تعداد محصولات: 86
با این بخش بیشتر آشنا شوید!


صنعت کشاورزی امروزه با مسائل بسیاری چون تقاضای زیاد برای آب آبیاری، افزایش شوری، کاهش کیفیت آب، کاهش دسترسی به منابع آبی و مسائلی از این دست مواجه است و سعی دارد از طریق روش‌هایی چون استفاده از دستگاه تصفیه آب کشاورزی بر این مشکلات غلبه کند. در ابتدا از دستگاه آب شیرین‌کن برای تولید آب آشامیدنی استفاده می‌شد اما گسترش آلودگی و برداشت‌های بی‌رویه و غیراصولی از آب‌های زیرزمینی موجب شوری آب و کاهش کیفیت خاک و نیاز به استفاده از روش‌هایی برای تصفیه آب کشاورزی شده است.

دستگاه تصفیه آب کشاورزی یکی از بهترین و با صرفه‌ترین روش‌ها برای رفع شوری و دیگر آلودگی‌های آب و فراهم کردن امکان استفاده از آب‌های بی‌کیفیت برای تامین آب مناسب کشاورزی و جلوگیری از تبعات زیست محیطی است. دستگاه آب تصفیه کن کشاورزی بیشتر در شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد که آب شور موجب آسیب زدن به گیاهان می‌شود. استفاده از دستگاه تصفیه آب کشاورزی برای مدیریت منابع از سالیان دور در کشورهایی چون عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت رواج داشته و در سال‌های اخیر در کشور ما نیز مورد توجه  قرار گرفته است.

 

اهمیت دستگاه آب شیرین کن کشاورزی

کیفیت مناسب آب کشاورزی نقش مهمی در کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی دارد.  دستگاه آب شیرین کن کشاورزی با تصفیه‌ آب و تامین آب با کیفیت برای محصولات، سبب افزایش کیفیت و افزایش تولید محصولات کشاورزی می‌شود. اهمیت دستگاه آب شیرین کن کشاورزی موجب فعالیت شرکت‌های تولیدکننده متعدد دستگاه‌های تصفیه آب شده است  که دستگاه‌های مختلف را با توجه به نوع خاک، میزان شوری خاک و نیاز آبی منطقه، دستگاهی مناسب طراحی می‌کنند. دستگاه‌های مختلف آب شیرین کن قادر به شیرین‌سازی آب دریا، آب چاه و همچنین آب قنات و رودخانه می‌باشند و آب تصفیه‌شده آن‌ها برای بسیاری از محصولات زراعی قابل استفاده است.

 

تصفیه آب با دستگاه آب شیرین کن کشاورزی

فرایند تصفیه آب در دستگاه تصفیه آب کشاورزی به روش اسمز معکوس و گذر از یک غشای نیمه تراوا صورت می‌گیرد. این غشا همان فیلترهای ممبران هستند که مهم‌ترین بخش فرایند اسمز معکوس در دستگاه آب شیرین کن (دستگاه اسمز معکوس) را شکل می‌دهند. فیلتر ممبران از موادی استات سلولز و پلی امید ساخته می‌شود. از آنجایی‌که بیشتر مواد جامد محلول نمی‌توانند از این غشاء عبور کنند، آب بیرون آمده از صافی خلوص بالایی دارد و بسیار نزدیک به آب خالص است.

فیلترهای دستگاه آب شیرین کن کشاورزی در مسیر آب، ناخالصی آب را جدا می‌کنند. سپس آب با عبور از این غشا، نمک‌زدایی شده و به دو قسمت پساب و آب شیرین تقسیم می‌شود. آب شیرین پس از طی مراحل مختلف تصفیه و ذخیره‌سازی به عنوان آب شیرین در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این‌رو به دستگاه های تصفیه آب کشاورزی، دستگاه آب شیرین کن کشاورزی یا دستگاه اسمز معکوس کشاورزی نیز گفته می‌شود. روش اسمز معکوس قادر به جداسازی مواد غیر آلی و مواد آلی حل شده، آلاینده های میکروبیولوژیکی از قبیل اندوتوکسین‌ها، ویروس‌ها، باکتری‌ها و دیگر ذرات می‌باشد.  

