مروری بر بیماریهای گل رز و راههای کنترل آنها

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
  • بازدید : ۵۲۵۰۹
گیاهان گلدار کمی می‌توانند با زیبایی و سازگاری و محبوبیت رز مسابقه بدهند. واریته‌های متعدد یک رنج وسیع از عادت‌های رشدی و رنگ گل را ارائه می‌دهند. با یک مراقبت مناسب بعضی از واریته‌های رز اول بهار تا انتهای پاییز گل می‌دهند.
کنترل بیماری جهت حفظ سلامت رز مهم است. در بین بیماری‌هایی که روی رز دیده می‌شوند وسیع‌ترین و مخرب‌ترین آنها لکه سیاه است. بیماری‌های دیگری که پرورش‌دهندگان رز با آن درگیر هستند شامل سفیدک پودری – زنگ بتویتیس – سفیدک پنهان – گال طوقه – ویروس‌ها و نماتدهای پارازیت گیاه هستند.
لکه سیاه:
علائم: برگ‌ها و شاخه‌های رز اغلب علائم این بیماری را نشان می‌دهند که به وسیله قارچDiplocarpor rosae ایجاد می‌شوند. لکه‌های قهوه‌ای تا مشکی دایره‌ای (4/1 تا 2/1 اینچ قطر) روی هر سطح برگ دیده می‌شوند. وجود یک حاشیه ریشه‌ای در اطراف هر لکه برگ از خصوصیات لکه سیاه رز است. معمولاً در ابتدای بیاری روی برگ‌ها در بن پدیدار می‌شود. زمانی که علائم شروع به توسعه می‌کنند یک حاشیه یا هاله زردرنگ اطراف هر لکه رشد می‌کند. لکه‌های متعدد ممکن است با هم رشد کنند و یک دمل بزرگ را شکل دهند. اغلب دمل‌های بزرگ و زردرنگ به مقدار بسیار زیاد روی برگ‌های لکه‌دار کمی قبل از ریزش پدیدار می‌شوند. ریزش برگ‌ها به وسیله لکه‌های سیاهی که احتمالاً معمول‌ترین علامت این بیاری است اتفاق می‌افتد. ریزش برگ‌ها از این شاخه‌ها شروع می‌شود و به تدریج به سمت بالا تا کل برگ منتشر می‌شود اما جوان‌ترین برگ‌ها از دست می‌روند. ریزش سنگین برگ تولید و انرژی گیاه را کاهش می‌دهد. اگر شرایط خشکسالی جدی یا هوای سرد خسارت لکه سیاه رز را تقویت کند گیاهان احتمالاً می‌میرند.
سیکل بیماری: قارچ‌های لکه سیاه در زمستان در بین لکه‌های شاخه مریض یا برگ‌های ریخته شده زنده باقی می‌مانند و در اوایل بهار برگ‌های قارچ‌ها به وسیله وزش باد – باران – آب آبیاری به برگ‌های جوان توسعه یافته منتشر می‌شوند. لکه‌ها روی برگ‌ها در حدود 10 تا 14 روز بعد از آلودگی رشد پیدا می‌کنند. رگبارهای معمول تابستان و بهار انتشار آلودگی و ریزش برگ را بعداً تسهیل می‌کند. در غیاب یک کنترل مؤثر رزهای مستعد برای لکه سیاه اغلب تا اوایل جون به صورت جدی بی‌برگ می‌شوند. زمانی که یک کشت رز تأسیس می‌شود لکه سیاه تقریباً یک شکل سالیانه است.
کنترل: برنامه کنترل لکه سیاه در کشت رز با کاربرد قارچ‌کش‌های معمول شروع می‌شود. به منظور کنترل بیماری به طور مؤثر در طی فصل کاربرد قارچ‌کش کمی بعد از باز شدن جوانه‌ها در بهار شروع می‌شود هر 7 روز در میان دقیق تا اولین یخبندان سخت ادامه پیدا می‌کند. در دوران رگبارهای معمول زمان بین کاربرد قارچ‌کش از 7 تا 5 روز کاهش پیدا می‌کند. هر دو سطح بالایی و پایینی برگ تا زمانی که قارچ‌کش از گیاه بچکد اسپری کنید. اضافه کردن مایع شوینده یا پاک‌کننده تجاری (2/1 قاشق در هر گالن) احتمالاً کنترل بیماری را با قارچ‌کش پودری محلول را افزایش می‌‌دهد. برای لیست قارچ‌کش‌ها ثبت شده جهت کنترل لکه سیاه روی رز جدول یک را ملاحظه کنید. بهترین زمان برای استفاده قارچ‌کش روی رزها اول غروب است. بعضی از قارچ‌کش‌ها اگر در روز گرم و آفتابی استفاده شود گل رز را می‌سوزاند.
