تشریح سیستم کشت گلدانی گل ژربرا

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
  • بازدید : ۵۸۹۹
به طور خاص در هلند یک تحول عظیمی در پرورش ژربرا در بستر نسبت به خاک ایجاد شد. این بسترها به کشت و پرورش در پشم سنگ و در گلدان تقسیم شده‌اند . این آخرین راه و روش‌هایی است که جهت پرورش ترسیم شده‌اند و در سراسر جهان هر چه بیشتر و بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
در این متن موارد اصلی و اولیه رشد و پرورش ژربرا در گلدان توضیح داده شده است.
این اطلاعات را شما می‌توانید در محل کار خود تفسیر و اجرا کنید.
1-چرا در گلدان
کشت گلدانی چندین مزیت بزرگ دارد که در زیر گفته شده است و البته دارای مضراتی هم هست که شما از آنها باخبر هستید.
الف) وضعیت کار کردن (انجام کار)
به طور خاص در زراعت‌هایی که توسعه یافته تحولات گسترده‌ای داشته‌اند توسعه یافته و به کشت در گلدان توانسته وضعیت کاری مطلوب‌تری را به دست بیاورد.
این وضعیت بهبود یافته می‌تواند در زمان برداشت و نگهداری محصول فعال باشد. سرعت برداشت در گلدان مقداری بالاتر هست اگر ارتفاع سیستم با قد کارمند شما متعادل باشد. همچنین نگه‌داری محصولات از قبیل برگ می‌تواند آسان‌تر و در نتیجه سریع‌تر صورت گیرد.
2- انتقال بیماری‌ها
زمانی که گیاهان در گلدان‌های متفاوت مناسب قرار می‌گیرند شانس انتقال بیماری فیتوفترا را به حداقل کاهش یابد.
3- مشکلات خاک
زراعت در خاک می‌تواند سبب تعدادی از مشکلات به سبب بافت خاک شود. اولین (مورد) در میزان آب‌های زیرزمینی است. تعدادی از پرورش‌دهنده‌ها در میزان آب‌های زیرزمینی دارای تغییرات زیادی بودند که این تغییرات در آب‌های زیرزمینی در مورد ژربرا خطرناک است، با کشت در گلدان این مشکل مرتفع می‌گردد. دومین مورد موجودی فیزیکی خاک است که فقط یک نقش را انجام نمی‌دهد مثل بستر زهکشی، ساختار لایه‌ها و ترکیبات خاک.
4- تولیدات
در مقایسه با پرورش در خاک پرورش در گلدان‌ها به 20 میزان تا 35 درصد باعث افزایش در تولید می‌گردد. این درصد به اثرات خاک، اقلیم و درصد نفوذ بستگی دارد. افزایش در تولید دقیقاً به علت کاهش در میزان درصد نفوذ صورت می‌گیرد. پس محصولات می‌توانند بهتر رشد کنند در گلدان‌ بهتر رشد کنند که باعث بالا رفتن تولید می‌گردد. این نوع کشت یعنی در گلدان به علت کنترل بهتر وضعیت تغذیه و آب در این نوع بستر بهتر و مطلوب‌تر است.
5- بتوریتیس
وقتی که بتوان آب حاصل از زهکشی را درون یک گودال نگه‌داری کرد پیشنهاد نمی‌کنیم که از آن مجدداٌ استفاده کنید، به سبب این که بیماری‌هایی از قبیل Botritic شانس کمتری را برای گسترش یافتن پیدا می‌کنند. در تصاویر سمت راست دو نوع از گودال‌ها را می‌بینید.
6- آبیاری
وقتی که کشت در گلدان صورت می‌گیرد آب آبیاری را راحت‌تر می‌توان کنترل کرد؛ این بدین علت است که می‌توان کیفیت آب زهکشی را اندازه‌گیری کرد. در این روش (کشت گلدانی) پرورش‌دهندگان می‌توانند به تغییرات آب و هوایی (تغییر کم یا زیاد آب) و به احتیاجات مستقیم گیاه دست یابند.
