اطلاعات کشت برای رشد گیاه ژربرا در خاک

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
  • بازدید : ۳۲۴۶
1- خصوصیات و مرجع
محبوبیت گیاه ژربرا همچنان در حال افزایش است. در بیشتر از 5 سال گذشته این گیاه یک مکان ثابت در بین 5 واریته اول بیشتر کشت شده در هلند را به دست آورده است. محبوبیت این کل همچنین به طور وسیع افزایش می‌یابد و به طور نزدیک گل‌هایی مانند رز و میخک را دنبال می‌کند. یک واریته آن در آب و هوای مختلف در تمام نقاط جهان کشت می‌شود. در حال حاضر مهمترین نقاط تولید هلند – ایتالیا – آلمان – فرانسه و کالیفرنیا است.
در سال 1890 کاپیتان جیمسون گونه‌های وسیعی از ژربرا در آفریقای جنوبی را کشف کرد و آن را با خود به بریتانیا کبیر آورد و این گونه‌ها ژربرا جیسمونی نامیده شد است و تفریباً در سال 1900 با ژربرا وریدیفولیا پیوند داده شده و اساس بسیاری از واریته‌های ژربرا که ما امروز آنها را می‌شناسیم را تشکیل داده‌اند.
ژربرا به خانواده کمپوزیته متعلق است که یک خانواده بزرگ گل‌های مرکب مانند ستاره و ... است سرگل ژربرا به درستی از گل‌های متعددی دارا است. تعداد بیرونی ماده هستند و به گل‌ها رنگ می‌دهند. پس ما اغلب گل‌های هرمافرودیت که ؟؟ هستند پیدا می‌کنیم. گل‌های مرکزی اصولاً نر هستند و قلب گیاه را می‌سازند. این احتمال است که گل فرد – نیمه مضاعف – مضاعف با مرکز سیاه – قهوه‌ای و سبز داشته باشند.
ژربرا مخصوصاً به دلیل طیف وسیعشان در رنگ و شکل که نتیجه اصلاح و کشت ؟ مدرن است شناخته شده‌اند. گل دیگری با ارائه چنین اختلاف رنگ و شکل وجود ندارد. بسیاری از مردم به این رنگ‌های زنده و سایز بزرگ سرگل بسیار علاقه‌مند هستند. در بیشتر از 5 سال گذشته عمر گلدانی و تولید واریته‌های کشتی جدید به طور وسیعی پیشرفت کرده است. در حال حاضر همچنین علف واریته‌های با سایز استاندارد بیشتر مورد کشت قرار می‌گیرند. Terranigra شکل جدیدی را به بازار به وسیله توسعه ؟؟ و معرفی ژربرا با شکل کوچکتر و تقریباً و تولید بیشتر اضافه کرده است. (Germini) به دلیل عمر گلدانی و کاربرد این نوع کوچکتر ژربرا اغلب در دسته گل استفاده می‌شود.
کشت گیاه ژربرا تقریباً آسان است. این یک کار بسیار متمرکز است. تقریباً 80 درصد کار در شخم و قبل برداشت (داشت) گل‌ها انجام می‌شود. ژربرا به طور کلی یک ساعت کار در مترمربع نیاز دارد. جهت رشد ژربرا لازم است مراحل اساسی متعددی دنبال شود که در این راهنما گفته خواهد شد. مخصوصاً روش کشت ژربرا در خاک بحث شده است که هنوز مهمترین متد جهانی کشت است. اخیراً متدهای جدید کشت زیادی مانند پیت، کوکوپیت- پشم سنگ به طور موفقیت‌آمیزی جهت کشت گیاه ژربرا استفاده می‌شود. به دلیل اختلافشان و تغییر سریع تکنیک‌های کشت رشد این روش در این راهنما بحث نشده است.
این راهنما شامل خطوط راهنمایی است که نیاز به تطبیق با شرایط محلی شما دارد. البته اصول اساسی همچنین یکسان باقی می‌مانند ما بیشترین تلاش جهت ارائه اطلاعات دقیق و قابل‌ قبول را کرده‌ایم. به هر حال ما امیدواریم که راهنما برای شما مفید باشد و ما آرزومندیم که شما در رشد ژربرا موفق باشید.