عملیات زراعی همچنین در کاهش انتشار لکه سیاه روی رز مفید است. در پاییز باید تمام برگ‌ها روز زمین جمع شوند و از بین بروند. شاخه‌های بیمار و ضعیف کنار برآمدگی جوانه را هرس کنیم و مالچ خاک را در اواخر زمستان یا اوایل بهار عوض کنیم. رز در آفتاب کامل کشت کنیم و فاصله کافی جهت گردش هوا در نظر بگیریم. آبیاری رز را در جهت اجتناب از خیس بودن گل آبیاری کنیم. زمانی که رز خریداری می‌کنید واریته‌های مقاوم به لکه سیاه را انتخاب کنید. بعضی واریته‌های رز مقاوم به لکه سیاه در جدول
2-3-4 لیست شده‌اند. با شرایط مناسبی که برای رشد لکه سیاه در آلباما وجود دارد یک برنامه اسپری قارچ‌کش برگی تمام برگی حتی بر روی مقاوم‌ترین رزها به بیماری احتیاج است این لکه سیاه را به طور مؤثر کنترل می‌کند.
سفیدک پودری
علائم: سفیدک سطحی در ابتدا به صورت تکه‌های کوچک و سطحی کروی شکل سفید رنگ روی سطح برگ‌ها – جوانه‌ها – ساقه‌ها و گل‌ها ظاهر می‌شوند. زمانی که قارچ‌های سفیدک پودری برگ‌ها و ساقه‌های جوان و گسترده را آلوده کردند. پیچیدگی و تغییر شکل (دفرمه شدن) اغلب علاوه بر پیشرفت رشد قارچ پودری و سفید رنگ اتفاق می‌افتد. بعضی اوقات ریزش برگ‌ها روی گیاهان بیماری متعددی دیده می‌شود. جوانه‌های بیماری احتمالاً باز نمی‌شوند و آنها اغلب گل با کیفیت ضعیف تولید می‌کنند. شیوع مجدد سفیدک پودری می‌تواند فراوانی گیاه‌ها و احتمالاً ثبات جوانه را کاهش دهد.
سیکل بیماری: قارچ‌های سفیدک - Sphaerotheca pannosa – خواب زمستانی را در ابتدای جوانه‌های خفته می‌گذراند اما قارچ‌ها ممکن است روی برگ‌ها و ساقه‌ها در طول زمستان‌های ملایم باقی بمانند. هاگ‌های قارچ روی جوانه‌های بیماری تولید می‌شود و روی برگ‌ها گسترده توسط جریان هوا پخش می‌شود. آلودگی در دمای 70 تا 80 درجه فارنهایت زمانی که رطوبت نسبی 90 تا 99 درصد است اتفاق می‌افتد. رشد قارچ‌های نازک و حساس برای این سفیدک قارچی بیشتر از بافت‌های مستعد هستند. روزهای گرم و خشک که با شب‌های خنک و مرطوب همراه است در بهار و پاییز، پیشرفت سفیدک پودری کمک خواهد کرد. چون یک فیلم نازک آب از آلودگی جلوگیری می‌کند. رگبارهای معمول یا شبنم سنگین معمولاً انتشار بیماری را کاهش می‌دهد. سفیدک پودری در طی هوای داغ به ندرت دیده می‌شود.
کنترل: کنترل مؤثر سفیدک پودری با ترکیب عملیات زراعی را سپری قارچ‌کش به دست می‌آید. عملیات زراعی که در مورد لکه سیاه بحث شد همچنین برای سفیدک پودری به کار می‌رود. واریته‌های مقاوم بهترین دفاع در مقابل سفیدک پودری است. تعدادی واریته‌ رز به خصوص جدیداً ایجاد شده که به خوبی مقاومت سفیدک پودری دارد. تعدادی واربته رز به خصوص جدیداً ایجاد شده که به خوبی مقاومت به سفیدک پودری دارد. جدول 2 تعدادی از واریته‌های مقاوم به سفیدک پودری در نتیجه ایجاد نژادهای جدید قارچ‌های سفیدک پودری از دست می‌روند. برای کنترل مؤثر سفیدک قارچ‌کش‌ها بر اساس برنامه اسپری که قبلاً در لکه سیاه بحثشده است به کار می‌رود. قارچ‌کش‌ها که برای کنترل سفیدک پودری مشخص‌اند در جدول 5 لیست شده‌اند. جهت آسان کردن کنترل سفیدک سطحی قارچ‌کش که هم لکه سیاه و هم سفیدک پودری را کنترل کند انتخاب می‌کنیم.
