1.5میلیون هکتار زمین کشاورزی به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شد

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
  • بازدید : ۹۰۲
بیش از یک میلیون و 514 هزار هکتار زمین کشاورزی از آغاز اجرای طرح آبیاری تحت فشار در کشور تا اردیبهشت ماه امسال به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است.
به گزارش ایرنا، هشت میلیون و 700 هزار هکتار از زمین های کشاورزی کشور به سیستم های نوین آبیاری تحت فشار نیازمند است اما اکنون طبق برآوردها فقط امکان تجهیز چهار میلیون هکتار وجود دارد.
براساس اقدام های صورت گرفته از سوی دولت و وزارت جهادکشاورزی، تاکنون یک میلیون و 400 هزار هکتار از زمین های آبی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شده اند که حدود 440 متر مکعب آب در هکتار صرفه جویی می شود.
در همین پیوند، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد سطح اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار در فروردین و اردیبهشت ماه امسال پنج هزار و 104 هکتار بود.
علیمراد اکبری افزود: اجرای این طرح از پارسال در 91 هزار و 807 هکتار زمین کشاورزی به اجرا درآمد.
از آغاز طرح تا اردیبهشت ماه امسال در 826 هزار و 432 هکتار زمین کشاورزی شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی ساخته شده که 11 هزار و 524 هکتار از این رقم مربوط به دوماهه نخست امسال بوده است.
همچنین در این مدت سطح عملیات تجهیز، تسطیح و یکپارچه سازی زمین های کشاورزی به بیش از دو میلیون و 623 هزار هکتار رسیده که از این سطح، بیش از پنج هزار هکتار در دو ماهه نخست امسال تجهیز شده است.
کل عملیات زهکشی زیرزمینی نیز در سطح 336 هزار و 565 هکتار زمین کشاورزی انجام شده است که 2880 هکتار آن به ماه های فروردین و اردیبهشت امسال مربوط می شود.
کل سطح عملیات تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری و سنتی 754 هزار و 927 هکتار است و بیشترین سطح عملیات در زمین های سنتی به میزان 336 هزار و 565 هکتار اجرا شده است.
به نظر می رسد اگر منابع مالی این طرح بموقع تامین شود سالیانه 400 هزار هکتار زمین به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز می شود؛ به طوری که در یک برنامه 10 ساله چهار میلیون هکتار از زمین های کشور زیر پوشش سیستم های نوین آبیاری قرار می گیرد.
همچنین توسعه روش های نوین آبیاری، کشت گلخانه ای سبزی و صیفی، بکارگیری روش های جدید آبیاری زیرسطحی و روش آبیاری تیپ در زمین های کشاورزی از برنامه های مهم وزارت جهاد کشاورزی در دشت های بحرانی و ممنوعه کشور است.
برای اجرای این طرح 85 درصد منابع توسط دولت به شکل بلاعوض و 15 درصد دیگر از سوی کشاورزان تامین می شود.

خبرگزاری ایرنا – 95/4/10

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.