7- محافظت محصول
مراقبت از گیاه می‌تواند در زمانی که کشت در گلدان است کاهش یابد. به علت این که گیاه بیشتر آزاد است مواد محافظ شیمیایی بیشتر تأثیرگذار و مؤثر هستند. مقدار مواد محافظ شیمیایی تأثیرگذارتر است و در انتها اگر پلاستیک روی خاک زیر سیستم گلدان قرار دهیم مشکلات با لیف‌ماینر می‌تواند کاهش یابد.
8- فعالیت خاک
نیمرخ خاک یا بستر هنگامی که در درون گلدان است به وجود نمی‌آید. در حالت دیگر گلدان‌ها با خاک و خاک رس پر می‌شود. یکی از فوائد بسیار بزرگ این است که خاک خیلی زیاد ضدعفونی نمی‌گردد.
مضرات: کشت در گلدان تعدادی عیب هم دارد. یافتن پول و داشتن سرمایه و هزینه زیاد کردن برای این سیستم و دیگر تجهیزاتی که نیاز دارد. در هر مترمربع بین 40/3 تا 80/6 یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد. یک کامپیوتری که محلول غذایی را کنترل کند و یک دستگاه pH مترو EC متر باید خریداری شود.
امکان کنترل کردن رطوبت و تغذیه به عنوان بافر در گلدان‌ها نسبت به خاک کمتر است و این یک عیب است.
تفاوت کشت در گلدان‌ها و در خاک:
کشت در گلدان نسبت به متد کشت در خاک کاملاً متفاوت است. بیشترین (بزرگ‌ترین) تفاوت بین 2 روشی است که آنها را تقسیم کرده‌ایم به:
تغذیه کردن: همان‌طور که قبلاً توضیح داده شد، مواد غذایی و آب باعث محدود کردن بافر در گلدان‌ها می‌شود و کنترل مستقیم گیاه می‌شود. کودها همراه با آب به گیاه داده می‌شوند. برنامه مواد غذایی رشدی در گلدان‌ها دارای تفاوت با خاک است به خصوص در مورد عناصر micro که به توجه بیشتری نیاز دارند.
دفعات آبیاری: باز هم به علت کمی اسیدیته باید دفعات آبیاری نسبت به خاک کاهش یابد.
3- گلدان
قطر گلدان‌ها باید 18 تا 19 سانتی‌متر و دارای حجم بین 3 تا 5/3 لیتر باشد. با این اندازه‌ها حداکثر کنترل گیاه صورت می‌گیرد. ارتفاع گلدان هم مهم است. باید 18 تا 20 سانتی‌متر باشد و بسته به نوع بستر هر بستر یک PF مخصوص دارد. که یک میزان خوب آب و هوا در بستر به دست می‌آید.
ته گلدان همه باید به قدر کافی محکم باشد تا در اثر رشد گیاه از حالت خود خارج نشود. ته گلدان باید صاف باشد. در غیر این صورت با رشد ریشه به وسیله پروفیل ته گلدان مانع می‌شود. جنس گلدان‌هایی که انتخاب می‌شوند لبه پلاستیکی روی قسمت درونی ته گلدان نداشته باشند. این بیرون کشیدن یک گلدان از دیگری را راحت‌تر می‌کند. این لبه‌ها روی قسمت بیرونی گلدان باید باشد آنها می‌توانند از رشد ریشه زمانی‌که به سمت کنار ته گلدان است جلوگیری کنند. برای زهکشی گلدان‌ها باید شامل 4 سوراخ که هر کدامشان 1 سانتی‌متر قطر دارند باشد.
4- خاک رس / ماسه
خاک رس ساخته شده از رسی که در درجه حرارت زیاد منبسط شده (پخته). در گلدان و به منظور زهکشی لازم است که نصف لیتر درته گلدان خاک رسه (ماسه) قرار داده شود. ریشه‌ها در ته‌گلدان رشد بیشتری دارند.
