تعداد محصولات: 229
با این بخش بیشتر آشنا شوید!

با افزایش جمعیت جهان، تقاضا برای غذا و محصولات کشاورزی نیز افزایش می یابد. برای پاسخگویی به این تقاضا، کشاورزان نیاز به تولید مواد غذایی بیشتر با ضایعات کمتر دارند. یکی از روش‌های مفید برای دست یافتن به این هدف، بسته‌بندی محصولات کشاورزی است.

بسته بندی محصولات کشاورزی چیست؟

بسته بندی محصولات کشاورزی، استفاده از مواد بسته بندی برای محافظت و نگهداری مواد غذایی در حین نگهداری و حمل و نقل است. کشاورزان از بسته بندی برای افزایش ماندگاری محصولات و تازه و سالم نگه داشتن آن‌ها استفاده می‌کنند. بسته بندی همچنین به محافظت از مواد غذایی در برابر آفات و دیگر آسیب‌ها کمک می‌کند. امروزه بسته بندی محصولات کشاورزی نقشی حیاتی در زنجیره تامین مواد غذایی ایفا می‌کند و گام مهمی برای اطمینان از رسیدن مواد غذایی سالم و در شرایط خوب به دست مصرف‌کنندگان است.

 درجه بندی کیفی و بسته بندی محصولات کشاورزی یا از طریق دستی و یا توسط دستگاه‌ها و ماشین آلات ساده صورت می‌گیرد که در هر مکانی قابل نصب و راه‌اندازی هستند.

اهمیت بسته بندی محصولات کشاورزی

بسته بندی محصولات کشاورزی برای صنایع غذایی ضروری است. این به کشاورزان و صادرکنندگان کمک می‌کند تا غذا را با ساده‌ترین روش و بدون هیچ ضرری به دست مصرف‌کنندگان برسانند. بسته بندی محصولات از ضایعات غیر ضروری پس از برداشت و در طی فرآیندهای تولید، ذخیره سازی و حمل و نقل جلوگیری می‌کند. طبق آمارهای ارائه شده از وزارت جهاد کشاورزی، سالانه حدود 35 درصد از محصولات کشاورزی در فرآیند تولید و عرضه به ضایعات تبدیل می‌شود که می‌تواند غذای بیش از 15 میلیون نفر را تامین کند.

بسته بندی محصولات کشاورزی همچنین ثبات کوتاه مدت و بلندمدت بین کشاورزان و مصرف کنندگان را تضمین می‌کند. از طرفی روشی برای تبلیغ و معرفی محصول و یکی از جنبه‌های مهم بازاریابی و فروش محصولات است. بسته بندی مناسب می تواند کبودی، له شدگی و از دست دادن رطوبت در محصولات کشاورزی را کاهش دهد، از آلودگی مجدد محصول به ارگانیسم‌های فاسدکننده جلوگیری کند  و محیط بهداشتی را در طول بازاریابی حفظ کند. مزایای بسته‌بندی محصولات کشاورزی در سه نکته زیر خلاصه می‌شود:

v ایجاد اشتغال پایدار

v کاهش میزان ضایعات محصولات کشاورزی

v     افزایش صادرات و ارزآوری

بسته بندی محصولات زراعی و باغی

بسته بندی زراعی و باغی یکی از مهم‌ترین عناصر در بازاریابی است، زیرا یکی از اولین چیزهایی است که مصرف کنندگان هنگام مواجهه با یک محصول می‌بینند. یک بسته بندی چشم‌نواز و به یاد ماندنی برای هر کسب و کاری حیاتی است، زیرا می‌تواند به برجسته کردن یک محصول در قفسه کمک کند و به طور ناخودآگاه بر مصرف کنندگان تأثیر بگذارد.

 

هنگام بسته بندی محصولات زراعی و باغی باید چند عنصر کلیدی از جمله گرافیک و رنگ، همچنین اندازه، وضعیت و کیفیت بسته بندی را در نظر گرفت. استفاده از بسته بندی جذاب و چشمگیر مهم است، زیرا می‌تواند به یک برداشت اولیه قوی کمک کند و محصول را به یاد ماندنی‌تر کند. علاوه بر این، اندازه و وضعیت بسته‌بندی نیز می‌تواند بر مصرف‌کنندگان تأثیر بگذارد، زیرا بسته‌بندی بزرگ‌تر و لوکس‌تر می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت بالاتر محصول باشد. در نهایت، کسب و کارها باید همه این عناصر را هنگام طراحی بسته بندی محصولات زراعی و باغی در نظر بگیرند تا طرحی را ایجاد کنند که برای مصرف کنندگان جذاب باشد و ناخودآگاه بر تصمیمات خرید آنها تأثیر بگذارد.

