومت نشان می دهند. البته تنها مقاومت قفس مد نظر نمی باشد بلکه ماهی هم باید در شرایط بدون استرس قرار گیرد تا انرژی خود را از دست ندهد .
1. قفس گرد از جنس پلی اتیلن فشار قوی ( HDPE )
چهارچوب این قفسها با لوله‌های قابل انعطاف پلی‌اتیلنی ساخته می‌شوند ، که بوسیله قلابهای فولادی یا لوله های عمودی محکم می‌شوند و دارای نرده تکیه گاه می باشند. سوار کردن قطعات در محل با جوش دادن لوله‌های پلی اتیلن و بوسیله ماشین های جوشکاری حرارتی صورت می گیرد . کل مزرعه قفس در عمق 6 – 4 متر ( بستگی به حداکثر طول موج دارد ) بصورت شبکه طناب به هم متصل می گردند . حلقه مدور پلی اتیلنی شناور عامل اصلی نگهدارنده تورهای پرورش ماهی می‌باشد. فن آوری این نوع قفس ابتدا در نروژ به کار گرفته شد و سپس به سایر کشورها انتقال یافت و به نسبت سایر قفس ها از قیمت مناسبتری برخوردار است . دارای ساختار ساده ای می باشد بطوریکه در سطح آب از دو تا سه ردیف لوله پلی اتیلنی فشار قوی دایره ای شکل و در زیر سطح همانند شکل زیر از طناب ، زنجیر ، صفحات تقسیم ، شگل ، لنگر و تورهای نایلونی تشکیل شده است . در دریای باز و در عمق های 40 – 20 متری قابلیت نصب دارد . از نقاط ضعف آن می توان به کاهش حجم تور (منقبض شدن ) در سرعت جریان آب 0.5 متر در ثانیه ( یک گره دریایی ) و ادامه آن تا 60 % کاهش حجم در سرعت جریان آب 1 متر در ثانیه ( دو گره دریایی ) نام برد .
مشخصات فنی قفس های پلی اتیلنی ( HDPE )
مدل قفس
محیط قفس
( متر )
مقاومت در مقابل سرعت باد
(کیلومتر در ساعت )
مقاومت در مقابل ارتفاع موج
( متر )
مقاومت در مقابل جریانات دریایی
( متر در ثانیه )
HDPE 30
30
100- 60
4
1
HDPE 40
40
100- 60
4
1
HDPE 50
50
100- 60
4
1
HDPE 60
60
100- 60
4
1
قطر لوله های پلی اتیلنی ( HDPE ) بسته به منطقه از 200 تا 315 میلیمتر متغیر است
تراکم لوله های پلی اتیلنی ( HDPE ) = 95/ 0 گرم در سانتی متر مکعب
قدرت لوله های پلی اتیلنی ( HDPE ) = 24 مگا پاسکال


