معرفی درختان میوه پاکوتاه‏

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
  • بازدید : ۲۸۹۶۴
درختان میوه پا کوتاه حدود 30 تا 40 درصد کوچکتر از درختان میوه استاندارد هستند.‏
درختان میوه پا کوتاه حدود 30 تا 40 درصد کوچکتر از درختان میوه استاندارد هستند.‏
درختان پا کوتاه به آسانی رشد نمی کنند و به طور کلی مشکلات آنها نسبت به درختان میوه استاندارد بیشتر است‏‎.‎
دراستفاده از درختان میوه پا کوتاه نسبت به درختان دارای اندازه استاندارد چند مزیت وجود دارد. درختان پا کوتاه ‏در سنین پائین شروع به میوه دهی می کنند. این نوع درختان را می توان به اسانی سمپاشی و هرس نمود.میوه ‏درختان را می توان بدون استفاده از نردبان برداشت نمود. میوه پر رنگ تر می شود و اندازه میوه بزرگتر از ‏اندازه متوسط رقم می باشد. گرده افشانی ممکن است با کاشت چند رقم در فضای محدود تنظیم گردد‏‎.‎
معایب درختان پا کوتاه‏

درختان میوه کوتاه قد

درختان میوه کوتاه قد یا درختان پاکوتاه به درختانی گفته می‌شود که قد آن‌ها حدود 30 تا40 درصد از درختان میوه استاندارد کوچک‌تر است اما با همین اندازه کوچک، میوه‌های بزرگ فراوانی را درست در دسترس شما قرار می‌دهند و برای رشد به فضای زیادی نیاز ندارند. استفاده از درختان کوتاه قد به دلیل مزایای آن‌ها از سالیان قبل آغاز و در حال حاضر به شدت در حال توسعه است. استفاده از این شیوه‌های نوین علاوه برکیفیت و یکدستی محصول، ارتقا عملکرد در واحد سطح را نیز افزایش می‌دهد. بسیاری از درختان میوه کوتاه قد خود بارور هستند، به این معنی که برای تولید میوه و گرده افشانی به درخت دیگری متکی نیستند.
درختان کوتاه به آسانی رشد نمی‌کنند اما در صورت رشد مراقبت از آن‌ها آسان است، درخت پاکوتاه زودتر از درختان بزرگتر به بلوغ و باردهی می‌رسد. این درختان به پایه ریشه زیادی نیاز ندارند و حتی می‌توان آن‌ها را دریک گلدان معمولی نیز پرورش داد. برخی از این درختان آب و هوای سردتر را ترجیح می‌دهند و در یخبندان و برف عملکرد بهتری دارند. برخی دیگر در مناطق گرمسیری رشد بهتری دارند. نکته مهم در مورد درختان کوتاه قد این است که اغلب می‌توانید آن‌ها را در گلدان بکارید و در طول زمستان به داخل خانه منتقل کنید. نهال درخت پاکوتاه را می‌توان در بهار یا پاییز کاشت.

مزایای درختان پاکوتاه

کاشت درختان میوه پا کوتاه در مقایسه با درختان استاندارد دارای چند مزیت است. برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

  • اندازه قابل کنترل برای رشد در فضاهای کوچک مانند یک حیاط کوچک یا حتی گلدان
  • امکان مراقبت، نگهداری و برداشت ایمن و راحت از روی زمین
  • دروان بلوغ و باردهی زودتر
  • امکام هرس و سمپاشی آسان‌تر
  • میوه‌های پر رنگ با اندازه کمی بیشتر از حد متوسط
  • امکان گرده‌پاشی در فضای کوچک‌تر
  • یکنواختی در تراکم در کشت انبوه
  • احداث باغ‌های میوه مدرن و متراکم
  • افزایش بهره‌وری در مصرف آب و کاهش هزینه‌های تولید میوه
  • کاهش عادت سال‌آوری یا تناوب باردهی در باغات میوه
  • افزایش خصوصیات کیفی میوه مانند شکل، رنگ و زمان رسیدن
  • القاء مقاومت یا تحمل نسبت به شرایط نامساعد محیطی و آفات و بیماری‌ها

معایب درختان پا کوتاه

درختان میوه پا کوتاه سیستم ریشه گسترده عمقی در مقایسه با درختان استاندارد ندارند و بدان معناست که این گونه ‏درختان در اثر وزش باد های تند از ریشه کنده شده و از خاک بیرون می ایند. همچنین , درختان پا کوتاه به ‏مشکلات بوجود آمده دراثر شرایط ضعیف خاک حساس تر می شوند . این مشکلات به صورت پوسیدگی ریشه و ‏سایر بیماری ها خود را نشان می دهند‏‎.‎
مزایای درخت پاکوتاه درختان پا کوتاه سیب , گلابی و هلو سازگاری بسیار خوب برای رویش در باغات دارای ‏فضای محدود برای کاشت درختان می باشند. ‏
ارقام پا کوتاه هلو وجود دارد , اما این ارقام از نظر ژنتیکی پاکوتاه هستند که به پایه های ریشه ای خاصی نیاز ‏ندارند. میوه درختان هلو پا کوتاه معمولا" برابر با میوه درختان ارقام استاندارد هستند و می توان آنها را در گلدان ‏هم کاشت‎.‎
بسیاری از نوآوری‌ها و تکنیک‌های باغبانی در قرن بیست و یکم معرفی شده‌اند. یکی از بهترین نوآوری‌ها برای صاحبان خانه، گسترش روش‌هایی برای استفاده از یک فضای کوچک برای پرورش غذای خود است. امروزه صاحبان خانه می‌توانند با انتخاب درختان میوه کوتاه قد، انواع میوه‌ها را در فضای کوچک پرورش دهند.