2- نیازهای خاکی
2-1- ساختمان خاک:
هوا: درصد اکسیژن در خاک برای ژربرا بسیار مهم است. لازم است که تقریباً بالا باشد. چن این برای تهویه ریشه‌ها لازم است. ریشه‌ها به محیط فقدان اکسیژن کافی حساس هستند. به‌خصوص در تابستان گیاهان به دوز بالاتر از اکسیژن به دلیل افزایش تنفس نیاز دارند.
به هر حال افزاییش آبیاری و کاربرد آب گرم می‌تواند سبب کاهش میزان اکسیژن در طی این دوره سال شود.
مطلبی که بسیار مهم است قبل از کشت به همان اندازه دوران کشت یک بافت خوب خاک داشته باشد که تقریباً یک سوم بستر یک سوم هوا و یک سوم آب است.
هر نوع خاک (رسی – ماسه‌ای) ساختمان خودشان را دارند. جهت بهبود تهویه، مواد آلی مانند پوست درخت- پرلیت – پوست برنج می‌تواند با لایه بالایی که تقریباً cm30 عمق دارد ترکیب شوند. به علاوه با افزایش هوا رطوبت در خاک بهبود پیدا می‌کند. آماده‌سازی لایه بالایی خاک دقیقاً قبل از کشت محصول و بعد از اضافه کردن مواد و استرلیزه کردن کل لایه‌های خاک انجام می‌شود. هر ارتباط با استفاده از ماشین‌آلات سنگین روی خاک خیلی مرطوب مراقب باشید. این احتمال وجود دارد که به خرابی ساختار خاک منجر شود.
لایه‌های خاک و بافت: ریشه‌های ژربرا می‌تواند به صورت بسیار عمیق در خاک رشد کند. در نتیجه این که لایه‌های عمیق‌تر خاک بدون یک هاردین مهم است. یک لایه سخت به دلیل مشکلات زهکشی احتمالاً مشکلات ریشه (فیتوفیترا و فیتیوم) ایجاد می‌کند که از رشد ریشه جلوگیری می‌کند. قبل از کشت یک نمونه خاک جهت ارزیابی پروفیل لایه‌ها بردارید. در ارتباط یا هاردین شکافتن خاک تا 24 یا 36 cm کافی است.
2-2- آب:
کیفیت آب: حتی مهم‌تر از کیفیت خاک دسترسی به آب با کیفیت بالا است. آب باران، آب شهر یا آب با کیفیت خوب می‌تواند برای آبیاری ژربرا استفاده شود. محصول ژربرا به نمک بسیار حساس است. هر چه میزان نمک پایین‌تر باشد بهتر است. یک نمونه‌گیری از آب مشخص خواهد کرد که آب مناسب برای محصول هست یا نه. میزان نمک (EC) لازم است تا حد امکان پایین باشد. به خصوص میزان سدیم بسیار مهم است.
میزان بالای آهن و مواد آلی می‌تواند باعث مشکلات شود. بسته شدن دریپرها زمانی‌که میزان آهن mmol/lit10 است اتفاق می‌افتد. آهن می‌تواند به وسیله هوادهی تصفیه شود که این در نتیجه ترکیب با اکسیژن اتفاق می‌افتد. المنت‌های بیماری در آب می‌تواند همچنین منجر به مشکلات شود. آب به داشتن 5/5pH نیاز دارد. که دمای آب پایین‌تر از 15 درجه باشد به پیش‌گرم کردن آب نیاز داریم. کیفیت آب می‌تواند به وسیله تصفیه یا نمک‌زدایی با استفاده از فیلترها – اسمزمعکوس – ضدعفونی یا دیونیزه کردن بهبود بخشیده شود. داشتن آب قابل دسترسی کافی. بیشترین نیاز می‌تواند تا 3 لیتر در مترمربع در روز یا 30 مترمکعب در ساعت در روز برای کشت ژربرا در خاک افزایش پیدا کند.
سطح آب زمینی
بالا بودن موقتی سطح آب زیرزمینی
اغلب به پوسیدگی ریشه‌ها منجر می‌شود که باعث مرگ گیاهان می‌شود. برای چک کردن نیاز به اندازه‌گیری دقیق سطح است. یک راه حل اساسی راه‌اندازی یک سیستم بسته زهکشی در عمق 70 الی 80 cm است. تفاوت در سطح آب زیرزمینی همچنین می‌تواند به جریان آب زیرزمینی منجر شود که باعث آب زیاد در یک عمق و مکان خاص می‌شود.