2. قفس با چهارچوب فلزی ( METAL CAGE )
این نوع قفس با توجه به امنیت بیشتر برای کارکنان و وجود راهروها ، نرده‌ها، سطوح غیر صیقلی و مکانیزه بودن وعملیات اجرایی آسان بیشتر مورد نظر می باشد.چارچوب آن را می‌توان از گالوانیزه یا فولاد یا آلومینیوم با روکش روی ساخت بطوریکه از نظر مکانیکی قوی بوده و همچنین بتواند در مقابل خوردگی مقاوم باشد و قطعات آن به راحتی قابل تعمیر و قابل جایگزین بودن می باشد.از استحکام خوبی در مقابل امواج و جریانات دریایی برخوردار می باشد . این چهار چوب بر روی بالشتکهای شناور کننده یا فوم ( ایی و آ یا میکروسل ) نصب می شود . شبکه مهار آن همانند قفس های پلی اتیلنی بوده و بصورت شناور و مربع یا مستطیل شکل طراحی می گردد . عموماً در مناطق نزدیک به ساحل و پناهگاه ( پشت یک جزیره یا برآمدگی در نوار ساحلی ) نصب می گردد .
3. 3 . قفس پایه کششی ( TLC )
ین نوع قفس با الهام از انرژی امواج دریا طراحی شده است. با افزایش عمق، به طور مداوم انرژی امواج کاهش می یابد به طوری که آب دریا در عمق برابر نصف طول موج ,‌ آرام و بدون استرس برای ماهی است. انعطاف پذیر بوده و در قسمت های بالایی سطح آن کاهش می یابد ‌و لنگرهای آن به صورت عمودی درست زیر قفس قرار می گیرند. در شرایط طوفانی قفس در جهت جریانات دریایی عمل می کند, ‌اما با حرکات مداوم امواج تقریباً مشابه جلبک های دریایی حرکت نموده و بنابراین با عدم مقاومت در مقابل امواج، فشار وارده بر تمامی قسمتهای قفس کاهش می یابد. در هوای طوفانی وقتی که سطح دریا با حرکت قابل توجه امواج مواجه می گردد , قفس ها در جهت امواج حرکت کرده و به عمق می روند بطوریکه ماهیان پرورشی در لایه های آرام و عمیق تر دریا با این قفس پناه می گیرند. قفس ها به ترتیب در ردیف های دو تایی‌ با فضای وسیعی در مرکز مزرعه دریایی چیده می شوند. با این نوع استقرار ,‌امکان دسترسی آسان به تمامی قفس ها فراهم بوده و تبادل فراوان آب دریا تضمین می شود. عمق نصب به علت کاربرد سیستم مهار عمودی تاثیری در موقعیت قفس ها ندارد و توصیه می شود مزارع پرورش ماهی در مکان هایی از دریای باز ‌قرار گیرند که دارای حداقل 30 متر عمق می باشند . سطح اشغال شده ‌در قفس های پایه کششی و تجهیزات آنها, نسبت به سایر قفس ها بطور قابل توجهی کمتر است.
4. قفس های کروی ( SCK )
این قفس محصول سال 2009 می باشد و در سه مدل طراحی و ساخته شده است که در حجم های 212 ، 3700 و 7820 متر مکعب وجود دارد . جنس آن از پلی اتیلن و FRP بوده و قابلیت نصب در عمق 60 متری را داراست و از مقاومترین سازه های دریایی بشمار می رود ، بطوریکه در مقابل امواج 18 متری مقاومت دارد . با شبکه مهار ویژه خود قابلیت چرخش و انعطاف فوق العاده ای از خود نشان می دهد . قیمت بالا را می توان از معایب آن نام برد .
5. قفس با چهارچوب طناب شناور ( FRC CAGE )
این قفس ابتدا در ژاپن ساخته شد و اکنون در تایوان و چین بصورت وسیعی بکار گرفته می شود. در آب های کم عمق و عمیق کاربرد دارد . دارای طراحی ساده ای می باشد و در برابر باد با سرعت 100- 60 کیلومتر در ساعت مقاومت خوبی دارد . به منظور کاهش مقاومت قفس نسبت به عوامل جوی ( باد و امواج ) به جای سازه های سطحی از طناب های قوی با وزن مخصوص کمتر از آب که قدرت شناوری آن بوسیله بویه های متصل به آن افزایش می یابد و هزینه های تمام شده آن پایین بوده و در ابعاد6*6*6 برای نگهداری بچه ماهی و ابعاد بزرگتر ( 2400 – 1000 متر مکعب ) برای پرواربندی بکار می رود . با فواصل 3 متر به قفس های مجاور متصل می گردد .
