پذیرش انبارهای سیب‌زمینی و جو در بلاتکلیفی مابه‌التفاوت قیمت‌های تضمینی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
  • بازدید : ۶۱۸
در حالی که پذیرش انبارهای جوی مشهد و سیب‌زمینی استان همدان انجام شده است، اما هنوز تکلیف مابه‌التفاوت قیمت و خرید تضمینی توسط وزارت جهادکشاورزی مشخص نشده است.
سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس امروز در گفتگو با خبرنگار ایانا از رشد 117 درصدی عرضه‌ها در رینگ کشاورزی خبر داد و گفت: نسبت به مدت مشابه گذشته، عرضه محصولات کشاورزی در رینگ کشاورزی از رشد برخوردار است.
علی پناهی افزود: پذیرش انبارها در حال انجام است، با وجود آنکه هنوز وضعیت قیمت‌های تضمینی و مابه‌التفاوت‌ها مشخص نشده است.
وی خاطرنشان کرد: وزارت جهادکشاورزی باید تکلیف مابه‌التفاوت قیمت‌های تضمینی را مشخص کند تا کشاورزان تمایل بیشتری برای عرضه محصولات خود در رینگ کشاورزی داشته باشند.
پناهی ادامه داد: انبارها در برخی از استان‌های پایلوت ازجمله جوی مشهد و سیب‌زمینی استان همدان شناسایی شده و آماده پذیرش است، اما در زمان مراجعه بهره‌برداران بخش کشاورزی به بورس، با وضعیت بلاتکلیف مابه‌التفاوت‌ها روبه‌رو می‌شویم که بدین ترتیب انصراف آنها از عرضه محصولات در بورس اعلام می‌شود.
نحوه اخذ مالیات برای محصولات کشاورزی، در حال بررسی
سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس تصریح کرد: در راستای آسان‌سازی ورود محصولات کشاورزی به بورس، جلساتی با وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی کشور و جهادکشاورزی در راستای نحوه اخذ مالیات برای محصولات کشاورزی برگزار شده است.
وی یادآور شد: از آنجا که هر معامله‌ای که در بورس انجام می‌شود، باید مشمول مالیات متعلقه شود که در همان لحظه از عرضه‌کننده گرفته می‌شود، برای بخش کشاورزی جلساتی در حال برگزاری است تا نحوه اخذ آن به نفع کشاورز تغییر کند.
پناهی تأکید کرد: اگر مالیات تعلق‌گرفته به کالاهای عرضه‌شده در بورس بلاتکلیف باشد، مشمول علی‌الرأس می‌شود و بدین ترتیب مشکلاتی را به‌وجود خواهد آورد.
وی اظهار داشت: مطابق ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری، عرضه محصولات کشاورزی نیز مشمول معافیت از برخی موارد همچون مالیات است که باید در قانون شفاف‌سازی شود.
پناهی در پایان اظهار امیدواری کرد که با توجه به نزدیکی به برداشت برخی محصولات کشاورزی، هرچه سریع‌تر تکلیف مابه‌التفاوت‌های قیمت‌های خرید تضمینی مشخص شود.

خبرگزاری ایانا – 93/5/2

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.