بسته بندی محصولات گلخانه ای

بسته بندی محصولات گلخانه ای برای محافظت از محصول در برابر آسیب، آفات یا کم آبی مهم است. بسته بندی محصول همچنین به تمیز نگه داشتن آن و قابل ارائه برای فروش یا توزیع کمک می‌کند. انواع مختلفی از مواد بسته بندی در دسترس است، بنابراین انتخاب مواد مناسب برای کار مهم است.

فرآیند بسته بندی محصولات گلخانه ای بخش مهمی از فرآیند حمل و نقل است. در انبار انجام می شود و معمولاً شامل انتخاب مواد مناسب و ظرف مناسب برای بسته بندی محصولات، توزین بسته و برچسب زدن آن با برگه بسته بندی مربوطه است. بسته بندی محصولات گلخانه‌ای برای حمل و نقل با توجه به نوع محصول، اندازه و وزن محصول، روش حمل و نقل و مقصد صورت می‌گیرد. مواد بسته بندی و ظروف باید با دقت انتخاب شوند تا اطمینان حاصل شود که محصولات سالم و بدون آسیب به مقصد می‌رسند.

انواع بسته بندی محصولات زراعی و باغی

در حقیقت ماهیت محصولات کشاورزی (جامد، مایع و شکل آن‌ها) تعیین‌کننده مواد مورد استفاده در بسته بندی محصولات کشاورزی است. بسته بندی محصولات کشاورزی در قدیم بیشتر با استفاده از جعبه‌های چوبی و پوشال کاغذی صورت می‌گرفت. امروزه روش‌های نوینی برای بسته بندی محصولات زراعی و باغی ارائه شده است که شامل جعبه کارتنی، باکس و پالت کارتنی، سبد و ظروف پلاستیکی،کیسه های پلاستیکی، بسته بندی پلیمری، کیسه های توری و... است. برای نمونه از  باکس و پالت کارتنی برای بسته بندی محصولات جالیزی، از سبد و ظروف پلاستیکی برای محصولات باغی، از کیسه های پلاستیکی نانو برای بسته بندی صیفی جات، از بسته بندی پلیمری برای بسته بندی محصولات کشاورزی به ویژه سبزیجات و از کیسه های توری برای بسته بندی سیب زمینی، پیاز و مرکبات استفاده می‌شود.

دستگاه بسته بندی محصولات کشاورزی

در بخش های قبل اشاره کردیم که بسته بندی محصولات کشاورزی موجب حفظ طراوت، تازگی، ماندگاری بالا، زیبایی و بازارپسندی، جلوگیری از نفوذ آلودگی و کاهش آسیب های فیزیکی به هنگام حمل و نقل می‌شود. دستگاه‌های بسته بندی محصولات کشاورزی از روش‌های مدرن بسته‌بندی محصولات در صنعت گلخانه و کشاورزی بشمار می‌روند که برای بسته بندی خودکار، کارآمد و هوشمند طیف وسیعی از محصولات چون میوه و سبزیجات با سایزهای متنوع بکار می‌روند.

دستگاه بسته‌بندی محصولات کشاورزی فوق‌العاده کارکرد آسانی و سرعت بسته‌بندی سریع‌تری دارد. چرا که توسط فناوری‌های هوشمند و خودکار هدایت می‌شود.  شما می‌توانید دستگاه‌های بسته‌بندی خودکار و هوشمند محصولات کشاورزی را در طرح‌ها، رنگ‌ها، ویژگی‌ها، اندازه‌ها و شکل‌های متنوع انتخاب کنید.  

پرسودترین بسته بندی

کشور ایران در هر 4 فصل سال انواع میوه، سبزیجات و صیفی جات را به صورت عمده تولید می‌کند و بخش زیادی از این محصولات کشاورزی به کشور‌های دیگر صادر می‌شود. پس سرمایه گذاری و عملکرد خوب بر روی هر بخش از بسته بندی محصولات کشاورزی می‌تواند تاثیر زیادی بر افزایش تقاضا برای این محصولات داشته باشد. از پرسودترین بسته بندی محصولات کشاورزی در کشور می‌توان به بسته بندی زعفران، بسته بندی خرما، بسته بندی پسته، بسته بندی کشمش، بسته بندی گیاهان دارویی، بسته بندی حبوبات و بسته بندی میوه و سبزیجات اشاره کرد.

کلام آخر

صنعت کشاورزی به طور مداوم در حال تحول است، به این معنی که بسته بندی محصولات کشاورزی نیز باید تغییر کند تا با آخرین روندهای روز دنیا مطابقت داشته باشد. صنعت کشاورزی باید به دنیال راه‌های کارآمدتری برای تولید و بسته بندی مواد غذایی برای پاسخگویی به افزایش تقاضا به مواد غذایی باشد.