 

دستگاه رفع شوری آب کشاورزی

از انواع دستگاه تصفیه آب کشاورزی برای شیرین سازی آب سطحی و زیرزمینی مانند چاه، رودخانه، آب دریا و آبیاری محصولات مختلف استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها با توجه به تفاوت ناخالصی‌های موجود در آب‌ و نوع استفاده دسته‌بندی می‌شوند. اجزا اصلی تمامی دستگاه های آب شیرین کن شامل پمپ فشار قوی، غشا نیمه تراوا، میکرو فیلترها، فیلتر شنی، فیلتر کربن، سختی‌گیر آب، سیستم کنترلر و مخزن تحت فشار می‌باشد. در حقیقت تفاوت اصلی دستگاه رفع شوری آب کشاورزی، در کیفیت آب و میزان آب خروجی دستگاه می‌باشد. مثلا چنانچه درصد شوری آب بالا باشد، برای کسب نتیجه بهتر باید از دستگاه آب شیرین کن دریایی استفاده کرد. برای دسته‌بندی آب و خاک کشاورزی و تشخیص دستگاه تصفیه آب کشاورزی مناسب، از پارامتر هدایت الکتریکی آب EC استفاده می‌شود (جدول).

نوع آب

EC(µc/cm)

نوع خاک

غیر شور

700>

مناسب برای انواع گیاهان

کم شور

700-2500

مناسب خاک‌های سبک و متوسط

لب شور

2500-8000

مناسب خاک دارای بافت متوسط

شور

8000-12000

نامناسب برای گیاهان حساس به شوری و  مرحله جوانه‌زنی

خیلی شور

12000-20000

مناسب گیاهان مقاوم به شوری

فوق شور

20000<

نامناسب انواع گیاهان

 

روش های تصفیه آب کشاورزی

برای تصفیه آب کشاورزی علاوه بر استفاده از دستگاه تصفیه آب کشاورزی می‌توان از دستگاه‌های مغناطیسی برای پردازش آب استفاده کرد. آب مغناطیسی، آبی است که با عبورِ آب از یک میدان مغناطیسی به دست می‌آید. این روش یک روش غیر شیمیایی است که در آن مولکول‌های آب دیونیزه می‌شوند و اثرات سختی آن برای مدتی محدود کاهش می‌یابد. در سال‌های اخیر اشتباها آب مغناطیسی به عنوان آب شیرین کن بطور گسترده معرفی شده است. در صورتی که آب مغناطیسی از روش‌های تصفیه آب کشاورزی نیست. دستگاههای مغناطیسی با ایجاد میدان باعث نرم شدن آب شده و اثرات سوء نمک آب باعث گرفتگی دریپرها ( قطره چکانها ) نشده و از سبز شدن بذر هم جلوگیری میکند  و در صورت استفاده درست فوايد خود را دارد .


 

خرید دستگاه تصفیه آب

خرید دستگاه تصفیه آب کشاورزی به سبب شوری و کیفیت نامناسب آب کشاورزی در بسیاری از نواحی کشور رواج یافته است و توانسته بخش زیادی از مسئله شوری آب را حل کند. خرید دستگاه تصفیه آب کشاورزی باید با توجه به خصوصیات آب‌های گوناگون و آنالیز ناخالصی‌های موجود در آن  صورت گیرد. بنابراین دو نکته مهم برای خرید دستگاه تصفیه آب، محاسبه ظرفیت آب تصفیه شده مورد نیاز، آنالیز کامل آب می‌باشد.

 از آنجایی‌که تامین آب سبک و بدون املاح، مهم‌ترین اولویت‌ در صنعت کشاورزی است، خرید دستگاه تصفیه آب یا دستگاه آب شیرین‌کن‌ کشاورزی، در مقایسه با خرید آب خالص، گزینه‌ی بهتری است. خرید دستگاه تصفیه آب از فروشگاه‌های معتبر محصولات و ابزارآلات کشاورزی تضمین‌کننده دوام و کیفیت بیشتر آن است.

 

قیمت دستگاه تصفیه آب

قیمت دستگاه تصفیه آب یا آب شیرین کن کشاورزی تابع دو فاکتور مهم میزان کیفیت یا شوری آب و میزان و کیفیت خروجی آب تصفیه شده است. ظرفیت آب خروجی دستگاه تصفیه آب کشاورزی می‌تواند از 2000 لیتر تا 300000 لیتر در شبانه روز متغیر باشد. از طرف دیگر اهمیت و استفاده بیشتر از دستگاه تصفیه آب کشاورزی در سال‌های گذشته، موجب افزایش قیمت دستگاه تصفیه آب گردیده است. هرچند ممکن است قیمت دستگاه تصفیه آب در ابتدای امر کمی بالا به نظر برسد اما هزینه‌ی آن به دلیل افزایش کمی و کیفی محصولات تولیدشده، در همان سال اول یا دوم جبران خواهد شد.