3-2- مواد مغذی:
قبل از کشت نیاز است یک نمونه خاک برداشته شود و اطلاعات مربوط به شرایط خاک را به دست آوریم. در نظر گرفتن میزان pH و میزان EC و مقدار ماکرو و میکروالمنت‌ها مهم است. بر اساس آنالیز می‌توان برنامه کود را طرح‌ریزی کرد که با شرایط اصلاح می‌شود. به علاوه آنالیز مشخص می‌کند که آیا شستشو خاک قبل از کشت لازم است یا نه.
میزان pH بسیار بااهمیت است. گیاه توانایی جذب تمام المنت‌ها را در رنج بین 5/5 و 6 دارد. میزان بالای pH باعث مشکلاتی در جذب بعضی المنت‌ها (منیزیم و آهن می‌شود که نتیجه آن علائم کمبود در گیاه است زمانی که مقدار کافی المنت‌ها در خاک موجود است. مقدار پایین pH اساساً باعث تغییر در ساختار می‌شود. جهت افزایش میزان pH کلسیم می‌تواند استفاده شود. جهت کاهش آن محصولات قلیایی (HNO3 – NH2NO3 – H3PO2) می‌تواند استفاده شود یا خاک می‌تواند با محصولات پیت قلیایی مخلوط شود.
عنصر بی‌کربنات (HCO3) مهم است. زیرا این میزان pH را افزایش می‌دهد و آلودگی ایجاد می‌کند به هر حال این یک ماده غذایی نیست و می‌تواند به وسیله خنثی‌سازی رفع شود که بدین معنی است که با اضافه کردن اسید به آب بی‌کربنات از بین می‌رود.
تراکم نمک در خاک نیاز است تا حد امکان پایین باشد. مقدار بالای سدیم و کلر اغلب معرف EC بالا است. این المنت‌ها به واسطه تأثیر سمی‌شان روی گیاه ژربرا به خصوص ژربرای جوان شناخته شده‌اند. احتمالاً شستشوی خاک با آب تمیز قبل از کشت نیاز است. در بین نمونه‌برداری بعد از انجام دادن این مرحله جهت به دست آوردن اطلاعات جدید درباره وضعیت خاک گرفته می‌شود.
در ارتباط با EC پایین یا کمبود المنت‌های خاص بهترین راه‌حل استفاده از کود است. قبل از کشت یک کود برنامه کودددهی اساسی می‌تواند استفاده شود. بدین منظور مواد آلی یا کودها (یا یک ترکیب) می‌تواند استفاده شود. زمانی که کودها را استفاده می‌کنیم. مقدار دقیق می‌تواند ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌محاسبه شود این کودها مستقیماً به وسیله گیاه جذب می‌شوند. این موضوع زمان استفاده از مواد آلی وجود ندارد. ابتدا در خاک باید تجزیه اتفاق بیفتد بعد المنت‌ها آرام آزاد می‌شوند. زمانی که مواد آلی استفاده می‌شوند مقدار به کار رفته کاهش پیدا می‌کند. مواد آلی ابتدا با عنصر نیتروژن پیوند پیدا می‌کند و دوباره آن را آزاد می‌کند. از مواد آلی مناسب پوست درخت علف خشک یا کود حیوانی استفاده کنید. کود مرغ استفاده نکنید زیرا شامل اوره است که برای گیاهان بسیار خطرناک است و باعث تجمع P2O5 می‌شود. قبل از ضدعفونی خاک کود آلی را استفاده کنید.
4-2- استرلیزه کردن خاک:
همیشه ضدعفونی کردن خاک گیاه ژربرا قبل از کشت بسیار مهم است. مخصوصاً زمانی‌که این مرحله حذف شود قارچ‌ها و نماتدها مشکلات جدی را ایجاد می‌کند خاک می‌تواند به روش‌های مختلف ضدعفونی شود.