6. قفس غوطه ور بشقابی شکل ( SCL )
در مناطق دور از ساحل با قابلیت مقاومت در برابر سرعت جریان دریایی بالا ( دو گره دریایی ) تحت عنوان ایستگاه دریایی بکار می روند . دارای شبکه مهار سه نقطه ای است و طراحی آن به گونه ای است که در برابر جریانات دریایی کاهش در حجم تور نداشته و قابلیت غوطه ور شدن نیمی از آن وجود دارد . شکل آن تقریباً شبیه به دو مخروط که از قائده به هم چسبیده باشند می باشد . تعویض تورها و برداشت ماهی بصورت مکانیزه انجام می گردد و بسیار مناسب برای شرایط طوفانی است .
شرایط انتخاب محل :
برای انتخاب محل می بایست شرایط زیر مورد بررسی قرار گیرند :
الف ) شرایط فیزیکوشیمیایی آب دریا
ب ) شرایط اقلیمی دریا
ج ) شرایط اقتصادی اجتماعی
الف ) شرایط فیزیکوشیمیایی آب دریا
1. استاندارد های زیست محیطی
قبل از شروع پروژه ، ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح می بایست انجام شده و اثرات اهداف طرح بر محیط زیست جهت توسعه ی فعالیت بررسی می گردد . این توضیحات مجریان طرح را قادر خواهد کرد تا بدانند چه اثراتی از این فعالیت بر محیط وجود دارد و اجرای ْآن عملی است یا خیر . بطوریکه این اطلاعات ، نیاز مدیران شیلات ، بازرسان محیط زیست ، مجری طرح و بعضی از خریداران محصولات ( بازار خارجی ) برای اطمینان از سلامتی تولید می باشد .
بنابراین مراقبت مستمر از فاکتور های بیولوژیکی ، فیزیکی ، شیمیایی محیط زیست و اطمینان از رعایت استاندارد های کیفی پروژه ضروری است .
2. عوامل فیزیکی :
* قفس ها می بایست در نقاطی نصب شوند که جریان های طبیعی آب وجود دارند . تبادل آب در قفس حیاتی است و تامین اکسیژن محلول کافی می بایست تضمین گردد و همچنین ضایعات ، جمع آوری شده و از محیط خارج شود تا ماهی از رشد و درصد زنده ماندن مطلوبی برخوردار گردد .
* قفس می بایست در مسیر بادهای غالب منطقه قرار گیرند تا به بهترین وجهی عمل هوادهی انجام گیرد و قفس ها از هم باید حداقل 20 متر فاصله داشته باشند . داشتن عمق مناسب زیر قفس ( 10 متر یا بیشتر ) باعث عدم رشد موجودات مزاحم مانند جلبک ها و عدم افزایش گل آلودگی در قفس در مواقع طوفانی می گردد .
* فاکتورهای مهم حیاتی برای گونه مورد نظر مورد بررسی قرار گیرند مانند مطالعه تغییرات در منحنی های دما در طول سال برای منطقه مورد نظر
* جریان های دریایی مطالعه شوند بطوریکه نباید سرعت جریان بیشتر از دو گره دریایی باشد
* قفس ها از رودخانه هایی که باعث افزایش گل آلودگی در محیط می گردند به دور باشند
* مطالعه کدورت یا تیرگی‌ به عنوان یک شاخص برای‌ سنجش‌ میزان‌ نفوذ نور در آب‌ است‌ که‌ به‌ وسیلة‌ مواد محلول‌ و معلق‌ در آب‌ ایجاد می‌شود مانند ذرات‌ رس‌، مواد دفعی‌ بدن‌، گل‌ و لای‌، زی‌شناوران‌، ترکیبات‌ رنگی‌ و غیره‌، هر قدر این‌ مواد در آب‌ بیشتر باشند میزان‌ تیرگی‌ بالا می‌رود بطور نرمال شفافیت می بایست بیش از 50 سانتی متر باشد
* رنگ‌ در نتیجة‌ تأثیر متقابل‌ برخورد نور با ناخالصیهای‌ آب‌ به‌ وجود می‌آید. آب‌ خالص‌ در نور سفید آبی‌ به‌ نظر می‌رسد چون‌ نورهای‌ آبی‌ طیف‌ نوری‌، از سایر رنگها بیشتر درآب‌ نفوذ می‌کند و بیشتر در آن‌ پخش‌ می‌گردد .کمبودهای‌ تهدیدکنندة‌ اکسیژن‌ در آب‌، معمولاً با تغییر رنگ‌ آب‌ قابل‌ تشخیص‌ است‌.
