دامداران در آستانه ورشکستگی ؛ 10 سال زمان تا بازگشت به شرایط مطلوب

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
  • بازدید : ۱۸۲۵
دامداران در آستانه ورشکستگی ؛ 10 سال زمان تا بازگشت به شرایط مطلوب
کاهش نهاده و افزایش هزینه‌های جاری و نبود قیمت کارشناسی شده برای شیر این روزها دامداران را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.
به گزارش خبرنگار مهر، این روزها سخن از شیر و فرآورده های لبنی بسیار به گوش می رسد، از کاهش سرانه مصرف آن در کشور تا افزایش قیمت شیر و مواد لبنی و تلاش برای کاهش قیمت آن، اما آنچه در این میان بسیار تامل بر انگیز است سخنان معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان قم است که شرایط فعلی را به معنای نابودی صنعت دامداری دانسته و زمانی 10 ساله را برای بازگشت به شرایط مطلوب پیش بینی می‌کند.
دراین بین دامداران نیز که شاید زیان فراوانی در این داد و بیداد قیمت ها بر دوش می کشند حرف های زیادی برای گفتن دارند گفته های آنان حاکی از این است که در سالی که قرار است از تولید و سرمایه ایرانی حمایت شود تولید کنندگان شیر و گوشت کشور سرمایه خود را از دست می دهند.
نبود یک مدیریت منسجم در بخش تولید شیر و فرآورده های لبنی
تاج الدین حاج حسینی یکی از دامداران قم است که نگران از دست دادن سرمایه ای است که سالها برای آن تلاش کرده است.
وی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مشکلات پیش روی دامداران نبود یک مدیریت منسجم در بخش تولید شیر و فرآورده های لبنی را مورد اشاره قرار داده و این امر را موجب عدم تعیین یک نرخ مصوب برای شیر عنوان کرد.
وی ادامه داد: یک زمانی مازاد شیر موجب عدم فروش و ضرر و زیان برای دامداران می شود و زمانی نیز کمبود نهاده‌ها موجب کاهش تولید شده که این امر نیز ضرر را برای دامداران در پی دارد.
وی با اشاره به اینکه استان قم طی چند سال اخیر در تولید شیر و گوشت به خودکفایی رسیده، آمارهای جهاد کشاورزی قم را گویای این ادعا دانست و شرایط پیش آمده فعلی را موجب ورشکستگی دامداران و تعطیلی واحدهای دامی عنوان کرد.
وی که دامداری به ظرفیت 100 راس را اداره می کند افزایش قیمت نهاده را مهمترین معضل عنوان و عدم حمایت را نیز باعث چند برابر شدن مشکلات برشمرد.
دامداران قم برای پیش خرید نهاده اقدامی انجام نداده‌اند
گفته‌های این دامدار در حالی است که امیر محمدی چهر، معاون داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه دامداران قم برای پیش خرید نهاده اقدامی انجام نداده‌اند، گفت: دامداران به دلیل عدم اعتماد به سازمان صنعت و معدن و تجارت از پیش خرید نهاده استقبال نکرده‌اند.
وی ادامه داد: سازمان صنعت و معدن و تجارت آمادگی دارد تا نهاده در اختیار دامداران قرار دهد و آنان نیز قیمت شیر را بر اساس قیمت اعلامی که همان 630 تومان است به فروش برسانند.
حسینی در ادامه گفتگو با خبرنگار مهر، علت عدم پیش خرید را به صرفه نبودن قیمت خرید عنوان داشت و گفت: حتی اگر سازمان صنعت و معدن و تجارت نهاده نیز در اختیار دامداران قرار دهد بازهم قیمت تمام شده شیر برای دامداران بیشتر از قیمتی است که سازمان صنعت و معدن و تجارت برای خرید از دامدار پیشنهاد کرده است.
دامها روانه کشتارگاه می‌شوند
این دامدار از تعطیلی بسیاری از دامداری‌های قم به دلیل مشکلات و ضرر و زیان‌های وارده خبر داد و ضمن بیان اینکه بسیاری از دامداران دام‌های خود را فروخته و یا به کشتارگاه برده‌اند ادامه روند کنونی را به معنای زدن تیرخلاص به دامداری‌ها دانست.