متیل بروماید: این متد مؤثر و تقریباً ارزان است. به هرحال در بسیاری از کشورها (به خصوص آنهایی که سطح آب زیرزمینی آنها پایین است) استفاده از متیل بروماید مجاز نیست زیرا تأثیرات خطرناکی روی آب خوردنی دارد.
نتیجه استفاده از این نوع روش استرلیزه کردن خاک مخصوصاً روی انواع خاک‌های روشن‌تر خوب است. بعد از استفاده از آن شستشو خاک جهت اجتناب از خسارت محصول در مراحل بعدی مهم است. زمانی که در خاک سنگین‌تر ؟؟ می‌کنیم این مسئله حتی مهم‌تر است. نیاز است شستشو به مدت 8 تا 4 ساعت با یک وقفه کوچک ؟؟ انجام شود. (20 دقیقه آبیاری – 10 دقیقه عدم آبیاری)
بخاردهی: خاک نیاز دارد که قبل بخاردهی خشک شود. با استفاده از پوشش پلاستیکی سنگین یا لوله‌های زهکشی خاک برای 6 تا 8 ساعت به وسیله دمیدن بخار به زیرپوشش گرم خواهد شد. زمانی که از لوله‌های زهکشی استفاده می‌کنیم. نتیجه بهتر است زیرا لوله‌ها عمیق‌تر در خاک قرار می‌گیرند. به هر حال این یک متد گرانتر بخاردهی است. به دلیل اینکه بخاردهی باعث افزایش در میزان منگنز می‌شود همچنین شستشو با آب لازم است. تقریباً یک هفته برای آماده شدن خاک منطقی می‌باشد همچنین جلوتر سطح آب می‌تواند زهکشی شود.
روش‌های زیاد دیگری برای استرلیزه کردن خاک وجود دارد (واپام – کلروبروماید – باساماید) که اغلب همان نتایج مانند بخاردهی و استفاده از متیل بروماید ندارند.(به خصوص زمانی‌که خاک سنگین است). پرورش‌دهندگان بعضی اوقات محصولاتشان را می‌گردانند و گروه‌های مختلفی را استفاده می‌کنند به هر حال این ؟؟ قارچ‌ها را در گروه جدید خاک ضمانت نمی‌کند.
5-2- گرم کردن خاک:
بسته به آب و هوای گرمادهی به خاک می‌تواند استفاده شود. کاربرد آن به دلیل مزیت‌های فوق می‌تواند ‌مفید باشد. (پیشرفت و تسریع رشد ریشه و رشد گیاه و تولید سریع‌تر تولید زمستانی بیشتر و کیفیت گل بهتر و مشکلات کمتر در ارتباط بیماری‌های خاکی متنوع. لوله‌های گرمادهی در خاک بیشترین دمای که درون لوله‌ها در جریان است 40 است و این به میانگین دمای خاک 18 سانتی‌گراد منجر می‌شود گرمادهی تنها در دور‌ه‌ زمانی سردتر مفید است. این اغلب جهت فعال کردن محصول بعد از زمان زمستان استفاده می‌شود.
3- سیمای کشت
1-3- زمان کشت:
زمان کشت بستگی به وضعیت خاص شما (نوع خاک – کشت – عرضه و تفاضا) و آب و هوا در دماها و شدت و نور خاص دارد. چه مدت زمان شما دوست دارید گیاه را همچنان نگهداری کنید. چیزی است که در ذهن حفظ می‌کنید. در اصل کشت گیاه در طول سال ممکن است به هر حال بسته به قاره یک زمان خاصی ترجیح داده می‌شود. معمولاً کشت در خاک سنگین باید زودتر از کشت در خاک سنگ انجام شود.. این مهم است که گیاهان برای رشد قبل از اینکه شدت نور شروع به کاهش بکند وقت کافی داشته باشد. کشت گیاهان در هوای بسیار گرم با رطوبت کمتر پیشنهاد نشده است. در اروپا پرورش‌دهندگان اصولاً محصولات جدیدشان را از می تا جولای می‌کارند. چند هفته بعد از کشت، گیاهان گل می‌دهند که دوباره در طی دوران زمستان کاهش پیدا می‌کند. در سال دوم کیفیت و تولید کاهش پیدا می‌کند. اغلب محصول هر سال دوباره کشت می‌شود. تحت شرایط خوب ممکن است گیاه ژربرا برای چندین سال کشت شود. زمان اقتصادی زراعت ژربرا دو سال است ؟ گیاه افزایشش را از دست می‌دهد. کیفیت و تولید به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند و جایگزینی محصول پرمنفعت‌تر می‌شود.
