تعداد محصولات: 49
با این بخش بیشتر آشنا شوید!

نوار تیپ پلاک دار آبیاری، یک لوله قطره‌چکان‌ دار با دیواره نازک از جنس مواد پلی اتیلنی است که با توجه به کمبود آب، امروزه کاربردهای گسترده‌ای در صنعت کشاورزی دارد. در حقیقت نوار آبیاری تیپ، یک سیستم آبیاری  کم فشار است که قطره چکان‌هایی با فواصل یکنواخت 10 تا 30 سانتی‌متر بر روی آن  تعبیه شده است. آب ورودی به آرامی و یکنواخت از قطره‌چکان‌ها خارج شده و در دسترس گیاه قرار می‌گیرد.

 نوار تیپ آبیاری، قبل از استفاده به شکل تخت است و تنها پس از پر شدن با آب به شکل لوله در می‌آید. مهم‌ترین تفاوت نوار تیپ پلاک ‌دار با انواع نوار تیپ قطره‌ای درزدار، در استفاده از همین قطره‌چکان‌ها است.  آبیاری قطره‌ای با استفاده از انواع نوار تیپ پلاک دار یکی از کارآمدترین روش‌های آبیاری در کشت‌های ردیفی مانند کاشت ذرت، سیب‌زمینی و گوجه فرنگی و نیز صرفه‌جویی در مصرف آب می‌باشد.

 

انواع نوار تیپ پلاک دار

نوارهای آبیاری بسته به روش آبیاری قطره‌ای (سطحی و زیرسطحی) و نوع گیاهان، با تنوع بسیار زیادی از نظر ضخامت، قطر و فاصله بین قطره چکان‌ها تولید می‌شوند. ضخامت نوار تیپ پلاک دار در حدود 150 تا 200 میکرون و مقدار آبدهی پلاک‌ها بسته به نوع قطره چکان آن 1.2، 1.6 و 2 و  2.5 لیتر بر ساعت می‌باشد. نوار تیپ پلاک دار به صورت کلاف‌های 1000، 1500 و 2000 متری عرضه می‌شوند.

 

نوار تیپ پلاک دار 10 سانت

نوار تیپ پلاک دار 10 سانت نوعی از نوار تیپ است که در آن قطره‌چکان ها در فواصل 10 سانتی‌متری از هم بر روی سطح نوار تیپ تعبیه شده‌اند. نوار تیپ پلاک دار 10 سانت در آبیاری‌های ردیفی مخصوص استفاده در گلخانه ها و اراضی شنی میباشد و در کاشت گوجه‌فرنگی، ذرت، سیب‌زمینی، هندوانه و دیگر صیفی‌جات و  نیز کاشت گیاهان تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

لوله قطره چکان‌دار در مقابل نوار تیپ  پلاک دار

نوار آبیاری قطره‌ای و لوله قطره‌ای معمولاً در کشاورزی با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. هر دو اساساً یک آیتم هستند اما همانطور که اشاره شد، نوار آبیاری تیپ لوله‌ای با دیواره نازک است که قبل از استفاده بشکل نوار تخت است و تنها پس از پر شدن با آب بشکل لوله در می‌آید در حالی‌که لوله قطره چکان‌دار ،یک لوله باریک با دیواره نازک با ضخامت دیواره حدود 0.9 تا 1.1 میلی‌متر است. نوار تیپ پلاک‌دار یا درزدار در زراعت و لوله‌های قطره چکان‌دار برای آبیاری باغات گزینه‌ی مناسب‌تری دارند.

  

