تعداد محصولات: 14
با این بخش بیشتر آشنا شوید!

مونو آمونیوم فسفات یک ماده شیمیایی است که کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف خصوصا کشاورزی دارد. مونو آمونیوم فسفات یک پودر کریستالی سفید است که به راحتی در آب حل می‌شود. در ادامه به معرفی این ماده شیمیایی و استفاده از آن در بخش کشاورزی خواهیم پرداخت.

فرمول مونو آمونیوم فسفات

 فرمول مونو آمونیوم فسفات (NH4)(H2PO4) است که از ترکیب آمونیاک با اسید فسفریک ایجاد می‌شود و به صورت کریستال جامد رسوب می‌کند. مونو آمونیوم فسفات در آب محلول و در اتانول تقریبا نامحلول و تا دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد پایدار است.

کود مونو آمونیوم فسفات

بیشترین موارد مصرف مونو آمونیوم فسفات به‌عنوان کود در کشاورزی است. این کود واجد دو عنصر مهم و کاربردی در تمامی مراحل رشد گیاه یعنی فسفر و نیتروژن است. فسفر نقش مهمی در گسترش ریشه‌ها و تحریک گیاهان به گل‌دهی ایفا می‌کند و نیتروژن برای تمامی فرایندهای گیاه از  سبزینگی گرفته تا تولید انرژی گیاهان ضروری است. کود مونو آمونیوم فسفات به سرعت در آب حل می‌شود و مواد موثره خود یعنی فسفر و نیتروژن را در آب آزاد می‌کند. همچنین با داشتن خاصیت بافری به ویژه در خاک‌های خنثی یا خاک‌هایی با pH بالا موجب افزایش جذب سایر ریزمغذی‌ها و افزایش اثرپذیری سموم خواهد شد.

 میزان فسفات موجود در مونو آمونیوم فسفات از سایر ترکیبات و کودهای شیمیایی جامد بالاتر است و این ویژگی کود مونو آمونیوم فسفات را به یک ترکیب بسیار عالی برای نیاز گیاه به فسفر در ابتدای فصل رشد تبدیل نموده است. همچنین سطح پایین نیتروژن این کود باعث می‌شود که یک کود مفید و با خطر حداقل برای جوانه‌ها باشد. مونو کود آمونیوم فسفات با داشتن EC (هدایت الکتریکی که پارامتری برای سنجش میزان نمک محلول در آب است) بسیار پایین ترکیبی بسیار ایمن جهت نشاء کاری و رشد و توسعه ریشه گیاهان جوان است

 کود مونو آمونیوم فسفات در انواع خاک‌ها و محصولات زراعی و نیز کلیه سیستم‌های آبیاری بارانی، غرقابی، قطره‌ای و هیدروپونیک قابل‌استفاده است. این کود با اکثر سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی سازگار است. البته نباید آن را با کودهای کلسیم یا منیزیم مخلوط کرد. محلول پاششی این کود در تامین فسفر در مواقعی کمبود فسفر و نیاز گیاه به پاسخ سریع بسیار موثر است.

فواید کود مونو آمونیوم فسفات

  •         قابلیت استفاده برای هر نوع گیاه و محیط کشت
  •         قابل استفاده در تمام دوره رشد گیاه
  •         انحلال‌پذیری بالا
  •         دارای عناصر ریزمغذی پایدار در خاک‌های قلیایی با امکان جذب کامل توسط گیاهان  
  •         افزایش جذب ریزمغذی ها و افزایش اثرپذیری سموم
  •         افزایش اسیدیته خاک
  •         افزایش فشار داخلی سلول‌های گیاه و افزایش مقاومت گیاه در برابر استرس و بیماری ها  
  •         تحریک رشد جوانه‌ها  
  •         سازگاری با اغلب کودها و سموم دفع آفات
  •         تقویت ویژگی های کیفی میوه‌ها چون محتوای قند، رنگ، طعم، ماندگاری در انبار
  •         قابلیت ذخیره‌سازی و حمل و نقل آسان

 

تفاوت دی آمونیوم فسفات و مونو آمونیوم فسفات

تفاوت اصلی دی آمونیوم فسفات و مونو آمونیوم فسفات در درصد مقادیر نیتروژن و فسفر است. دی آمونیوم فسفات حاوی 18 درصد نیتروژن و 46 درصد فسفر و مونو آمونیوم فسفات حاوی 10 درصد نیتروژن و 50 درصد فسفر است. کود مونو آمونیوم فسفات در اغلب موارد در قالب محلولی جامد و کود دی آمونیوم فسفات به صورت مایع و محلول در آب تولید می‌گردند.

مونو آمونیوم فسفات ایرانی

کود مونو آمونیوم فسفات توسط برندهای متعدد داخلی و خارجی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. قیمت انواع مونو آمونیوم فسفات ایرانی در مقایسه با برندهای خارجی کمتر است. همچنین خرید کود مونو آمونیوم فسفات ایرانی به صورت عمده و قیمت مناسب بیشتر ممکن است. شما می‌توانید انواع کود مونو آمونیوم فسفات ایرانی و خارجی را با بهترین کیفیت و کمترین قیمت از فروشگاه‌ تخصصی کشاورزی چون بازار بزرگ کشاورزی خریداری نمایید.