* تغییرات فیزیکی روزانه محیط توسط یک تیم متخصص که وظیفه ی حفظ کیفیت آب را دارند بررسی می گردد .
3. عوامل شیمیایی :
•عدم وجود آلودگی های نفتی ( آزمایش آب و نمونه برداری از بستر )
•عدم وجود فاضلاب های شهری یا صنعتی در مسیر نصب قفس ها
•اکسیژن‌ محلول‌ (DO) همراه‌ با درجه‌ حرارت‌، سوخت‌ و ساز ماهی‌ و بی‌مهرگان‌ را تنظیم‌ می‌کند. این‌ دو متغیر محیطی‌ دو عامل‌ تعیین‌کننده‌ برای‌ خطرات‌ زیست‌ محیطی‌ هر گونه‌ ماهی‌ می‌باشند. حلالیت‌ اکسیژن‌ در آب‌ با افزایش‌ درجه‌ حرارت‌ و شوری‌ کاهش‌ می‌یابد. اکسیژن محلول بالای 5 میلی گرم در لیتر مناسب می باشد
• pH آب‌ شدت‌ خاصیت‌ اسیدی‌ یا بازی‌ آن‌ را نشان‌ می‌دهد که مقادیر بالا یا پایین آن به سطح برانش ماهی آسیب می زند . پی اچ 6/8 - 8/7 مناسب است.
•استفاده از مواد شیمیایی خطرناک می بایست به دقت مدیریت شود ، مانند تراپوتان ، افزودنی های تراپوتیک ، بیهوش کننده ها ، ضدعفونی کننده ها ، آفت کش ها ، نگهدارنده های چوب ، مواد ضد رسوب برای تورها و دفع موجودات مزاحم مانند جلبک ها ، بارناکل ها و صدف ها که به محیط وارد می شوند ، نمی بایست از ظرفیت مجازی که محیط قادر به تحمل آن است خارج شوند .
•مواد درمان کننده ، شستشو دهنده و ضدعفونی کننده می بایست با دقت کامل و کنترل شده به منظور پرهیز از آلودگی دریاچه استفاده شوند .
•مواد شیمیایی و تراپوتان ها می بایست در حداقل ممکن و تحت نظارت دقیق توسط متخصصین این کار انجام گیرد و در ظروف مطمئن و دور از دسترس و در محل مطمئن ( قفل شده ) نگهداری شوند .
•کاربرد هورمونهای تغییر جنسیت می بایست طبق دستور العمل معتبر و به صورت کنترل شده انجام گردد .
•مواد استفاده شده در ساخت قفس می بایست دارای استحکام لازم بوده و نسبت به پوسیدگی و خوردگی و اثر مواد شیمیایی بر روی آنها مقاوم باشند . در هنگام ساخت قفس ها می بایست نسبت به از بین بردن یا دفن زباله های تولید شده اقدام نمود که حائز اهمیت است .
4. عوامل بیولوژیکی :
* قفس های شناور را نباید در نقاطی که زیر آن گیاهان آبزی غوطه ور وجود دارند ، نصب نمود . این گیاهان قادر به کاهش سرعت جریان آب و همچنین اکسیژن آب هستند . در بعضی موارد ، رشد زیاد جلبک ها باعث تاثیر در طعم گوشت ماهی و نامطلوب نمودن آن می شوند و شرایطی را بوجود می آورند که خریداران اقدام به کاهش قیمت خرید می نمایند .
* با توجه به وجود گونهpolykrikoides Cochlodinium که نوعی فیتوپلانکتون از گروه داینوفلاژله‌هاست وگونه شناخته شده در پدیده شکوفایی جلبکی ( کشند سرخ ) در آب‌های سواحل جنوبی ایران می باشد ، می بایست تمهیدات لازم برای مقابله با آن را در نظر داشت ( پایش از طریق نقشه های ماهواره ای و گزارش به موقع سازمان های مسئول دولتی به پرورش دهندگان )
* جانوران چسبنده به تور باعث کاهش اندازه چشمه تور و همچنین کاهش جریان آب و ورود اکسیژن به قفس می گردند
* نگهداری و مراقبت مطلوب ماهیان باعث کاهش بیماریها و مشکلات مزرعه می گردد . ( مانند استفاده از مولدین مرغوب برای تولید بچه ماهی ) و به عبارت دیگر داشتن یک برنامه ی مراقبت بهداشتی ماهیان موجب کنترل بیماریها و پیشگیری از وقوع آنها می گردد .
