خاک کود چیست؟ | آشنایی بیشتر با خاک کود

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
  • بازدید : ۸۱۱


خاک کود را بشناسید

اگر علاقه‌مند به دنیای مزرعه داری و باغداری هستید و یا به صورت کلی به گیاهان علاقه دارید، حتما می‌دانید که گیاهان در حالت طبیعی رشد کمی دارند. به همین منظور کشاورزان و باغداران برای اینکه محصولشان بیشتر رشد کند، به گیاه مورد نظرشان کود می‌دهند تا روند رشد آن سریع‌تر شود. همچنین در کنار کود مواد شیمیایی دیگری هم تاثیر گذار هستند که در این جا عبارتند از: کربن، هیدروژن و اکسیژن که در هوا و آب موجود است. همچنین علاوه بر موارد گفته شده می‌خواهیم در این مقاله به مواد تاثیر گذاری بپردازیم که در خاک کود وجود دارد و برای گیاهان مفید است، پس با ما همراه باشید.

مهم‌ترین عناصری که می‌توانند در خاک کود تاثیر گذار باشند، چیست؟

اگر بخواهید در مورد کودهای موجود در بازار اطلاعات دقیقی بدست آورید، بهتر است بدانید که در آن‌ها این سه ماده مغذی قطعا وجود دارد: نیتروژن، فسفر، پتاسیم.
اما کود برای آماده شدن نیاز به ماده‌های دیگری هم دارد که در این قسمت به شما خواهیم گفت: گوگرد، کلسیم و منیزیم از جمله مواردی هستند که در مرحله ثانویه باید به کود اضافه شوند.
مواد مغذی دیگری هم هستند که در این مکانیزم نقش مهمی دارند که عبارتند از: بور، کبالت، مس، آهن، منگنز، مولبیدن و روی.

چه مواد مغذی وجود دارد که در رشد یک گیاه ضروری هستند؟

موادی مانند: نیتروژن، فسفر و پتاسیم از جمله موادی هستند که در رشد یک گیاه ضروری به شما می‌روند. به دلیل این که می‌توانند با استفاده از مواد درونشان برای اسید آمینه‌ها، غشاهای سلولی گیاهی و APT (منابع انرژی تمام سلول‌ها) مفید واقع شوند.
به عنوان مثال:
هر اسید آمینه‌ای می‌تواند دارای نیتروژن باشد که برای گیاه مفید است.
هر مولکول که غشاء سلولی را تشکیل می‌دهد و همچنین هر مولکول APT، حاوی فسفر است.
پتاسیم 1 تا 2 درصد وزن هر گیاه را تشکیل می‌دهد و به عنوان یون در سلول‌ها برای متابولیسم ضروری است.
اگر بخواهیم رشد گیاه را به صورت موشکافانه بررسی کنیم، بهتر است بدانید که یک گیاه برای اینکه بتواند به صورت خیلی سریع رشد نماید، بدون نیتروژن، فسفر و پتاسیم نمی‌تواند قسمت‌هایی از گیاه را که نیاز دارد را تولید نماید.
جالب است بدانید که اگر خاک نتواند مواد مورد نیازی که برای گیاه ضروری است را به آن برساند، میزان سرعت رشد گیاه به مقدار زیادی محدود می‌شود. اگر می‌خواهید در مورد این مواد مورد نیاز گیاه اطلاعات بیشتری داشته باشید، باید بدانید که نیتروژن، فسفر و پتاسیم اغلب از پوسیدگی گیاهانی که از بین رفته‌اند، بدست می‌آیند.

