سلامت خاک و تاثیر آن بر عملکرد گیاهان زراعی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
  • بازدید : ۲۷۰۵
خاک پایه و اساس کشاورزی است. اکوسیستم دارای خاک غنی عملکرد گیاهان زراعی و دام را افزایش می دهد. عملیات کشاورزی پایدار می تواند کیفیت خاک اکوسیستم را اصلاح نماید. سلامت خاک طبق تعریف ظرفیت نوع خاص خاک برای فعالیت در داخل مرزهای اکوسیستم طبیعی یا پایداری تولید مدیریت شده گیاه و دام ، حفظ و افزایش کیفیت هوا ، آب و حمایت از سلامت انسان و زیستگاه می باشد. ماده آلی خاک برای حفظ سلامت و ساختمان خاک ، کاهش فرسایش خاک و افزایش عناصر غذایی و راندمان استفاده از آب مهم می باشد. هم چنین ماده آلی برای میکروارگانیزم های خاک منبع کربن ( انرژی ) فراهم می کند. مقدار ماده آلی خاک بایستی حفظ یا افزایش یابد تا سطح موازنه نوع خاص خاک رضایت بخش باشد. ماده آلی از کودهای حیوانی ، کمپوست ، الحاق بقایای گیاهی و یا گیاهان پوششی تناوب زراعی بدست می آید.
مشاهده گونه های تنوع جانوری در خاک می تواند نشانه های بسیار خوب از سلامت خاک باشد. کرم های خاکی در حفظ ساختمان خاک ، هوادهی ، چرخه عناصر غذایی ، زهکشی و تجزیه مواد آلی اهمیت زیاد دارند. کرم های خاکی هم چنین فعالیت میکروب ها را تحریک می کنند، موجب دانه بندی خاک ، افزایش سرعت نفوذ پذیری و ظرفیت نگهداری آب در خاک می شوند.
تخریب ساختمان و حاصلخیزی خاک در دراز مدت ممکن است در اثر فشردگی خاک مخصوصا" در سیستم کشت مکانیزه بوجود آید. کاهش حاصلخیزی خاک ممکن است ناشی از تغییرات ساختمان خاک ، PH خاک ، وضع غذایی خاک یا در اثر تجمع شوری ، و آبیاری غلط باشد.
سوسک های کاربید ساکنین قسمت فوقانی درون خاک هستند و از شکارچی های مهم آفات حشره می باشند. میکرو ارگانیزم های مفید خاک (باکتری ها ، قارچ و غیره ) در متن سلامت خاک از شاخص های حاصلخیزی ذاتی خاک هستند و از نظر قابلیت و مناسب بودن خاک برای کشت گیاهان زراعی مهم می باشند.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.