* ماهیان تلف شده به طور روزانه از قفس خارج گردیده و در نقاط مشخص از بین می روند .
* تراکم ذخیره سازی در جهت کاهش ضایعات خروجی از قفس می بایست مدیریت شود .
* معمولا غذا عامل اصلی ورودی به قفس می باشد . تولید کنندگان غذا می بایست غذایی تولید نمایند که موجب حفظ کیفیت استاندارد گوشت ماهی شده و کمترین ضایعات را داشته باشد . در حال حاضر پرورش دهندگان ماهی در اروپا از غذاهای اکسترود که قابلیت هضم بالایی دارند و کمترین ضرر را به محیط زیست داشته استفاده می نمایند ولی در آسیا اغلب از ماهیان ریز یا خرد شده برای تغذیه ماهیان استفاده می نمایند .
* اجرای پروژه نباید موجب ایجاد مزاحمت برای اکوسیستم وحشی ( مانند پرندگان و سگ آبی و یا ماهیان وحشی دریاچه ) شود .
علاوه‌ بر موارد فوِق، نیازها و تجهیزات‌ دیگری‌ نیز در خشکی مورد نیاز می‌باشند:
* زمین ساحلی برای پشتیبانی سایت دریایی
* انبارهای‌ لوازم‌ و غذا
* محل‌ سکونت‌ کارگران‌ و دفاترکار
* جایگاه‌ تولید یخ‌
* تجهیزات عمل آوری‌ و بسته‌ بندی‌ محصولات
* وسایل‌ زمینی‌ برای‌ حمل‌ و نقل‌ ماهی‌، غذا، تجهیزات‌ و کارکنان‌
* محل‌ پهلوگیری‌ قایق‌ها (اسکله‌)
* تعدادی‌ قایق‌ کوچک‌ 7 متری برای‌ تغذیه‌ و سرکشی‌ روزانة‌ قفسها
* وسایل‌ ارتباطی‌ و تجهیزات‌ اولیه‌ آزمایشگاهی‌
* اقلام‌ مصرفی مانند: لباس‌های‌ کار، تور دستی‌ و سطل‌ و غیره‌
توصیه های ضروری :
•کلیه ی کارکنان می بایست نسبت به محیط زیست و مسئولیت انسانها در برابر آن آموزش دیده و از حداکثر آگاهی برخوردار باشند و نسبت به اجرای آن تلاش نمایند .
•فعالیت پرورش ماهی می بایست با سایر فعالیت های احتمالی در دریاچه مانند صیادان و توریست ها و فعالیت های ورزشی هماهنگی داشته و با هم تضاد نداشته باشند . مزارع قفس می بایست به طور مشخص علامت گذاری شده و خطری را برای بهره برداران دیگر دریاچه ( خطوط کشتیرانی ) به وجود نیاورند .
•تولید اشتغال برای تشکل های محلی و توسعه ی وضعیت معیشتی آنها می بایست از اهداف پروژه باشد .
•قفس ها می بایست در نقاطی نسب شوند که مزاحمت های متناوب وجود نداشته باشد تا ماهیان دچار استرس ، صدمه و کاهش تغذیه نشوند . ماهیان از مخلوقات ترسو هستند که نباید برای آنها ایجاد مزاحمت نمود .
•مراقبت شب و روز از مزرعه برای جلوگیری از سرقت ضروری است .
•کلیه ی کارکنان بخش مراقبت می بایست از لباسها و تجهیزات مناسب برای کارشان برخوردار باشند ( مانند جلیقه های نجات زمانی که در روی قفس کار میکنند ) .
•ایجاد خانه ی بهداشت و پرسنل مجرب توسط شرکت مجری طرح از تدابیر ایمنی ضروری است .
•کلیه ی کارکنان می بایست اطلاعات کاملی از شغل خود داشته باشند . دستور العمل ها یا توافق نامه ها ی کار کردن استاندارد باید رعایت شده تا کارکنان کلیه ی وظایف خود را به نحو صحیح انجام دهند .
•کلیه ی تجهیزات قفس می بایست از ایمنی 100 % برخوردار بوده و بویژه سکوهای کار که کارگران برروی آن کار می کنند می بایست در روزهای طوفانی ایمنی کامل را داشته باشند . اگر پیش بینی آب و هوا شرایط بدی را اعلام نمود ، می بایست به کارگران گفته شود که به خشکی برگردند و پس از آرام شدن هوا به سر کار خود مراجعه کنند . سکوهای استراحت کارکنان در آب ، دارای کلیه ی تجهیزات از قبیل جهت یابی ، حلقه های نجات و غیره هستند .
