تعداد محصولات: 16
با این بخش بیشتر آشنا شوید!

سیستم آبیاری هوشمند چیست ؟
در یک تعریف بسیار ساده و قابل درک سیستم آبیاری هوشمند را اینگونه میتوان تعریف نمود که همانطور که از نامش پیداست این سیستم به صورت کاملا هوشمند و زمانبندی شده ، عملیات آبیاری را به صورت خودکار و بدون دخالت نیروی انسانی به منظور آبیاری ، در زمین کشاورزی انجام میدهد.
در سیستمهای آبیاری سنتی ، تجهیزات کنترل یا کنترل کننده ها ، بر اساس برنامه زمانی از قبل مشخص شده ای ، شروع به کار می کردند ولی در سیستم آبیاری هوشمند ، کنترلرها با توجه به شرایط اقلیمی آب و هوا ، خاک ، میزان آب مورد نیاز گیاه را براورد نموده و سپس اقدام به آبیاری مینماید.
فرض کنید که دمای هوا افزایش پیدا می کند و یا میزان بارندگی کم می شود ، در این شرایط ، کنترلرهای سیستم هوشمند ، با در نظر گرفتن فاکتورهای مشخص این شرایط نظیر نوع خاک ، دمای هوا ، میزان رطوبت و ... تعداد دفعات و میزان آبیاری را براورد نموده و عملیات آبیاری را انجام میدهند.
یکی از مزایای آبیاری هوشمند ، عدم نیاز به حضور در محل می باشد . به این معنا که شما در هر کجا که باشید ، با استفاده از تلفن همراه خود قادر به کنترل نیاز آبیاری زمین بوده و میتوانید آبیاری و کوددهی زمین را انجام دهید. پس اگر تا به الان به خاطر آبیاری زمین ، مسافرت خود را کنسل و. یا به تعویق انداخته اید ، با این روش قادر خواهید بود از هر کجایی فقط توسط اینترنت و گوشی هوشمند تان ، سیستم آبیاری را راه بیندازید.
از دیگر مزایای این نوع آبیاری هوشمند ، یک دستی آبیاری در تمامی نقاط زمین میباشد . در سیستمهای سنتی گاها برخی مناطق بیش از حد آبیاری و برخی مناطق بدون آبیاری می ماند که این موضوع در آبیاری هوشمند برطرف گردیده است.
این شیوه نوین آبیاری کاملا هوشمندانه قادر به تشخیص موعد آبیاری می باشد . به عنوان مثال در صورت بارندگی ، برنامه آبیاری بعدی متوقف می شود . یا اینکه با توجه به میزان رطوبت خاک به خوبی تشخیص می دهد چه روزهایی و به چه میزان ، نیاز به آبیاری می باشد .
 
مزایای استفاده از سیستم آبیاری هوشمند در مزارع و گلخانه ها
پیش از پرداختن به هر موضوعی ، باید بدانیم که با بکار بردن آبیاری هوشمند در مزارع و گلخانه ها ، مشکلات بسیار زیادی بر طرف و کاهش می یابد که در ذیل به برخی از آنها خواهیم پرداخت :
مزایای استفاده از آبیاری هوشمند
با هوشمند سازی سیستم آبیاری ، معضلات سیستمهای آبیاری تا حد زیادی برطرف شده و از هدر رفت آب جلوگیری می شود .
علاوه بر این هزینه های آبیاری تا حد قابل توجهی کاهش یافته و عملکرد و بازدهی محصولات افزایش می یابد . همچنین با حذف بخشی از نیروهای انسانی ، هزینه ها تعدیل شده و ضررهای احتمالی مربوط به عدم نظارت یا آبیاری به موقع و منظم نیز از بین می رود.

مروری بر انواع و عملکرد سیستم آبیاری هوشمند و کاربردهای آن در کشاورزی نوین

یکی از اصلی ترین مشکلات در کشاورزی نوین مساله کمبود آب است که مواجهه با این معضل نیازمند مدیریت منابع طبیعی و تلفیق آن با دانش و تکنولوژیهای نوین می باشد .
بر طبق مطالعات، میزان آب مصرفی در حوزه کشاورزی ، بیشترین سهم منابع آبی کشور را داراست و مدیریت و برآورد نیاز آبی مناطق و کشتهای گوناگون ، همواره یکی از دغدغه های فعالین و زحمتکشان این حوزه بوده است .
محاسبه و تخمین میزان دقیق نیاز آبی گیاهان ،امری شدنی اما نیازمند محاسبات بسیار زیاد و بررسی فاکتورهای متعددی می باشد که این موضوع ، خود انرژی و زمان زیادی را هدر خواهد داد .اما پیشرفت فن آوریها و تکنولوژیهای معرفی شده در حوزه کشاوری به قدری گسترده و چشمگیر بوده است که انجام این محاسبات و براوردها را بسیار تسهیل نموده است .
فن آوریها و تکنولوژی های جدید در تمام ابعاد و صنایع، پیشرفت چشمگیری داشته و در شیوه های آبیاری نیز در سطوح بسیار پیشرفته ای ، آثار تکنولوژی را به چشم می بینیم.
یکی از نو ترین و به روز ترین تکنولوژیهای به کار رفته در آبیاری ، استفاده از سیستم آبیاری هوشمند بوده که این سیستمها در طی چند سال اخیر پیشرفتهای قابل ملاحظه ای داشته اند .
اصولا سیستم آبیاری هوشمند یا سیستم آبیاری اسمارت به سیستمی اطلاق می شود که بر پایه هوش مصنوعی راه اندازی شده و اساس کار آن توسط اینترنت بوده و اصلی ترین ویژگی این سیستم بررسی و مدیریت منابع محدود آب می باشد.

