تقویت مکانیزاسیون مهم‌ترین اولویت بخش کشاورزی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
  • بازدید : ۷۳۴
یک کارشناس ماشین‌آلات کشاورزی مهم‌ترین اولویت وزارت جهاد کشاورزی را تقویت مکانیزاسیون در این بخش عنوان کرد و گفت: مکانیزاسیون یکی از مهم‌ترین عوامل برای توسعه‌ بخش کشاورزی است.
علی‌محمد برقعی – رییس ماشین‌آلات کشاورزی فرهنگستان علوم – در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این‌که مرکز مکانیزاسیون بخش کشاورزی باید تقویت شود، گفت: این مرکز باید به یک سازمان پیشرفته تبدیل شود.
وی با بیان این‌که این مرکز تحت نظارت یکی از معاونین تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: باید این بخش ضمن تبدیل شدن به یک سازمان تحت نظارت وزیر قرار بگیرد و به صورت یک سازمان ملی فعالیت کند.
برقعی با بیان این‌که تقویت این بخش باید جزو یکی از اولویت‌های بخش کشاورزی قرار بگیرد، اظهار کرد: بیشتر از 60 درصد هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی مربوط به بخش کشاورزی است به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی باید توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشد.
استاد بازنشسته دانشگاه تهران تصریح کرد: باید ماشین‌آلات تولیدی در ایران از کیفیت بیشتری برخوردار باشند و وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ آموزشی را برای کشاورزان به منظور استفاده بهینه و درست از ماشین‌آلات کشاورزی در نظر بگیرد.
برقعی استفاده بهینه و پربازده از ماشین‌آلات کشاورزی را در گرو شناخت کشاورز از شرایط اقلیم آب و خاک و شرایط اقتصادی فرهنگی دانست و اظهار کرد: کشاورز باید بداند چه نوع محصولی را در چه زمینی بهره‌برداری می‌کند و از چه نوع ماشینی برای کشت و داشت محصول خود استفاده کند.
به گفته‌ این کارشناس کشاورزی اگر در انتخاب ماشین کشاورزی کار کارشناسی صورت بگیرد قطعا در کاهش قیمت و افزایش بازده تولید محصولات موفق خواهیم بود.
رییس بخش ماشین‌آلات کشاورزی فرهنگستان علوم با بیان این‌که افراد خبره و مقتضی در مکانیزاسیون بخش کشاورزی وزارتخانه فعالیت دارند، گفت: باید امکانات و اختیارات بیشتری به این بخش تخصص داده شود؛ به گونه‌ای که این دسته از افراد بتوانند با بودجه کافی و مسئولیت‌پذیری بیشتر اقداماتی را در جهت مکانیزاسیون کشاورزی انجام دهند.
به گفته‌ این کارشناس امر مکانیزاسیون کشاورزی نیاز به اقدامات زیربنایی اساسی دارد به همین دلیل باید در ابتدای امر کارهای مقدماتی آن در وزارتخانه توسط کارشناسان متخصص پیش‌بینی و اجرا شود تا بتوان به فکر ارتقای این بخش بود.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این‌که 80 درصد قطعات ماشین‌آلات کشاورزی در ایران تولید می‌شود، گفت: تنها قطعات حساس و پیشرفته از کشور‌هایخارج وارد ایران می‌شود اما می‌توان پیش‌بینی کرد که با تقویت این بخش به‌طور کامل به خودکفایی برسیم.
برقعی با بیان این‌که باید کیفیت تولید ماشین‌آلات کشاورزی افزایش پیدا کند، اظهار کرد: باید نظارت بیشتری از سوی وزارت جهاد کشاورزی در امر تولید ماشین‌آلات وجود داشته باشد و در کنار آن با استخدام افراد خبره به فکر خودکفایی کامل در این امر بود تا دیگر هیچ قطعه‌ای از کشور‌های دیگر وارد نشود.
این کارشناس کشاورزی مکانیزاسیون را یکی از مهم‌ترین عوامل برای توسعه‌ بخش کشاورزی دانست و گفت: باید طبق یک برنامه‌ مدون به فکر استاندارد‌سازی و کنترل کیفی (آزمون کردن وسائل) بود؛ به‌طوری که تولید‌کنندگان با تولید کیفی و هم‌چنین وزارتخانه با امر آموزش و آگاه‌کردن کشاورزان به توسعه کشاورزی و افزایش بهره‌وری بپردازند.
این کارشناس آموزش را یک رکن اساسی عنوان و اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید یک برنامه‌ای را برای آموزش کشاورزان و تولید‌کنندگان در نظر بگیرد تا آنها با آگاهی از شرایط اقلیمی و استفاده درست از ماشین‌آلات فعالیت بهینه‌ای را داشته باشد و به یک تولید بالا و با امنیت غذایی در کشور برسیم.

خبرگزاری ایسنا – 93/2/2

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.