2-3- متد کشت:
کشت روی بستر مرتفع با دو ردیف گیاه در هر بستر متداول است در این روش زهکشی بهتر و گرمادهی سریعتر انجام می‌شود و گیاه قادر به باز کردن گل بیشتر است و همچنین ایجاد نور بیشتر در مرکز گیاه. به علاوه کار با محصول آسان‌تر است. بعد از استرلیزه کردن و خشک کردن خاک بستر‌های مرتفع می‌تواند با دست یا با یک وسیله مخصوص ایجاد شوند.
عرض بستر تقریباً 60 سانتی‌متر است (بسته به سیستم 4 – 5 یا 6 ردیفی) که کنارهای شیب‌دار دارد. تفاوت ارتفاع بین راهروها و بسترها تقریباً 30 تا 40 سانتی‌متر است. این فاصله زمانی‌که گرمتر است می‌تواند کوچکتر باشد. فاصله بین ردیف گیاهان 30 تا 40 سانتی‌متر است. گیاهان cm 25-30 به حد لازم رشد می‌کنند. (به صورت مثلث). نتیجه آن 6 تا 7 گیاه در مترمربع است. این مقدار 6 تا 7 گیاه در هر مترمربع شامل تمام مسیرها و راهروها در گلخانه می‌شود.

3-3- کشت:
کشت ژربرا در بستر مرطوب بهترین است. خیساندن گیاهان در یک طرف با مقداری آب (شاید با قارچ‌کش) جهت جذب کردن مقداری آب پیشنهاد شده است. بهترین زمان برای کشت در طی مدت زمان سودمندتر است (صبح زود یا شب) است. گیاهان را عمیق کشت نکنید. گره ریشه گیاه باید تقریباً 3 سانتی‌متر در بالا سطح خاک بماند. در طی مرحله رشد قلب گیاه به آرامی درون خاک کشیده خواهد شد. به محصول خود در زمانی‌که اولین گل ظاهر می‌شود توجه بیشتری کنید.
شرایط هوایی بعد از کشت: بلافاصله بعد از کشت گیاهان را از بالا آبیاری می‌کنیم در نتیجه رطوبت نسبی (37) افزایش پیدا خواهد کرد که در طی فاز اول رویشی (80 تا 90% ؟؟؟) بسیار مهم است. با استفاده از سیستم آبیاری و آبپاشی مسیرها 37 بالاتر نگه داشته می‌شود. خاک را تا زمانی که گیاهان به صورت کامل رشد کند و بتواند رطوبت خودش را حفظ کند مرطوب نگه دارید.
پیشنهاد شده است که گیاهان جوان در مقابل دمای بالا و یا شدت نور (بیشتر از 500 وات مترمربع یا 45000 لوکس) محافظت شود. این می‌تواند و به وسیله استفاده از پارچه تیره (پوشش) یا گچ روی سقف انجام شود. دما نمی‌تواند کمتر از 15 درجه در ماه اول باشد. بهترین دمای خاک تقریباً 22-20 درجه است و دمای گلخانه در شب 22-20 درجه و در طی روز 25-20 درجه است. زمانی که دما بسیار است (2 درجه بالای حد گرمایی) تهویه انجام می‌دهیم. اما رطوبت ثابت نگه داشته می‌شود. بعد از 3 تا 4 هفته زمانی که اولین گل‌ها ظاهر خواهند شد. آب هوا و آبیاری تغییر می‌کند.