اگر ریشه‌ها بین ماسه‌ها قرار بگیرد زمانی‌که آب زیادی داده می‌شود به راحتی تخلیه می‌شود آنها تأثیر نمی‌پذیرند شانس فیتیوم به مقدار زیادی کاهش پیدا می‌کند.
قسمت‌ ماسه باید قطری نزدیک به cm1 داشته باشد.
در کنار ماسه محصولات دیگری در فروشگاه‌ها وجود دارند همچون ماده‌های معدنی و سنگ‌های بسیار کوچک. ریگ‌های کوچک یک عیب دارند که اگر بین سنگ‌ها آب نباشد می‌توانند تبدیل شوند. اگر پیت یا کوکو فاسد شوند قسمت‌های کوچک بین سنگ استفاده شوند اگر سنگ‌ها به اندازه کافی بزرگ باشند.
مواد متفاوت می‌تواند یک میزان خاص نمک را نگهداری کنند. زمانی که یک ماده انتخاب و خریداری می‌شود این در ذهن باقی می‌ماند. همچنین تفاوت بزرگی بین انواع مختلف رس بخش شده وجود دارد.
5- اجزاء بستر
انواع متفاوت بستر متوسط آماده در بازار وجود دارد. برای کشت ژربرا موجودی آب و هوا خاک بسیار مهم است. در این قسمت طرح‌های متفاوت انواع بستر ژربرا تشریح شده است.
پیت: بین بسترها بیشترین استفاده را دارد. ساختن بسترها با آن بهترین نتیجه و اثر را دارد. پیت اغلب محصولی نیست که تغییر حالت بدهد و کیفیت فیزیکی آن به شدت تغییر کند. این به اصلی بودن پیت و مواد متشکله آن بستگی دارد. (از کجا استخراج شده است) طول مدت و حداکثر استفاده از پیت به استقامت انواع حالات پیت بستگی دارد.
پرلیت: پرلیت یک ماده آتشفشانی است که بستر خاک را بهبود می‌بخشد. پس بسیاری از مواد مغذی را شامل نیست. اغلب آن یک تأثیر کمی در افزایش pH دارد.
پوسته برنج: پوسته برنج برای بهبود ساختار خاک پیشنهاد می‌گردد. پوسته برنج حاوی مقداری مواد غذایی است و باعث نفوذ مغذی‌ها به درون خاک می‌گردد. باید به این نکته توجه کرد که پوسته برنج ضدعفونی شده باشد چرا که آنها می‌توانند حاوی زنگ (سیاهک) برنج باشند.
6- گسترش (پرورش) بستر:
در خصوص کشت گلدانی ژربرا یک بستر در هلند توسعه پیدا کرده که این بستر یک میزان خوبی از هوا و آب را دارا است. این بستر شامل پیت خوب، است که به آن 30% پوسته برنج یا 30% پرلیت اضافه می‌شود.
همان طور که در حالت معمولی پیت شامل مواد غذایی اندک است کایک و مواد مغذی‌ (عناصر تریس) بین بستر ترکیب می‌شوند. این بستر شامل نزدیک به 48% آب و 45% هواست. برای این که حداکثر مقدار هوا در بستر وجود داشته باشد غذادهی همراه با آبیاری صورت می‌گیرد و در دفعات بسیار زیاد) پس یک بستر به هوای کافی درون خودش نیاز دارد. pH خاک 5/5 EC کود اصلی 8/0 است.
7- پیشنهادی در مورد بستر
در کنار پیت تعدادی دیگر از مواد بستری در فروشگاه‌ها وجود دارند. در کنار پیت کوکوپیت بیشترین مصرف را به عنوان بستر درون گلدان دارد.
