شاخص قیمت تولید کننده محصولات گاوداری های صنعتی کاهش یافت

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
  • بازدید : ۸۱۲
به گزارش ایرنا براساس شاخص قیمت تولید کننده محصولات گاوداری های صنعتی کشور که از سوی مرکز آمار ایران بر اساس سال پایه 1390 انتشار یافته، در فصل مورد بررسی شاخص قلم گاو نر داشتی با 3.19 درصد افزایش نسبت به فصل قبل با بیشترین افزایش روبرو بود.
برابر این گزارش، شاخص قلم گاو تلیسه 3.86 درصد کاهش نسبت به فصل قبل ( زمستان 94 ) داشت.
همچنین در فصل مورد بررسی شاخص قیمت کل در اغلب استان ها، کاهشی بود و در این میان استان خوزستان با 5.5 درصد افزایش در شاخص کل نسبت به فصل قبل بیشترین افزایش و استان خراسان شمالی با 7.48 درصد کاهش در شاخص کل نسبت به فصل قبل با بیشترین کاهش روبرو شد.
به گزارش ایرنا، شاخص بهای تولیدکننده یکی از معیارهایی است که به منظور سنجش عملکرد اقتصادی، از سطح عمومی قیمت ها محاسبه و منتشر می شود. از این رو، تاثیر قابل توجهی بر تصمیم گیری صاحبان صنایع، سرمایه گذاران و حتی سیاستمداران دارد.
هدف از محاسبه شاخص بهای تولیدکننده، اندازه گیری تغییر قیمت هایی است که تولیدکنندگان در ازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت می کنند. به عبارت دیگر می توان گفت: این شاخص، قیمت کالاها در کارخانه و مبدا تولید را در نظر می گیرد.
این شاخص به صورت یک شاخص وزنی از نظر قیمت عمده فروشی کالاها یا قیمت های تولیدکننده محاسبه می شود؛ به همین دلیل برخی شاخص بهای تولیدکننده را شاخصی می دانند که روندهای قیمتی در بازارهای عمده فروشی، صنایع تولیدی و بازار کالاها را منعکس می کند.

خبرگزاری ایرنا – 95/7/28

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.