تولید کننده مونو آمونیوم فسفات

بسیاری از کشورها و از جمله ایران تولید کننده مونو آمونیوم فسفات هستند. کشور چین بزرگترین تولیدکننده مونو آمونیوم فسفات (MAP) و پس از آن کشور آمریکا است  که این محصول را هم برای کاربردهای مختلف در صنعت و کشاورزی تولید و به بازارهای جهانی عرضه می‌کند.  

زمان مصرف کود مونو آمونیوم  فسفات

زمان مصرف کود مونو آمونیوم فسفات با توجه به چرخه محصول متفاوت است. این کود از مرحله اولیه کشت تا مرحله قبل از گلدهی به روش چالکود، آبیاری و اسپری یا محلول پاشی برگی قابل استفاده است. روش های ذکر شده به شرایط اقلیمی و شرایط خاک بستگی دارد. در جدول زیر به میزان، نحوه و زمان مصرف کود مونو آمونیوم فسفات برای برخی گیاهان اشاره شده است.

 

نوع محصول

زمان مصرف کود مونو آمونیوم فسفات

نحوه مصرف

میزان مصرف

درختان میوه

اواخر بهمن تا اواسط اسفند

آبیاری

10 کیلو در هکتار

چالکود

50 تا 70 گرم برای هر درخت

گیاهان زراعی

مرحله جوانه زنی یا پنجه زنی

 

آبیاری

5 تا 10 کیلوگرم در هکتار

گلخانه‌ای

1 تا 4 هفته اول

آبیاری

3 تا 5 کیلوگرم در هر 1000 متر مربع

 

خرید کود مونو آمونیوم فسفات

مونو آمونیوم فسفات به عنوان یک کود حاوی نیتروژن و فسفر به میزان زیادی در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. خرید کود مونو آمونیوم فسفات از فروشگاه‌های معتبر تخصصی محصولات کشاورزی، خیال مصرف‌کنندگان را از بابت کیفیت محصول و قیمت مناسب آسوده می‌سازد. اگر قصد خرید مونو آمونیوم فسفات با بهترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت را دارید با کارشناسان ما در بخش فروش تماس حاصل فرمایید.

مونو آمونیوم فسفات ایرانی

کود مونو پتاسیم فسفات توسط برندهای متعدد داخلی و خارجی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. قیمت انواع کود مونو پتاسیم فسفات ایرانی در مقایسه با برندهای خارجی بسیار کمتر است. شما می‌توانید انواع کود مونو پتاسیم فسفات ایرانی و خارجی را با بهترین کیفیت و کمترین قیمت از فروشگاه‌ تخصصی کشاورزی چون بازار بزرگ کشاورزی خریداری نمایید.

قیمت مونو آمونیوم فسفات

قیمت مونو آمونیوم فسفات به حجم محصول، درصد خلوص، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده بستگی دارد. برای ارزیابی قیمت کود مونو فسفات پتاسیم در زیر به قیمت کود برخی از این برندهای خارجی و داخلی اشاره شده است. لازم به ذکر است که با توجه به نوسانات ارزی این قیمت‌ها ممکن است تغییر کنند.

 

نوع کود مونو آمونیوم فسفات

قیمت (تومان)

کود مونو آمونیوم فسفات فرمولایف 10 کیلوگرم

1630000

کود مونو آمونیوم فسفات وپروفرت هلند ۱۰ کیلویی

2690000

کود مونو آمونیوم فسفات 0-61-12 فدک چینی 25 کیلوگرمی

3750000

کود مونو آمونیوم فسفات زیگلر آلمان 15 کیلویی

3750000

کود مونو آمونیوم فسفات پرینوا

4125000

کود مونو آمونیوم فسفات آکساپول آلمان 25 کیلو گرمی

4499000

کود مونو آمونیوم فسفات روفرت 25 کیلوگرمی

4800000

 

قیمت مونو آمونیوم فسفات چینی

کشور چین بزرگترین تولیدکننده مونو آمونیوم فسفات در جهان است. مونو آمونیوم فسفات چینی یکی از انواع باکیفیت و پر مصرف این کود در بازار ایران است. قیمت مونو آمونیوم فسفات چینی از انواع ایرانی بیشتر و از بیشتر برندهای اروپایی کمتر است که موجب استقبال بیشتر از آن در مقایسه با سایر برندهای خارجی است.  برای نمونه قیمت کود مونو آمونیوم فسفات 0-61-12 فدک چینی 25 کیلوگرمی در حدود 3750000 تومان است. برای اطلاع دقیق از قیمت مونو آمونیوم فسفات چینی و سایر برندها در انواع حجم‌ها و نیز مشاوره برای خرید بهترین مونو آمونیوم فسفات می‌توانید از طریق شماره‌های مندرج با کارشناسان مجرب ما تماس حاصل فرمایید.