کوکوپیت: آنها می‌توانند در کوکوپیت 100% یا به عنوان مثال با یک ترکیب 60% کوکوپیت و 40% پرلیت رشد کند. یک مسئله مهم کیفیتی محتوی آب و هوای است. به طور نرمال کوکوپیت شامل تقریباً 70% آب و 25% هوا است به طور ثابت این می‌تواند گفته شود که بستر کوکوپیت تعداد زیادی آب نگه می‌دارد در نتیجه همچنین این نیم لیتر ماسه پخش شده ته گلدان باید قرار داده شود. جهت داشتن یک زهکش خوب معیار دیگر کیفیت میزان سدیم و کلر است. بین بسترهای متعدد کوکوپیت تفاوت زیادی در میزان این در المنت وجود دارد. میزان نباید خیلی بالا باشد زمانی که در کوکوپیت رشد می‌دهیم کیفیت فیزیکی بستر باید در ذهن باقی بماند. بستر کوکوپیت کلسیم به طور قوی می‌بندد و می‌تواند پتاسیم کامل را آزاد کند. در نهایت pH که در آب زهکش یافت می‌شود است. عموماً می‌توان گفت به دست آوردن اپتمم رشد در کوکوپیت نسبت به پیت مشکل‌تر است.
8- ساخته‌های خانگی
تعدادی از پرورش‌دهندگان یک سیستم گلدانی را می‌سازند. با مواد صحیح و طرحی مناسب مشکل نیست. اغلب مواد و طرح‌ها باید بسیار عالی اجرا و انتخاب شوند.
حالات بسیار متفاوتی و از آهن به عنوان ماده استفاده کرد. مهم است که مواد به قدر کافی دارای استحکام باشند و نه تنها در هنگام رشد گیاه بلکه زمانی که گیاه به حداکثر اندازه رشد خود می‌رسد.
این موضوع غیرممکن است که بتوان تنها یک برنامه کاری برای سیستم گلدانی ارائه داد. بیشتر بستگی دارد این به وضعیت کاری و تعداد کارگران در گلخانه شما و پهنای ردیف‌ها در طول گلخانه و اندازه سایز گلخانه بستگی دارد.
البته این ممکن است که یک نمونه داشته باشیم اما این باز هم بستگی به برنامه دارد.این نمونه را در زیر می‌توانید ببینید.
ردیف‌های بلند و عریض: به راحتی می‌توان گفت که عرض و ارتفاع بستگی دارد به عواملی که در هر شرکت متفاوت هستند. در تصاویر زیر اندازه‌گیری‌های استاندارد شده نشان داده شده است.
برای راهنمایی در مورد ارتفاع سیستم می‌توانید از بلندی دست استفاده کرد.
بالای انگشت باید بالای سیستم را لمس کند هنگامی که بازوهایتان را مستقیم در کنار بدنتان قرار می‌دهید.
استحکام و پایداری: موادی که استفاده می‌شوند باید توانایی نگهداری گلدان‌ها و گیاهان را داشته باشند. در این سبک و برای داشتن استحکام کافی نزدیک به هر 2 متر مانند شکل زیر یک حامل باید در جایی که نشان داده شده است قرار گیرد. فاصله بین هر 2 حامل به موادی که استفاده می‌شود بستگی دارد. بنابراین تنها با 2 حامل عمودی نمی‌توان به اندازه کافی حمایت کرد.همچنین باید حامل‌های قطری نیز در بین 2 پایه قرار گیرد.
حداکثری برای مسیر وجود ندارد و اغلب وقتی که طول مسیر از 80 متر بیشتر باشند ممکن است مشکلات فنی رخ دهد. برای جلوگیری از خم شدن ردیف‌های می‌توان در پهلوی ردیف‌ها حالتی را ایجاد کرد که حداکثر حمایت را ایجاد کند و در زیر نشان داده شود.
نصب سیستم: پیش از نصب سیستم حالت ردیف‌هایی دارد پس یک فاضلاب در زیر گلدان‌ها برای جمع‌آوری آب حاصل از زهکشی ایجاد گردد. در این روش رطوبت در زیر سیستم قرار می‌گیرد و شانس ابتلا به بوتریتس به حداقل کاهش می‌یابد.
