آموزش کشت نخود انتظاری

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
  • بازدید : ۱۲۷۳
نخود در هوای کمتر از ۱۰ درجه سانتیگراد باید کشت شود .درجه حرارت متوسط و مناسب برای جوانه زدن بذور ۷ درجه می باشد و بعد از سبز شدن تا ۹ درجه زیر صفر را تحمل می کند .
اما در گلدهی سرما به آن خسارت می زند .نخود در مناطقی که دارای زمستان ملایم و نسبتا گرم است در پاییز و در نواحی سردسیر که طول دوره زمستان و یخبندان طولانی می باشد در بهار و بعد از سپری شدن فصل سرما کشت می شود .
نخود طالب خاکهای شنی و شنی لومی می باشد و خاکهای سنگین برای آن مناسب نیست .در مزارعی که قبلا نخود کاشته نشده است باید بذور را با باکتریهای تثبیت کننده ازت آغشته کنیم .کشت را زمانی انجام می دهیم که درجه حرارت خاک تا عمق ۵ سانتیمتری صفر یا کمتر است و هر روز برودت هوا کاهش می یابد که حدود اول آبان تا اوایل دی می باشد .
تهیه زمین :
پس از برداشت غلات یا محصول زمین را شخم زده و در صورت نیاز دیسک و ماله می نیم .در اراضی دیم بهتر است عملیات تهیه زمین با پنجه غازی و چیزل یا هرس انجام شود .
کاشت :
در کشت بصورت سنتی بذر و کود را بصورت دستپاش پاشیده و هرس و ماله یا دیسک می زنیم . در کشت نیمه مکانیزه با استفاده از تراکتور که به آن فاروئر بسته شده جوی و پشته ها را ایجاد می کنیم .فاصله خطوط ۴۵ - ۲۳ می باشد بعد روی پشته ها را با دست شیاری به عمق ۱۰ سانتیمتر باز کرده و بذور را با فاطله ۵ تا ۱۰ سانتیمتر درون شیار می کاریم . در کشت مکانیزه میزان ۱۸۰ -۱۲۰ کیلوگرم بذر را با ردیفکار در خطئطی به فاصله ۳۵ - ۱۸ سانتیمار می کاریم .بذور باید بوجاری و با سموم کاپتان یا بنومیل ضدعفونی شوند . در زراعت آبی نخود آبیاری اول بسیار مهم است بهترین زمان وقتی است که کلیه بوته ها به رنگ سبز تیره باشند زیرا رطوبت زیاد باعث شیوع بیماریهای ریشه می شود . نخود به ۳ - ۲ دفعه وجین احتیاج دارد حتی الامکان باید از مصرف سموم علف کش خودداری شود .اولین وجین ۴۵ روز بعد از سبز شدن می باشد.
نیاز کودی :
۲۰ - ۱۵ کیلوگرم در هکتار ازت در مراحل اولیه رشد و نمو ضروری است و یا در زمانی که بوته به ارتفاع ۱۰ سانتیمتری رسیده کود سرک داده شود .زردی اوایل رشد به علت کمبود ازت می باشد . قبل از کشت۵۰ کیلو گرم در هکتار به فسفر خالص و ۵۰ کیلوگرم در هکتار پتاس خالص احتیاج دارد .و عناصر کم مصرف نیز بر اساس آزمایش خاک داده می شود .
برداشت :
برداشت یک هفته بعد از زرد شدن ۹۰٪ غلافها انجام می شود .بعد از برداشت بوته ها را در مزرعه جمع آوری و مقابل آفتاب قرار می دهند .برداشت به موقع در عملکرد اهمیت بسزایی دارد زیرا تاخیر در برداشت باعث ریزش می شود . برای خرمنکوبی رطوبت باید ۱۲ -۱۰ ٪ یاشد . متوسط عملکرد نخود ۴۵۰ کیلوگرم در هکتار است که در کشت بهاره ۵۸۵ و در کشت انتظاری ۹۰۵ کیلوگرم در هکتار است .

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.