توضیحی برخردکنهای علوفه یا چاپرها

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
  • بازدید : ۳۵۳۶
نمای مقطعی یک خردکن علوفه ی چکشی
پس از برش و جمع آوری علوفه توسط چاقوها، علوفه به هلیسی که یک محور حلزونی شکل با شعاع دایره های یکسان است، منتقل می شود و از آن جا وارد قسمت دیگری می شوند که دارای تیغه و پروانه هایی می باشند که عمل باد زدن را انجام می دهند و با این کار علوفه را به تریلی(جهت ذخیره) منتقل می کند. بادبزن ها همانند تیغه طراحی شده اند تا با این کار عمل خرد شدن نیز در این مرحله صورت گیرد تا با این عمل، علوفه بیشتر خرد شود و این کار باعث سهولت در جابجایی و سیلو کردن علوفه می گردد. طول مواد خرد شده در خردکنهای چکشی از ۲ سانتیمتر تا ۹ سانتیمتر و گاهی اوقات در حدود ۱۵ سانتیمتر و یا قطعات بلندی که عملا قطع نشده اند تغییر می کند و به طول محصول، رابطه ی بین محصول و جهت حرکت(بخصوص در محصولات خوابیده) و نسبت چرخش گردنده به سرعت پیشروی خردکن بستگی دارد. از آنجا که طول برش متغیر است معمولا مواد خرد شده توسط خردکنهای چکشی، کمتر مناسب سیلو شدن در سیلوهای برجی هستند. در صورتی که محصول در این سیلوها سیلو شوند، مشکلات جدی برای تخلیه ی مواد به وسیله ی تخلیه کن ها و یا دست وجود خواهد داشت و جابجایی مواد سیلو شده به وسیله ی نقاله مشکل خواهد بود. اصولا علوفه ی خرد شده توسط این ماشین به صورت تازه مورد مصرف قرار می گیرد. مواد خرد شده به وسیله ی خردکنهای چکشی معمولا به مصرف تغذیه ی تازه روزانه و تهیه ی بستر می رسد. قسمت بادبزن و پشتی خردکنهای چکشی را می توان باز نمود تا مواد بریده شده بر روی زمین بریزند. این کار زمانی که بخواهیم بقایای ساقه ی گیاهان زراعی پس از برداشت محصول به عنوان کود به زمین اضافه گردد، بسیار کاربرد دارد و معمول می باشد.
خردکنهای چکشی از نوع کششی هستند که به مالبند تراکتور متصل می شوند و توسط تراکتور کشیده می شوند. دارای دو چرخ در عقب هستند که ارتفاع آن ها را تنظیم می کند. این نوع خردکن ها محور تواندهی گرد(PTO گرد) هستند. عرض برش در این نوع خردکنها ۱ تا ۸/۱ متر است. جهت تنظیم ارتفاع برش تیغه ها می توان با بالا یا پایین بردن قسمت انتهایی خردکن ارتفاع تیغه های برش را تنظیم نمود.
قدمت این ماشین ها به حدود سال ۱۹۵۰ بر می گردد. به طور معمول تا قبل از سال ۱۹۵۰ از خردکنهای تیغه - برشی استفاده می شده است اما به دلیل ارزان تر بودن، خردکنهای چکشی نسبت به خردکنهای تیغه- برشی بیشتر مورد استفاده قرار گرفت.
قسمت اصلی این خردکنها یک روتور است که بر روی آن چکش یا چاقوهایی قرار می گیرند که این چاقوها حالت ارتعاشی و انعطاف پذیر داشته و در صورت برخورد با یک جسم سخت خارجی منحرف شده و از آسیب زیاد به چاقوها جلوگیری می کند. سه تا چهار ردیف چاقو بر روی روتور قرار می گیرند که با سرعتی حدود ۱۶۰۰ دور در دقیقه چرخش می کنند. این تیغه ها به واسطه ی ضربه ای که بر روی ساقه ی گیاه وارد می کنند عمل برش را انجام می دهند.
تنظیمات و بعضی از مسائلی که در هنگام کار با خرکنهای چکشی پیش می آید:
در تنظیم خردکنهای چکشی، تنظیم گردنده از اهمیت بیشتری برخوردار است که این کار بر اساس دفترچه ی راهنمای خردکن دقیقا صورت می گیرد. اگر در هنگام کار در ماشین لرزش بوجود آید باید دستگاه را خاموش کرده و بررسی های لازم صورت گیرد که عموما به علت آسیب دیدن چاقوها این مشکل بروز می کند. باید توجه شود که اگر یک چاقو در خردکن چکشی تعویض شد، متعاقب آن، چاقویی که با چاقوی آسیب دیده ۱۸۰ درجه فاصله دارد نیز باید تعویض گردد تا تعادل لازم برقرار شود. در غیر این صورت ماشین آسیب می بیند.
هیچ گاه با بروز لرزش در ماشین به کار ادامه ندهید چو در این صورت علاوه بر کاهش میزان بازدهی دستگاه، به علت لرزش حاصله، فرسایش قطعات و الزامات را شاهد خواهید بود که این کار عمر دستگاه را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.