وی همچنین در ادامه از راهی شدن بسیاری از دام‌های شیرده به سمت کشتارگاه به دلیل به صرفه نبودن نگهداری از آنان خبر داد.
مجید محمدی، یکی دیگر از دامداران استان قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه قیمت تولید هر کیلو شیر به علت افزایش قیمت نهاده نزدیک به هزارتومان است اظهار داشت: ما چگونه میتوانیم شیری را که به این قیمت تولید کرده‌ایم به مبلغ 630 تومان به فروش برسانیم.
وی همچنین افزایش هزینه‌های دارو را مورد اشاره قرار داد و این امر را نیز موجب افزایش هزینه‌های جاری عنوان کرد.
این دامدار نیز از ذبح دام‌های شیری حتی دام‌هایی که باردار هستند در کشتارگاه‌ها و کاهش تولید شیر در شهرک لبن به یک سوم زمان گذشته خبر داد.
وی همچنین بیان کرد: حتی اگر سازمان صنعت و معدن و تجارت نهاده‌ها را در اختیار دامداران قرار دهد شرطی را که برای خرید شیر به قیمت هرکیلو 630 تومان برای دامداران تعیین کرده است غیرممکن خواهد بود.
تعطیلی دو سوم واحدهای تولیدی شهرک لبن
مدیرعامل تعاونی لبن استان قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تائید گفته‌های دامداران، افزایش هزینه‌های درمانی دام و افزایش قیمت‌های عامل‌های انرژی را نیز علاوه بر افزایش قیمت نهاده موجب بالا رفتن هزینه‌ها و افزایش قیمت تمام شده شیر برای دامداران دانست.
سید حسین صادق از تعطیلی دو سوم واحدهای تولیدی شهرک لبن و کاهش تولید شیر از 450 تن در روز به 200 تن در روز خبر داد.
وی ضمن گله مندی از نبود یک فرمول مناسب جهت تعیین قیمت شیر گفت: اگر یک فرمول مناسب برای تعیین قیمت شیر مشخص باشد افزایش و یا کاهش هزینه ها موجب ضرر و زیان دامداران نخواهد شد.
مدیر تعاونی لبن استان قم ضمن اشاره به نهاده های دامی که سازمان بازرگانی در اختیار دامداران قرار داده است گفت: این نهاده ها تنها می تواند 10 درصد نهاده مورد نیاز دام را تامین کند و از سویی دیگر شرط فروش شیر به قیمت 630 تومان با این مقدار نهاده امکان پذیر نیست.
ده سال زمان برای بازگشت به شرایط مطلوب
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر،‌ با اشاره به اینکه قیمت تمام شده هر کیلو شیر در حال حاضر با سود 10 درصد و با توجه به افزایش هزینه‌ها نزدیک به هزار تومان برای دامدار تمام می شود گفت: اگر دامداران از سازمان صنعت و معدن و تجارت نیز نهاده دریافت کنند بدون احتساب سود قیمت تولید هر کیلو شیر برای آنها 780 تومان و با احتساب سود 850 تومان خواهد شد.
حسین علی بیگی با تاکید بر اینکه قیمت تمام شده شیر باید توسط سازمان جهاد کشاورزی و با کار کارشناسی صورت گیرد، اعلام قیمت 630 تومان توسط بازرگانی را بدون درنظر گرفتن شرایط موجود و بدون کارشناسی عنوان کرد که موجبات ضررو زیان دامداران را فراهم کرده است.
وی روانه شدن دام های شیری را به کشتارگاه ها مورد اشاره قرار داد و از ذبح 70 درصدی دامهای شیری در کشتارگاه های استان خبر داد.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان قم ضمن اشاره به اینکه شرایط کنونی تاثیر فراوانی بر کاهش تولید دام و شیر داشته، گذشت زمانی نزدیک به ده سال را برای بازگشت به شرایط مطلوب مورد اشاره قرار داد و این امر را به معنای نابودی صنعت دامداری در شرایط کنونی دانست.

خبرگزاری مهر – 91/3/27

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.