نیتروژن چگونه بدست می‌آید؟

در مورد نیتروژن باید این موضوع را مدنظر داشته باشید که از بازیافت گیاهان مرده بدست آمده و به گیاهان زنده انتقال داده می‌شود. همچنین این امر بیشتر برای سرعت رشد گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما نیتروژن باید به صورت قابل دسترسی در اختیار گیاه قرار بگیرد، به همین منظور آن را درون کود قرار می‌دهند تا گیاهان زنده بتوانند راحت از آن استفاده نمایند.
جالب است بدانید که مواد اساسی همچون نیتروژن، فسفر و پتاسیم اصلی‌ترین موادی هستند که یک گیاه برای رشد به آن‌ها نیاز دارد، اما از آن طرف موارد دیگری هم هستند که باید در دسترس گیاهان قرار بگیرند. همچنین این مواد به صورت کم باید در دسترس گیاهان قرار بگیرند، به همین منظور اکثر کودهای موجود در بازار تنها نیتروژن، فسفر و پتاسیم را تامین می‌کنند. از این رو سایر موادی که باید برای گیاه تامین شوند، به میزان بسیار کمی باید وجود داشته باشند که معمولا خاک درون خودش آن مواد را به میزان استاندارد یا کمتر دارد.
بنابراین اعداد روی یک کیسه کود می‌توانند شما را در مورد میزان موجود مواد راهنمایی کنند، به عنوان مثال اگر روی کیسه نوشته شده بود: 12-8-10 در این صورت باید بدانید که 12 درصد نیتروژن، 8 درصد فسفر و 10 درصد پتاسیم وجود دارد.

کود فسفردار چیست؟

اگر می‌خواهید بیشتر در مورد فسفر اطلاعات کسب کنید، بهتر است بدانید که این ماده در طول چرخه زندگی یک گیاه، از نهال تا بلوغ نیاز است. به صورت کلی فسفر برای کامل شدن یک گیاه ماده ضوری محسوب می‌شود. همچنین این ماده بیشتر روی مواردی مانند سیستم ریشه و ساقه یک گیاه اثر گذار است.
این ماده بقدری مفید بوده که باید از موقعی که یک گیاه کاشته می‌شود تا موقعی که یک گیاه یا درخت میوه می‌دهد، وجود داشته باشد. این ماده علاوه‌بر بهبودی و کیفیت خاک، ویژگی دیگری نیز دارد؛ به همین منظور باعث می‌شود که جذب نیتروژن در گیاه آسان‌تر شود.

کود پتاسیم‌دار چیست؟

از کود پتاسیم‌دار بیشتر در مراحل رشد یک گیاه استفاده می‌شود. جالب است بدانید که این ماده به فتوسنتز بهتر یک گیاه کمک می‌کند. مقدار مناسبی از این ماده مغذی می‌تواند تضمین کننده این باشد که ریشه‌های عمیق‌تر و قوی‌تر از خشکی یا کمبود مواد غذایی دیگر حفاظت شود.
برای اینکه بتوانید زمان استاندارد استفاده از مواد مغذی پتاسیم‌دار را متوجه شوید؛ بهتر است بدانید که برای استفاده از این کود هیچ زمان استاندار طلایی وجود ندارد. به این دلیل که بسته به رشد گیاه می‌تواند مقدار متفاوتی داشته باشد.
شاید زمان طلایی از قبل تعیین شده برای آن وجود نداشته باشد، اما بهتر است بدانید که نشانه‌هایی که تعیین می‌کند چه موقع بهتر است به خاک کود پتاسیم‌دار اضافه کرد؛ مشخص است. اولین نشانه‌ای که مشخص کننده این موضوع است، زرد شدن یا قهوه‌ای شدن اطراف و لبه برگ‌ها است. همچنین اگر میزان کمبود افزایش یابد، ممکن است به مرگ برگ‌ها منجر شده و شاهد سقوط کردنشان باشید.

سخن تکمیلی

حال که دانستید خاک کود چیست، اگر می‌خواهید مزرعه‌دار خوبی شوید که محصولاتش رشد قابل توجهی داشته باشد، بهتر است که با کارکرد انواع کود و مواد شیمیایی و نیاز گیاهان آشنا شوید. به همین دلیل اگر اطلاعات کمی در این مورد دارید، پیشنهاد می‌کنیم که مقالات وبسایت بازار بزرگ کشاورزی را با دقت و به صورت کامل مطالعه نمایید. زیرا مشخصات و اطلاعات کاملی در مورد کودها و سایر نیازمندی‌های یک مزرعه و باغ خوب در آن گفته شده است. در نهایت هم امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.