ضرورت استفاده از هیتر تابشی در مرغدار یها

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
  • بازدید : ۱۵۶۹
ضرورت استفاده از هیتر تابشی در مرغداری ها
افزایش روز افزون جمعیت و توسعه پرشتاب صنایع سبب گردیده تا مصرف انرژی با سرعتی سرسام آور افزایش یابد.محدودیت منابع سوخت فسیلی کشورهای صنعتی را برآن داشته تا با بکار گیری سیستمهای مدرن مصرف انرژی را تا حد ممکن کاهش دهند .
صنعت مرغداری بعنوان یکی از بخشهای مهم در زمینه تامین مواد غذایی در سالهای اخیر با بهره گیری از تکنولوژیهای روز پیشرفت قابل توجهی در جهت مدیریت مصرف انرژی و کاهش هزینه های تولید داشته است.متاسفانه کشور ما با وجود توسعه بسیار مناسب درزمینه کمّی به لحاظ کیفی پیشرفت نداشته وتجهیزات در حَد سنتی باقیمانده که این امر باعث افزایش هزینه تولید و ایجاد مشکلات عدیده برای شاغلین این صنعت گردیده است.
گرمایش سالنها سهم عمده ای از انرژی مصرفی یک واحد پرورش طیور را شامل میگردد که در حال حاضر عمده واحدهای فعال ازسیستمهای کوره هوای گرم یا جت هیتر استفاده می کنند. این هیترها بدلیل مکانیزم خود و روش انتقال حرارت )کنوکسیون( کمترین راندمان و بهره وری را دارا بوده و هزینه سوخت، برق، تعمیرات و نگهداری و... را به مرغداران تحمیل میکنند.
انتقال تابشی ایده آل ترین روش انتقال گرما میباشد که گرمایش سطح زمین توسط خورشید از فاصله 150 میلیون کیلومتری موید این موضوع است.انرژی حرارتی توسط امواج گرمایی از منبع گرما ارسال شده و با عبور از فضا جذب سطح زمین، اجسام و موجودات زنده میگردد.
هیترهای تابشی در دو نوع رفلکتور بشقابی GUNASH( ( و سیستم لوله ای تولید وعرضه میشوند که بسته به نوع سوخت و سایر پارامترها توصیه میشوند.هیتر بشقابی با مصرف سوخت گاز طبیعی یا مایع بدلیل ساختار خاص خود که با الهام از خورشید طراحی شده در عرض چند ثانیه پس از احتراق و ملتهب شدن توری استیل نسوز با تابش امواج گرمایی)همانند آفتاب(باعث ایجاد گرمای مطبوع در کف سالنها میشود.
رفلکتور ویژه هیتر با طراحی دقیق و جنس آلیاژی خاص بیش از 95 % گرمای تولیدی را مستقیما" به سمت کف سالن پرتاب میکند،لذا حتی نسبت به هیترهای تابشی لوله ای دارای راندمان بالاترو مصرف گاز کمتر میباشد.)هیتر گونش در آمریکا و اروپا با نام Gas brooder شناخته میشود(.توصیه میشود در سالنهایی که دارای سوخت گاز هستند برای صرفه جویی بیشتر در انرژی از سیستم بشقابی)گونش( استفاده شود ودر سالنهایی که دسترسی به گاز ممکن نیست هیترهای تابشی لوله ای که در دو مدل گازی و گازوئیلی عرضه میشوند.
سیستم تابشی گونش با سوخت گاز در دو مدل عرضه میشود:
 مدل کنترل برقی که دارای شیر برقی، جرقه زن و جعبه کنترل بوده و امکان راهبری چندین دستگاه هیتر بطور همزمان در یک سالن با یک ترموستات را میسر میسازد وحتی قابل اتصال به کامپیوتر کنترل وضعیت سالن میباش د)مصرف برق هر دستگاه فقط 15 وات بر ساعت است(.مدل کنترل دستی که دارای ترموکوپل، فندک، ترموستات و... بوده ، نیاز به برق نداشته و
هر دستگاه بطور مجزا راهبری و کنترل میشود. مزایای هیتر تابشی گونش نسبت به هیترهای مرسوم:
عمده ترین مزیت این هیتر کاهش مصرف سوخت است. سیستم گونش)بشقابی( مصرف گاز را تا 80 % سیستمهای مرسوم وسیستم لوله ای تا 60 % کاهش میدهد. کاهش قابل ملاحظه هزینه انرژی و سایر مزایایی که ذیلا" به آن اشاره میشود باعث گردیده تا در کشورهای پیشرفته سیستمهای تابشی جای هیترهای دمنده)کوره هوای گرم وجت هیتر(را در سا لنهای مرغداری بگیرند.
-1 با توجه به روش انتقال حرارت تابشی در عرض چند دقیقه دمای کف سالن به °C 32 میرسد. درسیستمهای دمنده بدلیل انتقال حرارت بروش جابجایی هوا حتی پس از کارکرد 48 ساعته هیترها نیز دمای کف سالن به 32°C نمیرسد)معمولا به اشتباه ارتفاع نصب دماسنج حدود 20 cm بالاتر از کف میباشد و دمای کف را نشان نمیدهد(.
-2 بدلیل پرتاب مستقیم گرما به کف سالن وجذب آن توسط طیور و پوشش کف، دمای محیط بالای هیترها)ارتفاع نصب هیترها حداکثر cm 180 از کف( کمتر بوده و در نتیجه اتلاف گرما از سقف و فنها به حداقل میرسد.)در سیستمهای دمنده هوای گرم، دمای لایه های بالای کف هر چه به سقف نزدیکتر میشود بیشتر شده لذا اتلاف گرما از سقف و فنها بسیار زیاد ا ست (.
-3 بر خلاف سیستم های دمنده که در هفته های اول جوجه ریزی نیز باید کل فضای سالن را گرم کرد در صورت استفاده از سیستم تابشی گونش امکان گرمایش موضعی سالن)بخشی از سالن( امکا نپذیر است.
-4 پراکندگی یکنواخت گله در کل سطح سالن بدلیل ایجاد دمای همگن در کف سالن با استفاده از سیستم گونش.
-5 عدم ایجاد تلاطم هوا، کاهش گرد و غبار
-6 نصب سریع و آسان و سادگی سیستم گونش.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.