4-3- نور:
ژربرا یک گیاه ؟ روز کوتاه نامیده می‌شود. این بدان معنی است که در طی یک روز کوتاه جوانه‌های بیشتری شکل پیدا می‌کند. در طی روزهای بلندتر جوانه‌ها ایجاد می‌شوند اما تا حدودی مقدارشان کمتر است. در ترکیب با دما نور بسیار مهم است. نور بیشتر و دمای بالاتر به رشد سریعتر (تا مطلوب خاص) می‌انجامد. نور به گیاهان انرژی را که برای تولید شکرقند از CO2 و آب جهت رشد لازم دارد را می‌دهد. زمانی‌که شدت نور بسیار بالا یا به صورت ناگهانی است. سوختگی گیاه احتمالاً اتفاق می‌افتد و علائم پژمردگی ظاهر می‌شود.دمای گیاه به مقدار بسیار زیاد افزایش پیدا می‌کند و گیاه برای جذب آب کافی جهت تنفس ناتوان به رشد متراکم و ساقه‌های کوتاه‌تر و اغلب شدت رنگ بیشتر گیاه می‌انجامد. پوشاندن گل‌ها زمانی‌ که شدت نور تقریباً wat/m2 650 یا 6000 لوکس گرفته می‌شود. در این دوره 1% نور بیشتر به معنای تولید بیشتر است. یک پشت بام تمیز – یک گلخانه روشن‌تر و هیچ پوشش پارچه‌‌ای همه به شدت نور بیشتر کمک می‌کند. تجزیه نور زمانی که از آنها برای گیاه ژربرا استفاده می‌شود ثابت نشده که باصرفه‌تر است.
5-3- دما:
دمای هوا: بهترین دمای رشد به شدت نور و زمان سال بستگی دارد. دما در طی شب معمولاً از دما در طول روز پایین‌تر است. بهترین دما از 22-26 در طی شب در زمانی که نور تقریباً بالا است متغیر می‌باشد. دمای روز 23 روز با تفاوت دمایی روز و شب 1 تا 4 درجه به نتیجه می‌رسد. زمانی که شدت نور پایین‌تر است (کمتر از 400 ژول بر سانتی‌مترمربع در روز) دما 22- 18 و 18- 16 برای روز و شب به ترتیب هستند. در نتیجه دمای میانگین روزانه 18 درجه با تفاوت دمایی بین شب و روز 1 تا 4 درجه است. از تفاوت دمایی بسیار بالا در طی روز اجتناب کنید.
دمای ریشه: نسبته دمای هوا و دمای ریشه بسیار مهم است. دمای ریشه بالا به حد مناسب ریشه‌ها را فعال نگه می‌‌دارد و جذب آب و المنت‌ها را تحریک می‌کند. زمانی که دمای ریشه نسبت به دمای هوا پایین است گیاه در جذب آب کافی جهت تغییر ناتوان است. دمای ریشه بالاتر همچنین برای سیستم ریشه‌ای سالم و پیشرفت ریشه‌های جدید مهم است. زمانی که این دما بسیار بالا باشد به هر حال مشکلات زیادی ممکن است به وجود بیاید. به خصوص به علت اینکه گیاهان برای تغییر کافی ناتوان هستند.
حرارت: مهم‌ترین منبع انرژی برای حرارت‌دهی به گلخانه خورشید است. به هر صورت خورشید کافی نیست چند انتخاب دیگر جهت گرم کردن هوا وجود دارد. سوخت متعددی می‌تواند استفاده شود مانند گاز نفت – زغال‌سنگ و چوب. ظرفیت لازم است که بر اساس سردترین دوره سال در نظر گرفته شود. زمانی که از لوله‌های حرارت‌دهی به خاک و گیاه است. گرمای خاک جذب ریشه‌ها تحریک می‌کند گرمای محصول به یک تبخیر و اتمسفر خوب کمک می‌کند. گرمادهی از قسمت بالای گلخانه به انتقال رطوبت و تولید یک اتمسفر کمک می‌کند. با استفاده از پارچه‌هایی جهت حفظ انرژی نگهداری دماهای بالاتر در گلخانه همچنین ممکن می‌شود. تأثیر اتاق دوجداره به دلیل این فاصله ایجاد می‌شود که دما را در گلخانه افزایش می‌دهد. خسارت آن این است که نور را تا حدود 60 درصد کاهش می‌دهد که تولید کمتر را باعث می‌شود.