•امکان تماس های اضطراری در ایستگاههای کار می بایست فراهم گردد که کارکنان وقایع خطرناک و یا احتمال وجود خطر را گزارش دهند تا بهترین واکنش توسط مجریان اتخاذ گردد .
•کلیه ی قایق های کار سالم و با تجهیزات کامل جهت یابی در کلیه ی ساعات شبانه روز آماده ی به کار هستند .
ب ) شرایط اقلیمی دریا :
1. آب هوا :
* بررسی سرعت باد و تعیین گلباد در منطقه مورد نظر
* بررسی طوفان های سهمگین و مسیرهای حرکت آنها با تعیین دوره بازگشت
* بررسی امواج و حداکثر طول موج ( بلندترین امواج و زمان تناوبی از موج که بیشترین صدمه را به سازه وارد می نماید ) ارتفاع موج با سرعت باد و انرژی موج نیز با مربع ارتفاع موج افزایش می یابد
* بررسی جریان های دریایی بطوریکه جریان های ملایم ( کمتر از یک گره دریایی ) با تبادل خوب آب و تامین اکسیژن و خارج نمودن مواد زائد متابولیسمی و اثر مثبت بر ماهیان داشته ولی جریان های بیش از حد ( بیش از دو گره دریایی ) بر روی ساختمان قفس و رفتار ماهیان اثر منفی خواهد داشت . جانمایی قفس ها با توجه به جهت باد و جهت جریان های دریایی طراحی می گردد
2. عمق آب :
* افزایش عمق باعث افزایش هزینه های مهار قفس ها گردیده و کاهش عمق باعث رویش گیاهان آبزی در زیر قفس و کاهش خود پالایی دریا در منطقه نصب قفس ها می گردد بنابراین تعیین بهترین عمق از اهمیت بالایی برخوردار است
* عمق مورد نظر برای قفس های دریایی را معمولاً بر اساس سه برابر نمودن ارتفاع تور بدست می آورند
* پس از تعیین عمق ، با استفاده از نقشه های دریایی و بررسی خطوط هم عمق می توان نزدیکترین فاصله را بدست آورد ( برای کاهش هزینه های پشتیبانی )
* همواره در تعیین عمق برای نصب قفس ها ، نوسانات جزر و مدی ( بر اساس جداول سالیانه ) مد نظر قرار می گیرد
* مطابق با نقشه های دریایی به روز شده و با در نظر گرفتن خطوط عمق می بایست قفس ها را برای خلیج فارس در عمق 30 – 25 متر و برای دریای عمان و دریای خزر در عمق 35 – 30 متر در نزدیک ترین محل نسبت به ساحل نصب نمود .
3. بستر :
* نوع بستر در مکان یابی نصب و حتی انتخاب لنگرها اهمیت دارد
* بسترهای مناسب به ترتیب سنگی ، ماسه ای و گلی ماسه ای تعیین شده است
* بسترهای کاملاً گلی با عمق بیش از یک متر معمولاً از فهرست انتخاب مکان ها حذف می شوند
* بسترهای مرجانی از فهرست انتخاب مکان ها حذف می شوند
* بسترها می بایست مسطح باشند و بالطبع بسترهای با شیب بیش از حد و یا دارای پستی و بلندی زیاد مناسب نمی باشد
ج ) شرایط اقتصادی اجتماعی :
* توجه به قوانین و مقررات مناطق ساحلی ( در کتابچه معرفی فرصت های سرمایه گذاری )
* قرار گرفتن در نوار دریایی مناسب برای آبزی پروری (عمق های 50 – 20 متر) که می بایست با استفاده از فنون آمایش سرزمین توسط دولت محدوده کاربری های مختلف مشخص گردد
* عدم ایجاد مزاحمت برای فعالیت های دیگر در منطقه
* ایجاد تشکل های آبزی پروری در دریا به منظور اقتصادی تر شدن فعالیت و تامین امنیت برای همه
* رعایت فواصل 1000 – 500 متری مابین مزارع دریایی(البته با توجه به ظرفیت خودپالایی دریا)
* انجام مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی برای محل انتخاب شده
* بررسی اقتصادی طرح با توجه به منابع اعتباری در دسترس و وضعیت بازار
* نهایتاً تصمیم گیری برای انتخاب محل برای استقرار قفس های دریایی
ب- اجزای قفس های دریایی : نوع پلی اتیلنی گرد (SCD)