شانک ساقه و (مردگی)
علائم: بعضی از قارچ‌ها ایجاد شانک ساقه و (مردگی) رزها توانا هستند. شانک از لکه‌هایی شروع می‌شود که رنگ آنها از زرد تا بنفش متفاوت است و به جنس قارچ بستگی دارد. با پیشرفت شانک گیاه پوک می‌شود. و زخم‌های بریده و پیچیده که از خرمایی تا سیاه است را شکل می‌دهد. حاشیه کنکرها از قهو‌ه‌ای و بنفش مایل به قرمز است. تعدادی لکه کوچک و سیاه شبیه زگیل درون منطقه شانک را که بدون قارچ سبب را تشکیل می‌دهند احاطه می‌کند. شانک‌ها اغلب بزرگ می‌شوند تا شاخه را احاطه کنند. زمانی که شاخه‌ احاطه شد گل بالای شانک پژمرده می‌شود و می‌میرد. شانک‌ها که اغلب در منطقه پیوند شکل می‌گیرند معمولاً به مرگ می‌انجامد.
سیکل بیماری: قارچی که سبب شانک شاخه و مرگ است معمولاً در زمستان روی شاخه‌های بیماری یا باقیمانده گیاهی زنده باقی می‌ماند. هاگ‌های قارچ‌های مسئول معمولاً به وسیله جریان باد – آب باران یا آبیاری منتشر می‌شوند. شاخه‌های رز در دوران که رطوبت بالا و هوا مرطوب است درون زخم‌های آلوده هستند. احتمالاً بیماری همچنین به وسیله هرس آلوده به قارچ منتشر می‌شود. شانک اغلب روی انتهای ساقه‌های هرس شده شکل می‌گیرند اما آنها احتمالاً اطراف زخم برگ‌ها یا خارها و صدمات زمستانی یا دیگر خسارات شاخه‌ها دیده می‌شوند. شانک شاخه و (مردگی) اغلب به رزهای ضعیف و کند رشد صدمه می‌زند.
کنترل: زمانی که بسترهای رز ر درست می‌کنید یا دوباره راه‌اندازی می‌کنید. همیشه رزهای مقاوم به شانک کشت کنید و فضای بین گیاهان را طوری قرار داده که گردش مناسب هوا را داشته باشیم. آبیاری و کوددهی بر مبنای پیشنهاد آزمایش خاک می‌توان قدرت گیاهان به صورت خوبی ترقی بخشید و خسارت شانک را کاهش داد. زمان هرس کردن یا دستکاری کردن گیاهان از هر گونه خسارت غیرلازم اجتناب کنید. تنها بالای گره برش هرس را انجام دهید. انتهای کوچکی را جهت سرعت بخشیدن به تشکیل کالوس باقی بگذارید.
شانک‌ها را برش 5 تا 6 اینچ زیر حاشیه شانک برطرف کنید. بعد از هر برش وسایل هرس را در الکل 70 درجه یا محلول ؟؟ سفیدکننده خانگی و 4 قسمت آب غوطه‌ور سازید. این از رشد بیماری جلوگیری می‌کند قارچ‌کش‌هایی که جهت کنترل سفیدک پودری و لکه سیاه به کار می‌روند. حمایت در مقابل (مردگی) ساقه را تدارک می‌بینند.