 

قیمت دستگاه تصفیه آب چاه کشاورزی

دستگاه تصفیه آب چاه کشاورزی برای تولید پنجاه هزار لیتر آب شیرین کشاورزی در روز در محدوده‌ی 200 الی 400 میلیون تومان می‌باشد. این قیمت بسته به میزان شوری آب، میزان خروجی یا ظرفیت آب تصفیه‌شده و نوع تجهیزات نصب‌شده روی دستگاه  تعیین می‌شود. املاح زیاد و یون‌های محلول کربنات کلسیم و غلظت بالای نمک محلول در اکثر چاه‌های آب، موجب استفاده از دستگاه تصفیه آب کشاورزی به‌عنوان بهترین گزینه برای قابل مصرف کردن آب چاه برای کشاورزی است.

 

قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی کشاورزی

هر دو دستگاه تصفیه آب صنعتی کشاورزی برای حذف نمک‌های موجود در آب شور استفاده می‌شوند. آب شیرین‌کن صنعتی اغلب برای تصفیه آب، حذف نمک، رسوبات و سایر ذرات جامد موجود در آب در سطح بزرگ، از طریق فرآیندهای مختلفی مانند اسمز معکوس، الکترو دیالیز و تصفیه با غشاء و مصرف در بخش کشاورزی استفاده می‌شود. میزان املاح آب خروجی دستگاه آب شیرین کن صنعتی در حدود (TDS<300) و در دستگاه آب شیرین کن کشاورزی در حدود (500<TDS<2000) است. آب‌ها بر حسب میزان کل املاح (TDS) به آب‌های شور، آب‌های لب شور و شیرین تقسیم می‌شوند.

با توجه به موارد ذکر شده قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی کشاورزی نیز تابع فاکتورهایی چون نوع کاربری و میزان نیاز به آب تصفیه‌شده است. جهت اطلاع دقیق از مشخصات و قیمت دستگاه تصفیه آب کشاورزی (آب شیرین کن کشاورزی) می‌توانید با همکاران ما در بخش واحد فروش تماس حاصل فرمایید.

قیمت دستگاه آب شیرین کن کشاورزی

جهت برآورد قیمت دستگاه آب شیرین کن کشاورزی ابتدا باید ظرفیت آب مورد نیاز برای تصفیه در شبانه‌روز محاسبه و اعلام گردد؛ زیرا طراحی اولیۀ دستگاه تصفیه آب کشاورزی و گلخانه بر اساس دبی آب صورت می‌گیرد. به طور معمول ظرفیت آب مورد استفاده از 25 متر مکعب در شبانه‌روز به بالا محاسبه می‌شود. در مرحلۀ بعد با در نظر گرفتن آنالیز آب، طراحی اولیه صورت خواهد گرفت. به صورت کلی قیمت دستگاه آب شیرین کن کشاورزی جهت تولید پنجاه هزار لیتر آب شیرین کشاورزی در روز، بین ۷۰ الی ۲۰۰ میلیون تومان است. قیمت این دستگاه متناسب با نوع تجهیزاتی که روی دستگاه قرار می‌گیرد، و ظرفیت آب تولیدی دستگاه تعیین می‌گردد. در ادامه لیست قیمت دستگاه آب شیرین کن کشاورزی آورده شده است:

دستگاه آب شیرین کن کشاورزی

حدود قیمت (تومان)

قیمت دستگاه اسمزمعکوس به ظرفیت ۵ مترمکعب در شبانه‌روز

110.000.000 الی 170.00.000

قیمت دستگاه اسمزمعکوس به ظرفیت ۱۰مترمکعب در شبانه‌روز

120.000.000 الی 205.00.000

قیمت دستگاه اسمزمعکوس به ظرفیت ۲۵ مترمکعب در شبانه‌روز

145.000.000 الی 245.00.000

قیمت دستگاه اسمزمعکوس به ظرفیت ۵۰ مترمکعب در شبانه‌روز

170.000.000 الی 340.00.000

قیمت دستگاه اسمزمعکوس به ظرفیت ۱۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز

270.000.000 الی 470.00.000

قیمت دستگاه اسمزمعکوس به ظرفیت ۲۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز

495.000.000 الی 750.00.000

قیمت دستگاه اسمزمعکوس به ظرفیت ۳۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز

550.000.000 الی 800.00.000