9- سیستم آبیاری
در گذشته عواملی در خطوط آبیاری سبب کاهش مهمی در رشد گیاهان می‌شدند. این مورد اتفاق می‌افتاد به علت خروج گازهای سمی در این خطوط. بنابراین باید یک لوله آبیاری معتبر انتخاب گردد.
چکاننده‌ها: تعداد بسیار متنوعی از انواع چکاننده‌ها وجود دارند. مهم است که چکاننده‌ها همگی آب به مقدار مساوی فراهم آورند. یک تفاوت اندکی ممکن است تنها بین اولین چکاننده و چکاننده بعدی باشد که آن هم قابل پیش‌بینی است. ظرفیت هر کدام از این چکاننده‌ها باید بین یک تا دو لیتر در هر ساعت باشد. ظرفیت 2 لیتر در ساعت نیز احتساب شده که شانس گرفتگی آن بسیار کمتر است.
10- سرمایه‌گذاری‌های دیگر
در کنار ایجاد سیستم گلدانی سرمایه‌گذاری‌های دیگر نیز باید انجام شود.
دستگاه اسمز: یک دستگاه اسمز در صورتی که ترکیبات آب بد است احتیاج است و محاسبه یک برنامه خوب و ثابت برای تغذیه و امکان‌پذیر نیست یا اگر میزان سدیم و کلسیم بالا باشد که این مورد برای سیستم گلدانی مناسب نیست.
واحد تغذیه‌کننده: یک واحد تغذیه‌کننده کامل و دقیق باید کیفیت مواد غذایی را برای گیاه بگیرد. EC و pH اندازه‌گیری می‌شوند و به آنها به صورت مستقیم تصحیح می‌شود. اندازه‌های pH وEC ثابت در کامپیوتر قرار داده و به گیاه داده می‌شود.
دستگاه اندازه‌گیری EC و pH:
برای اندازه‌گیری pH وEC آب زهکشی یک دستگاه EC و pH متر باید خریداری شود.1
11¬- کشت
در زیر تنها موارد اساسی و اصلی شرح داده شده و شرایط و امکانات در هر شرکتی متفاوت هستند.
آبیاری: هر چکاننده باید حداقل cc50 و حداکثر cc100 آبیاری کند. وقتی گیاهان مسن‌تر هستند میزان آبیاری هر چکاننده باید حداقل cc80 باشد که در البته در فصول مختلف متفاوت است. در حالت معمولی در زمستان مقدار بیشتر به جهت به دست آوردن جوانه و گل به اندازه کافی مورد احتیاج است؛ به طور نرمال یک زهکش 30 تا 40 درصد نیاز است جز در سه ماه اول زمانی که این مقدار باید کمتر باشد تا توسعه ریشه برانگیخته شود.اولین آبیاری باید در طلوع آفتاب صورت گیرد. آبیاری بعدی طوری انجام شود که گیاه در طی شب در خاک مرطوب نماند.
آب و مواد غذایی: با کشت گلدانی یک محدودیت در اندازه و مقدار بستر وجود دارد. ( 3 لیتر) این که چه زمانی گیاه آبیاری شده باید در ذهن نگه داشته شود. کیفیت خوب آب به منظور توانایی در دادن بیشترین محلول مغذی لازم است. از تراکم ناخواسته عناصر خاص که احتمالاً رشد محصول را به طور منفی متأثر می‌کند باید اجتناب شود.
برای ورود آب تازه و کافی و جاری شدن آن درون بستر حداقل 30 درصد زهکشی باید انجام شود. تعداد دفعات آبیاری و کمیت آب که باید در هر نوبت جهت نیل به بیشترین رشد داده شود به دما و سرعت باد و تابش نور بستگی دارد. pH آب آبیاری باید بین 4/5 تا 8/5 باشد وEC بین 5/1 تا 2 بسته به کیفیت آب آغازین و آب و هوا و فصل متغیر است.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.