 انواع درختان پاکوتاه

درختان میوه پاکوتاه در انواع درختان سیب، گلابی، آلو، گیلاس، هلو، شلیل، زردآلو، گردو و... موجود هستند. برخی از درختان میوه کوتوله مانند آلبالو، هلو و اکثر آلوهای اروپایی خود گرده‌افشان هستند. یک درخت میوه خود گرده‌افشان می‌تواند به تنهایی میوه بدهد.
برخی از درختان میوه کوتوله مانند سیب، گلابی و آلو هیبرید، خود گرده‌افشان نیستند. این درختان برای تولید میوه به درخت دیگری از همان نوع در نزدیکی خود نیاز دارند.

درختان پاکوتاه گلدانی

انواع درختان پاکوتاه را می‌توان به راحتی در گلدان پرورش داد. به خاطر داشته باشید که اگر ظرف به اندازه کافی کوچک باشد، ریشه‌ها فضای کافی برای رشد نخواهند داشت. این منجر به ریشه کوچکتر و کاهش کیفیت رشد محصول می‌شود. حتی ممکن است کمبود انرژی مانع گلدهی یا باردهی درخت شود.
همچنین به یاد داشته باشید که ریشه‌های درخت میوه پاکوتاه در گلدان نسبت به زمانی که در زمین کاشته می‌شد، در معرض دمای سردتری قرار می‌گیرد. ممکن است بتوانید با عایق کاری گلدان از این امر جلوگیری کنید. هنگام بیرون آوردن درختان پاکوتاه گلدانی در تابستان، آن‌ها را برای چند روز در سایه قرار دهید، این به آن‌ها فرصت سازگاری با نور روشن‌تر و شرایط بیرون را فراهم می‌سازد. پس از این دوره سازگاری اولیه، می‌توانید آن‌ها را به زیر نور مستقیم خورشید منتقل کنید.

نحوه مراقبت از درختان میوه پاکوتاه

نیازهای اولیه مراقبت از درختان میوه پاکوتاه مشابه درختان میوه با اندازه استاندارد است: آفتاب کامل و خاک با زهکشی خوب با مواد مغذی کافی و PH مناسب. درختان میوه پاکوتاه مانند همه درختان میوه به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارند. اگر خاک به خوبی زهکشی نشود، مرطوب می‌ماند و جایی برای اکسیژن باقی نمی‌گذارد و بدون اکسیژن در خاک، ریشه گیاه خفه و پوسیده می‌شود. اگر خاک موردکشت شما رسی سنگین است یا به خوبی زهکشی نمی‌شود، قبل از کاشت درخت میوه پاکوتاه با آن کمپوست اضافه کنید. این مواد آلی شرایط زهکشی را بهبود می‌بخشند و در هنگام تجزیه، مواد مغذی برای گیاه فراهم می‌کنند. تنها در صورت نیاز به درخت آب بدهید. اجازه ندهید خاک برای مدت طولانی خیس بماند و قبل از باران آبیاری نکنید. بهتر است بین دو آبیاری اجازه دهید خاک کمی خشک شود. همه درختان میوه از جمله درختان میوه پاکوتاه به آفتاب کامل نیاز دارند. از قرار دادن آن‌ها در مکان‌هایی که مانع تابش نور می‌شود، خودداری کنید.
همانطور که قبلا اشاره شد، درختان میوه پاکوتاه، به خصوص پس از پیوند، ریشه‌های ضعیف و کم‌عمقی دارند و هنگامی که شروع به تولید میوه می‌کنند، ترکیب وزن اضافی و ریشه‌های ضعیف می تواند باعث سقوط درخت شود. بنابراین، این درختان به‌خصوص در زمان ظاهر شدن میوه‌ها به یک چوب محکم برای حمایت نیاز دارند.

فاصله کاشت درخت میوه پاکوتاه

فاصله کاشت و هرس برای برخی از درختان میوه پاکوتاه ممکن است با آنچه برای درختان میوه با اندازه استاندارد مورد نیاز است، متفاوت باشد. درختان میوه پاکوتاه اغلب به فضای بسیار کمتری نسبت به درختان میوه با اندازه استاندارد نیاز دارند. مثلا درختان پاکوتاه سیب و گیلاس تنها به فاصله 180 تا 240 سانت فاصله بین درختان نیاز دارند. البته در صورت تمایل می‌توانید فضای بیشتری بین درختان بگذارید.

قیمت درخت پاکوتاه

نهال درخت پاکوتاه یکی از ارقام مهم گیاهی در حوزه باغداری و کشاورزی بشمار می‌رود. کاشت و پرورش درخت میوه پاکوتاه به سبب سیاست باغبانی، استفاده بهینه از منابع آب و خاک و احداث باغات متراکم، در بسیاری از کشورهای پیشرفته رواج گسترده‌ای یافته است. انواع نهال درخت پاکوتاه با قیمت‌های متفاوت در مراکز مختلف عرضه می‌شود و در این میان نوع درخت و نژاد آن مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در قیمت درخت پاکوتاه است.

دیدگاه ها

بدون نام
۱۴۰۲/۰۲/۳۰ ۱۶:۵۷
سلام خاستم بدونم در کل چطور یه درخت پاکوتاه میشه؟
عباس‌بهروان
۱۳۹۹/۰۱/۰۷ ۱۵:۵۸
باسلام‌برنامه‌ی‌عالی‌عالی

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.