زنگ بتریتیس
علائم: جوانه‌ها – گل‌ها و اغلب به وسیله Botrytis cinerea آلوده می‌شود. برخلاف شانک‌ها و مودگی اغلب در شاخه گزارش می‌شوند اولین علامت زنگ بتریتیس بر روی گلبرگ گل‌ها به صورت نقاط روشن رنگ و و کوچک که بعضی اوقات با یک هاله زرشکی احاطه شده است، تحت شرایط مطلوب سریعاً به دمل‌های بزرگ و قهوه‌ای غیرطبیعی که بیشتر هر گلبرگ را می‌پوشاند وسعت پیدا می‌کند. جوانه‌های آلوده باز نمی‌شوند و اغلب می‌افتند. زخم‌های بیرنگ مقداری گود شده است و اغلب به طرف پایین ساقه از قسمت جوانه‌های آلوده باز نمی‌شوند و اغلب می‌افتند. زخم بیرنگ مقداری گود شده و اغلب به طرف پایین ساقه از قسمت جوانه‌های گل زنگ‌زدده گسترش پیدا می‌کنند. گلبرگ و جوانه‌های صدمه‌دیده معمولاً با قارچ‌های زنگ بتریتیس که رشد قهوه‌ای مایل به خاکستری دارد پوشیده می‌شوند لکه‌هایی که در نتیجه آلودگی بتریتیس به وجود می‌آیند در ظاهر به آنهایی که به وسیله قارچ شانک سرد نگهداری می‌شوند اغلب زنگ زده و به واسطه این بیماری می‌میرند.
سیکل بیماری: دوره طولانی هوای سرد و مرطوب به خصوص زمانی که رزها در شکوفه هستند به رشد این بیماری کمک می‌کند. اسپورقارچ زنگ بتریتیس به وسیله جریان هوا منتشر می‌شوند. آلودگی و رشد علائم سریعاً در دمای 60 تا 72 درجه فارنهایت تحت شرایط مرطوب و اشباع اتفاق می‌افتد. بتریتیس معمولاً روی گل‌ها و جوانه‌ها یا برگ‌های قدیمی‌تر، پیرتر یا آسیب‌دیده‌تر پیشرفت می‌کند.
کنترل:‌ عملیات بهداشتی مانند حذف کردن گل‌های ضعیف و برگ‌های ریخته به مقدار زیادی خسارت زنگ بتوریتس را روی رز باغی کاهش می‌دهد. فاصله‌گذاری کافی بین گیاهان تغییر رطوبت از گیاه را تسریع می‌کند. همچنین از رشد بیماری ممانعت می‌کند. حذف سریع جوانه‌ها و گل و شاخه‌های زنگ زده سرعت پیشرفت بیماری را کند می‌کند. قارچ‌کش‌هایی که معمولاً برای کنترل لکه سیاه استفاده می‌شود. عموماً از رشد بتریتیس هم جلوگیری می‌کنند.
سفیدک پنهان
علائم: خسارت ناشی از قارچ سفیدک پنهان Peronosopora sparsahal روی رزهای گلدانی و بعضی اوقات روی رزهای باغی دیده می‌شوند. علائم در ابتدا روی برگ‌ها – شاخه‌ها اتفاق می‌افتد. لکه‌های بزرگ قرمز مایل به قهوه‌ای گوشه‌دار که بعضی اوقات به وسیله هاله زرد احاطه شده‌اند. روی برگ‌ها ایجاد می‌شوند. خال‌های زرد قبل از اینکه برگ‌های بیمار ریخته شوند توسعه پیدا می‌کنند. خال‌های کشیده و پیرنگ 2/1 تا 1 اینچ به شکل دراز روی شاخه‌ها دیده می‌شود. تحت شرایط مطلوب بعضی اوقات توده نقاط خاکستری پراکنده روی سطح تحتانی برگ و شاخه‌ها دیده می‌شود.
سیکل بیماری: قارچ سفیدک به صورت سیل خفته در لکه‌ها روی شاخه رز زنده باقی می‌ماند. تولید اسپورو و آلودگی در طی دوران طولانی سرما و رطوبت هوا اتفاق می‌افتد. رطوبت نسبی پایین 85 درجه در دمای بالا 80 درجه فارنهایت از رشد بیماری جلوگیری می‌کند.
کنترل: رشد سفیدک پنهان روی رزهای فضای آزاد احتمالاً به مقدار وسیع به وسیله حذف لکه‌ها شاخه‌ و قرار دادن گیاهان در مناطق آفتابی کاهش پیدا می‌کند. نگهداری رطوبت نسبی زیر 85 درجه به وسیله تهویه و حرارت‌دهی از رشد بیماری روی رز گلخانه‌ای جلوگیری می‌کند. قارچ کش‌های مانکوزینب و کلروتالوفیل کنترل مؤثر سفیدک پنهان تدارک می‌بیند. با وقفه‌ای که برای کنترل لکه سیاه پیشنهاد شده است.