سرما: در طی دوران با شدت نور بالا، دما سریعاً به مقدار بسیار بالایی افزایش پیدا می‌کند. اگر این اتفاق بیفتد تهویه لازم است. که با باز کردن پنجره‌های کناری ممکن و بالایی انجام می‌شود. بهترین نتیجه با باز کردن پنجره‌های بزرگ بالایی و پنجره‌های کوچکتر کناری که اثر چیمنی نامیده می‌شود به دست می‌آید. استفاده از فن همچنین یک متد جابجایی هوا است. شیرینگ نیز به نگهداری دما به طور ثابت حجم گلخانه نیز همچنین مهم است. حجم بزرگتر کمتر و کنترل راحت‌تر هوا را به دنبال دارد. بهترین انتخاب برگزیدن فضا و ارتفاع بیشتر است. در آب و هوای حاره‌ای متدهای دیگر سرمادهی استفاده می‌شود. از سیستم پد و هواگیر تا سیستم ایرکاندیشن با تکنولوژی بالا متغیر است.
6-3- رطوبت:
رطوبت نسبی (Rv) مقداری که گیاهی می‌تواند تبخیر کند را مشخص می‌کند. بهترین رطوبت بین 70 تا 85 درصد است. با رطوبت بیشتر مشکلات قارچی مانند بتورتیس و اسکلروتینا افزایش پیدا می‌کند. تا جابجایی رطوبت به وسیله تهویه و گرمادهی از میزان بالاتر رطویت جلوگیری می‌شود. سیستم هواگیر می‌تواند جهت ترقی انتشار هوا و ایجاد اقلیم بهتر استفاده شود. با میزان رطوبت پایین‌تر دما و تهویه کاهش پیدا می‌کند. رطوبت به وسیله ؟؟ کردن ایجاد می‌شود. علائم رطوبت کمتر به صورت علائم سوختگی به دلیل اینکه گیاهان نمی‌تواند آب کافی جذب کند، است.
7-3- دی اکسید کربن
افزایش دی اکسید کربن تأثیر مثبت روی ژربرا دارد به خصوص زمانی که شدت نور بالا است به دلیل اینکه یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای تولید ماده قندی اصلی گیاه است. این مواد قندی تا اندازه‌ای جهت پروسه‌های رشدی استفاده می‌شوند. در نتیجه کیفیت و عملکرد افزایش پیدا می‌کنند. قبل از اینکه گیاهان CO2 را جذب کنند لازم است تمام فاکتورهایی اقلیمی دیگر به خصوص نور و دما به حد کافی بالا باشد (پایین می‌بینیم). زمانی که این فاکتورها در حد کافی بالا نیستند افزایش CO2 کیفیت و تولید را افزایش نمی‌دهد. شدت نور بالا اغلب وقتی با دمای بالا همراه می‌شود تنفس افزایش پیدا می‌کند. نتیجه این فرار CO2 از گلخانه بیشتر از تهیه آن برای گیاه است.
میزان CO2 به وسیله استفاده از لوله‌های سوراخ‌دار جهت انتقال گاز یا مواد اضافی بعد از سوختن گاز یا نفت اضافه می‌شود. همچنین لوله‌های مخصوص CO2 در بازار وجود دارد. زمانی که از مواد آلی (کود حیوانی) استفاده می‌کنیم CO2 به طور اتوماتیک آزاد خواهد شد. بهترین میزان میانگین CO2 بین 600 تا 800 P.P.M و بالاترین میزان تقریباً 1000 P.P.M است اما بعضی گیاهان زراعی تقریباً تأثیر منفی در P.P.M 500 نشان می‌دهند.
در ارتباط با تولید CO2 توسط سوخت ناقص مواظب باشید. با استفاده از دستگاه اندازه‌گیری CO2 در لوله اصلی میزان CO2 می‌تواند نشان داده شود. در میزان‌های پایین‌تر از 340 P.P.M رشد محصول پایین می‌آید.
8-3- آب:
سیستم آبیاری: در طی دوران کشت آبیاری اصولاً از زیر گیاه انجام می‌شود. این می‌تواند با دریپرها و پلی‌اتیلن یا لوله‌های معمول که زیرزمین قرار داده شده انجام شود. بعضی اوقات به خصوص در ارتباط با گیاه جوان آبیاری محصول از بالا لازم است – این می‌تواند به وسیله دست یا لوله‌هایی که در بالای محصول قرار داده شده تکمیل شود. دریپر و سیستم لوله اغلب بیشتر به دلیل فوایدشان استفاده می‌شوند.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.