محل نصب قفس
مشخصات فنی
تراکم لوله
قطر قفس (m)
قطر لوله (mm)
میزان تحمل فشار
نوع پایه و ضخامت به (mm)
وزن پایه کیلوگرم
فاصله پایه ها از هم (متر)
نوع چینش





بار
اتمسفر



دریاچه های پشت سدها
80
9-14
200 با ضخامت 10 میلیمتر
8

دو ردیفی 8میلی متر
10-12
2
ردیف دو تایی
دریاچه طبیعی
80
9-16
225با ضخامت12 میلیمتر
8

دو ردیفی
12
2
ردیف دو تایی
آبهای کم فشار نزدیک ساحل
80-100
12-20
250 با ضخامت 13 میلیمتر
10

دو ردیفی10
14- 16
2
ردیف دو تایی
آبهای کم فشار دور از ساحل
80-100
12-20
250 با ضخامت 18.7 میلیمتر
10

دو ردیفی 12-16
16-18-20
2
ردیف دو تایی
آبهای پر فشار نزدیک ساحل
100
حداقل 20
280 با ضخامت 23.3 میلیمتر
10

سه ردیفی 20
20
1.7
خطی
آبهای پر فشار دور از ساحل
100
19-32
315 با ضخامت 23.3 میلیمتر
12.5

سه ردیفی



25
27
1.5
انفرادی / خطی






آبهای اقیانوسی
100
29-51
350-400 با ضخامت 50 میلیمتر
12.5

دو ردیفی



50
50-27
1.3
ستاره ای










دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.