گال طوقه
علائم: زخم‌های گرد شده یا باد کرده روی ساقه‌ها پیدا می‌شوند. یا ریشه‌هایی که زیر سطح خاک هستند. زخم‌ها یک سطح ناهموار و غیرطبیعی با یک قطر 4/1 تا چندین اینج دارند. زخم‌های جوان در حال رشد صاف و سفید تا سبز روشن هستند اما به مرور زمان آنها سیاه‌تر و سخت‌تر هستند. رزها با زخم‌های بزرگ با پیشرفت خوب از رشد باز می‌مانند برگ‌ها کوچک زردرنگ دارند، شکوفه‌های کمی تولید می‌کنند.
سیکل بیماری: باکتری گال طوقه Agrobcterium tumefaciens معمولاً با چشم‌انداز روی تنه‌های بیمار قلمستان معرفی شده‌اند. زمانی که گال‌ها پوسیده می‌شوند. باکتری‌های در خاک آزاد می‌شوند جایی که آنها برای 2 تا 3 سال زنده باقی می‌مانند. باکتری‌های از طریق زخم‌ها یا نقاط باز طبیعی در ریشه‌ها به گیاهان وارد می‌شوند. زمانی که وارد گیاه می‌شوند باکتری‌ها سرعت تقسیم سلولی را برمی‌انگیزند و به همان اندازه سایز سلول‌ها را افزایش می‌دهند. زخم‌ها ماه‌ها بعد از آلودگی قابل مشاهده می‌شوند. احتمالاً بسته به قدرت گیاه میزبان شرایط محیطی به رشد خود ادامه می‌دهد. فساد زخم‌ها معمولاً از زمانی‌ که آب و مواد غذایی به اندازه کافی برای رشد در دسترس نیست شروع می‌شود.
کنترل: ریشه‌ها و توده‌ مرزها قبل از کشت جهت گال طوقه بررسی شوند. زمان کاشت یا زراعت رزها از زخمی کردن ریشه‌ها یا توده گیاهان بپرهیزید. سیستم ریشه رزهایی که ریشه آنها با خاک احاطه نشده احتمالاً قبل از کشت در مقابله با گال طوقه به وسیله یک کنترل‌کننده بیولوژیک و غوطه‌ورکننده ریشه Galltrol یا Norbac84-C حفاظت می‌شود. قبل از کشت ضدعفونی‌سازی بسترهای تازه یا دوباره تعمیر شده پیشنهاد شده است. راهنمای استفاده از مواد ضدعفونی در ادامه ANR-30 حلقوی " کنترل ؟ در باغ خانگی" بحث شده است. لوازم هرس را در الکل 70 درجه یا در محلول ؟ سفیدکننده خانگی و 4 قسمت آب غوطه‌ور می‌کنیم. بیل‌ها یا دیگر وسایل کندن خاک را قبل از کار در بستر دیگر جهت جلوگیری از انتشار و هجوم خاک آلوده شستشو دهیم. رزهای بیمار را منهدم کنیم و محلی که گیاهان زدوده می‌شوند ضدعفونی کنیم. جایی که گال طوقه یک مشکل مهم است. کشت مجدد زمین با گیاه زینتی چوبی مقاوم به گال طوقه مثل آزالیا، شمشاد ؟؟؟ مورد توجه قرار می‌گیرد.
موزائیک رز
علائم: نقاط گرد زرد طرح خطوط سفید مایل به زرد سیار و خطوط رنگارنگ سبز و زرد روی شاخ و برگ علائم معمول موزائیک رز هستند. نشان آب، طرح برگ بلوطی، مشخص شدن رگبرگ و زرد شدن معمول برگ‌ها و نابودی برگ همچنین با موزائیک زرد در ارتباطند. علائم معمولاً در طی دوره رشد سریع در بهار و پاییز قابل توجه هستند. کاهش در جوانه‌های گل و بلند شدن نهال در ویروس‌های خاصی که واریته‌های رز را آلوده می‌کند دیده می‌شود. آلودگی ویروسی قدرت گیاه را کاهش می‌دهد و به موجب آن حساسیت گیاه به خسارت ناشی از خشکسالی شدید و یا دمای پایین افزایش پیدا می‌کند. بیماری‌های دیگر ویروسی رزها شامل ؟، پیچیدگی برگ رز و کوتولگی رز بهاره است.
سیکل بیماری: ویروس‌های رز زمانی که جوانه‌ها و قلمه و ریشه آلوده به بیماری ویروسی به گیاهان سالم پیوند زده شوند منتقل می‌شوند. برخلاف اکثر ویروس‌های گیاهی، ویروس‌های رز به وسیله حشرات منتشر نمی‌شوند انتقال گروه یک ویروس PNSV (Prunus nectotic ringpot virus) مظنون است که به رشد کند بیماری در رزها منجر می‌شود.