مزایای استفاده از نوار تیپ پلاکدار

نوار تیپ پلاک دار در مقایسه با انواع نوار تیپ درزدار،دارای یکنواختی بهتری در آبیاری گیاهان است. این نوع نوار تیپ به سبب داشتن ساختار نرم و انعطاف‌پذیر و در عین حال محکم، قابلیت استفاده آسان در زمین‌های کشاورزی شیب‌دار را نیز دارند. افزایش طول این نوع نوار در ردیف‌های کشت به سهولت امکان‌پذیر است. نوار تیپ پلاک دار به صورت رول‌های 1000 متری و بیشتر بسته‌بندی می‌شوند و چون به صورت تخت میباشد فضای کمتری را اشغال میکند  به همین سبب در مقایسه با لوله‌های قطره چکان‌دار که هر رول آن 400 متر میباشد، حمل و نقل و ذخیره‌سازی آسان‌تری دارند. از دیگر مزایای استفاده از نوار تیپ پلاک دار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •         کاهش مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری
  •         افزایش کیفیت و راندمان تولید محصولات  
  •         کاهش تنش‌های آبی گیاهان
  •         جلوگیری از ازدیاد علف‌های هرز
  •         کارکرد در فشار های پایین
  •         نصب آسان
  •         اتصالات ساده و ارزان قیمت
  •         صرفه جویی در مصرف کود و سم و آفت‌کش‌ها
  •         حفظ رطوبت و جلوگیری از فرسایش خاک

  

نوار تیپ پلاک ممتد

نوار تیپ پلاک ممتد، یکی از انواع نوار تیپ آبیاری قطره‌ای است که در آن به جای  قطره چکان، روزنه‌هایی به صورت زیگ‌زاگ در وسط نوار تیپ برای خروج آب وجود دارد.

 

 خرید نوار تیپ

هرچند استفاده از نوار تیپ پلاک دار در کشاورزی ممکن است باعث افزایش هزینه اولیه آبیاری شود اما کاهش مصرف آب، یکنواختی در توزیع آب و افزایش قابل توجه راندمان محصول، موجب جبران سریع این هزینه خواهد شد. نوار تیپ ها امروزه کاربردهای گسترده‌ای در کشاورزی دارند اما با توجه به هزینه نسبتا زیاد، قبل از خرید نوار تیپ از کیفیت و کارایی آن اطمینان حاصل نمایید.  برای خرید نوار تیپ باکیفیت می‌توانید به فروشگاه‌های معتبر کشاورزی چون بازار بزرگ کشاورزی مراجعه کنید و ضمن خریدی امن و مطمئن، از مشاوره کارشناسان و دیگر خدمات پس از فروش آن برخوردار شوید.

 

 نوار تیپ پلاک دار خارجی

به دلیل تقاضا و استقبال بالا از سیستم‌های آبیاری قطره‌ای در سال‌های اخیر، بخشی از نیاز کشاورزان از واردات نوار تیپ پلاک دار خارجی تامین می‌شود. نوار تیپ پلاک دار خارجی در مقایسه با انواع داخلی قیمت بالاتری دارند و بیشتر تحت‌تاثیر نوسانات قیمت ارز قرار دارند.

قیمت نوار تیپ پلاک دار

قیمت نوار تیپ پلاک دار بسته به کیفیت، برند سازنده، طول و ضخامت می‌تواند متفاوت باشد. به طور مثال هرچه فواصل بین قطره چکان‌ها کمتر و ضخامت و قطر آن بیشتر باشد، قیمت نوار تیپ پلاک دار بیشتر است. لیست قیمت زیر به منظور برآورد کشاورزان از قیمت نوار تیپ پلاک دار در اوایل 1402 ارائه شده است.

 

 

 

لیست قیمت نوار تیپ پلاک دار

فاصله قطره چکان‌ها

آبدهی (LPH)

قطر (میلی‌متر)

ضخامت (میکرون)

قیمت هر متر( ریال)

 

10

 

 

1.6 تا 2.1

 

16

200

10950

175

10450

150

10200

 

15

 

1.6 تا 2.1

 

 

16

200

9900

175

9400

150

9150

 

20

 

 

1.6 تا 2.1

 

 

16

200

9350

175

8850

150

8600

 

25

 

1.6 تا 2.1

 

 

16

200

9050

175

8550

150

8300

 

30

 

 

1.6 تا 2.1

 

 

16

200

8800

175

8300

150

8050

 

قیمت روز نوار تیپ

ارائه‌ی دقیق قیمت نوار تیپ پلاک دار به سبب نوسانات بازار امکان‌پذیر نیست. برای اطلاع دقیق از قیمت روز نوار تیپ می‌توانید از طریق شماره‌های مندرج در سایت با همکاران ما در بخش فروش تماس حاصل فرمایید.