با انواع سیستم آبیاری هوشمند گیاهان آشنا شوید

سیستم آبیاری هوشمند گیاهان در دو نوع خانگی و پیشرفته این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است .
این سیستمها مجهز به تجهیزات آبیاری تحت فشار بوده و همانطور که از نام آن بر می آید کاملا هوشمند می باشد .
اساس کار آبیاری هوشمند بر پایه الگوریتمهای هوشمندی می باشد که با تلفیق و ترکیبی از دیتا و اطلاعات محیطی همچون میزان دما ، فشار ، رطوبت ، نوع فصل و ... و اطلاعات مبتنی بر نیروی انسانی به دست می آید .
سیستم آبیاری هوشمند با امکانات و بر اساس نیازهای مختلف تولید می گردد و این امکان را به کاربران خواهد داد تا با در نظر گرفتن و محاسبات دقیق عوامل محیطی ، میزان نیاز آبی گیاه را براورد نموده و بهترین میزان و زمان آبیاری را به شما پیشنهاد دهد و از این طریق به میزان قابل توجهی در مصرف انرژی های ، منابع آبی و انسانی ، صرفه جویی نماید .
انواع سیستم آبیاری هوشمند
به طور کلی سیستمهای آبیاری هوشمند را می توان به دو گروه خانگی و پیشرفته طبقه بندی مود .
 سیستم آبیاری هوشمند خانگی همانطور که از نامش بر می آید مناسب برای محیطهای کوچکتر نظیر منازل ، ادارات و ... می باشد و نوع پیشرفته سیستم آبیاری هوشمند برای استفاده در مزارع ، باغات ، گلخانه ها و ... می باشد .
بازار بزرگ کشاورزی معرف شرکتهای تامین و تولید کننده انواع سیستم آبیاری هوشمند می باشد .
اجزای سیستم آبیاری هوشمند را بشناسیم
بخش کنترل مرکزی در این نوع از سیستمهای آبیاری از قسمتهای سخت افزاری و نرم افزاری تشکیل شده است . اجزای این بخشها شامل بخش کامپیوتر مرکزی ، ایستگاه هواشناسی و پمپاژ ، رطوبت و دما سنج ، مدارهای ارتباطی و محافظتی می باشد . در این بخش به صورت مختصر ، با این اجزا آشنا خواهید شد:
بخش کامپیوتر مرکزی
در سیستم آبیاری هوشمند ، مهمترین وظیفه مربوط به سیستم کامپیوتری می باشد . کامپیوتر را برنامه ریزی می کنیم تا توسط کنترل کننده ها و بر اساس نیاز گیاه بر موضوع نیازهای آبی و غذایی گیاه نظارت و کنترل داشته باشیم. در بخش کامپیوتر مرکزی ، کلیه داده های کسب شده از اجزای مختلف سیستم شامل کنترل کننده ها ، ایستگاه هواشناسی و ... ، به همراه تاریخ و ساعت در حافظه سیستم کامپیوتر مرکزی ذخیره می گردد.
دستگاه های کنترل کننده سیستم آبیاری
دستگاه کنترل کننده در این سیستم ، بسیار هوشمند می باشد . فرایند عملیات این دستگاه ،اخذ داده ها از سیتم کامپیوتر مرکزی و سایر بخش های سیستم می باشد و پس از ان با آنالیز و تجریه و تحلیل این اطلاعات ، آبیاری زمین را انجام میدهد . کل فرایند این بخش از سیستم بدون دخالت انسان صورت می گیرد بنابراین مهم نیست که مساحت زمین چه اندازه باشد.
یکی دیگر از ویژگیهای سیستم آبیاری هوشمند این است که در شرایط ضروری و در مواقع در دسترس نبودن کامپیوتر اصلی ، از طریق موبایل و اینترنت میتوان برنامه را کنترل و در صورت نیاز تغییر داد .
انواع حسگر در آبیاری هوشمند
در این نوع از سیستمهای ابیاری ، حسگرهای مختلفی وجود دارد که مهمترین آنها حسگرهای رطوبت سنج خاک ، حسگر های انجماد ، رطوبت سنج هوا ، حسگرهای مربوط به برف و باران ، حسگرهای حرارتی و تعریق گیاه و ..... می باشند . تمامی این حسگرها مرتبا با سیستم کامپیوتر مرکزی در ارتباط می باشند و مرتبط در حال انتقال داده به این سیستم می باشند.
ایستگاه هوا شناسی عملیات آبیاری هوشمند
ایستگاه هواشناسی در سیستم آبیاری هوشمند یک دستگاه اتوماتیک می باشد و کلیه داده های مربوط به مسایل جوی را به کامپیوتر مرکزی منتقل می کند . ایستگاه هواشناسی مجهز به سیستم های اعلان خطر است که هر گونه تغییر در شرایط جوی را اعلام می نماید. در این شرایط و در زمان اعلام خطر ، ایستگاه هواشناسی کنترل کننده آبیاری رابه صورت موقت قطع می نماید .