کنترل: هیچ درمان عملی برای موزائیک رز شناخته نشده است. زمانی که کشت رز جدید بنا نهاده می‌شود باید گیاهانی که تنها از علائم آلودگی و ویروسی آزاد هستند خریداری شوند. در دورنمای کشت این بیماری باعث خسارت کافی جهت اجازه حذف سریع رزهای آلوده به ویروس نمی‌شود. به هر حال تعویض رزهای آلوده به ویروس بیشتر از گیاهان سالم به طور معمول منجر به کاهش در قدرت گیاه می‌شود. پرورش‌دهندگان باید توجه داشته باشد در اصلاح و تکثیر رزها با گیاهانی که علائم بیماری نشان می‌دهد از بین بروند. عملیات گرمایی جهت تولید جوانه‌های بدون ویروس برای تکثیر باید احداث شود.
نماتدها
علائم: قدرت پایین گیاهی، برگ‌های کوچک زرد – ریزش زودهنگام برگ – پژمردگی و کاهش تشکیل جوانه علائم خسارت نماتد روی شاخ و برگ رزها هستند. این علائم به راحتی با کمبود مواد حاصلخیز خاک و گال طوقه اشتباه می‌شوند. تنزل گیاه معمولاً به تدریج در یک دوره زمانی چندین ساله تا زمانی که کیفیت ضعیف شاخ و برگ و گل به راحتی قابل مشاهده شود اتفاق می‌افتد. بی‌رنگی و کاهش در مقدار فیبر ریشه‌ها اغلب با خسارت نماتد روی رز مرتبط است. نماتد گره ریشه گره‌هایی کوچک و مشخص روی فیبرهای ریشه تولید می‌کنند. اگر شکل نماتد مورد شک است. یک آنالیز نمونه خاک جهت نماتد پیشنهاد شده است. ادامه ANR-40 حلقوی را ببینید. "علائم مشخصه بیماری گیاه" جهت راهنمایی جمع‌آوری و درست کردن نمونه خاک برای آنالیز نماتد.
سیکل بیماری: نماتدهای پارازیت اغلب در چشم‌انداز بستر در ریشه یا در خاک چسبیده به ریشه در رز کشت شده دیده می‌شوند. مشکلات نماتد اغلب زمانی که رزها در باغ و سبزیجات قدیمی کشت می‌شوند وسعت پیدا می‌کند. نماتدها معمولاً به وسیله آب باران – خاک یا وسایل شخم منتشر می‌شوند. لارو یا نماتد بالغ آزاد اغلب به آرامی (3 اینچ تا 2 فوت در سال) در سطح خاک مهاجرت می‌کنند. نماتد از سلول‌های سطح ریشه یا درون ریشه تغذیه می‌کنند. تحت شرایط مطلوب خاک نماتدها سریعاً تولیدمثل می‌کنند. (سیکل زندگی 3 تا 4 هفته) و در هر سال چندین نسل احتمالاً تولید می‌شود.
کنترل: بهترین کنترل برای آفات نماتد رز پیشگیری است. قبل از کشت رزهای ریشه‌های خالی و رزهای پرورش‌یافته در گلدان ریشه‌هایشان برای علائم صدمه نماتد بررسی می‌شود. یک نمونه خاک برای آنالیز نماتد جمع کنید. به خصوص اگر خسارت نماتد روی گیاه قبلی مورد تردید است. قبل از کشت ضدعفونی با واپام یا متیل بروماید (Down fume MC2) روی بستر جدید یا تازه تعمیر شده از آفات نماتد برای یک یا دو سال جلوگیری می‌کند. راهنما برای استفاده از نماتدکش‌ها ضدعفونی‌کننده‌ها در ادامه ANR-30 جلوگیری بحث شده است – " کنترل نماتد در باغ خانه " – زمانی که یک محل بنا نهاده می‌شود. نماتدها نمی‌توانند کنترل شوند. مگر گیاهان از بین بروند بعد از کشت نماتدکش جهت استفاده مالکان وجود ندارد.

دیدگاه ها

مهدی
۱۴۰۰/۰۲/۰۳ ۰۰:۳۹
به جای کلمه واریته بهتره از واژه فارسی و مأنوس تر گونه استفاده کنید

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.