مارانتا لوکونورا

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
  • بازدید : ۸۶۶
اسم علمی این گیاه Maranta leuconeura ، از خانواده Marantaceae می باشد. این جنس دارای ۲۵ گونه از گیاهان همیشه سبز دائمی است. گونه مذکور بومی برزیل است و ارتفاع آن ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر و گسترش آن ۳۰ سانتی متر می باشد. برگهای آن تخم مرغی و سبز روشن با لکه های قهوهای و ارغوانی بین رگبرگهای فرعی بوده و هنگامی که برگ ها به حد بلوغ می رسند به رنگ خاکستری با لکه های تیره در می آیند. واریته دیگر این گونه برگ های سبز روشن دارند که در قسمت مرکزی سبز تیره می شوند و رگبرگ اصلی و فرعی به رنگ عاجی هستند و یا در واریته دیگر ، برگها حاشیه زرد – سبز و قسمت میانی سبز تیره دارند و همچنین رگ برگها به رنگ قرمز می باشند.
مراقبت: مارنتا به سایه تا نور معمولی، گرمای زیاد، آبیاری فراوان، رطوبت هوای ۷۰ تا ۹۰ درصد و خاک کمی اسیدی احتیاج دارد.
کود: کود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان یک گرم در لیتر، هردو هفته یکبار، از اردیبهشت تا شهریور، مصرف کرد.
خاک: مخلوطی از خاک جنگلی، خاک برگ وکمی ماسه برای رشد این گیاه مطلوب به نظر می رسد.
ازدیاد: مارنتا در شرایط رطوبتی بالا رشد خواهد کرد و در زمان تکثیر گیاه باید به این نکته توجه داشته باشید .تکثیر این گیاه به دو روش تقسیم بوته و قلمه گیری، زمانی که گیاه کاملا رشد کرده و انبوه است، می باشد. البته تکثیر از راه تقسیم آسانتر و شانس موفقیت آن بیشتر است. از اواسط تا اواخر بهار خاک را مرطوب کرده و به آرامی گیاه را از گلدان بیرون آورید و به قسمتهای دارای ریشه تقسیم کنید. سپس هر قسمت را در گلدانی با قطر دهانه ۱۱-۹ سانتی متر حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت بکارید و آن را با کیسه پلاستیکی شفاف جهت تامین رطوبت مورد نیاز گیاه بپوشانید و در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد، دور از تابش خورشید در شرایط مناسب نوری و در سایه روشن قرار دهید. در روش قلمه گیری از اوایل تا اواسط تابستان، قلمه هایی به طول ۱۰ سانتی متر را جدا کنید ابتدا در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید و به آرامی در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتی متر حاوی کمپوست بذر و قلمه بکارید و به روش مشابه با روش تقسیم بوته عمل کنید . بعد از دو ماه کیسه را بردارید و تا زمانی که گیاه کامل شود آن را با کود مایع تغذیه کنید. سپس به گلدانی با قطر دهانه ۱۱ سانتی متر حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت منتقل کنید.
عوارض و درمان: هوای تاریک و یا کمبود عناصر غذایی برگها را رنگ پریده می کند و باعث زایل شدن رگبرگها میشود. در این صورت یا گلدان را به محل روشنتر، اما دور از اشعه مستقیم آفتاب ببرید و یا هر دو هفته یکبار تغذیه مصنوعی انجام دهید. زخمهای سفید پنبه ای شکل در محل اتصال دمبرگ به ساقه در اثر فعالیت حشر آفت به وجود می آیند باید هردو هفته یک بار باسم حشره کش نفوذی سمپاشی کنید. شدت نور زیاد، برگها را رنگ پریده می نماید. برای اینکه زیبایی گلدان شما حفظ شود آن را به محل کم نورتری منتقل کنید. در صورتی که مشاهده کردید برگها پژمرده و پیچیده می شوند. احتمال بدهید دمای محیط برای مارنتا سرد است و یا اینکه تشنگی روی آن تاثیر گذاشته است. غبار پاشی در آفتاب هم روی گیاه ایجاد سوختگی می کند.
عنوان گل مارانتا بر گرفته از نام گیاه‌شناسی به همین نام است و اگرچه سالهای متمادی مارانتا را برای نگهداری در آپارتمان مناسب نمی‌دانستند ولی اکنون به خوبی با محیط سازگار شده است.
این گیاه، بومی آفریقاست، برگ‌های آن منقوش و گرد است، رگبرگ اصلی به رنگ روشن در آمده و هاله‌ای رنگین بخش مرکزی را از سایر قسمت‌ها متمایز می‌سازد، رگبرگ‌ها کاملا نمایان و منظره دلفریبی به برگ می‌دهند، گیاهی مناسب برای کاشت گروهی است و مقایسه جالبی در رنگ بوجود می‌آورد، در سبدهای آویزان نیز رواج فراوان دارد.
نیاز‌ها
نور: بهترین شرایط نوری برای این گیاه زیبا، نور غیر مستقیم است، در تابستان سایه را ترجیح می‌دهد ولی در زمستان تمایل به زندگی در نور بیشتری دارد، از اشعه مستقیم آفتاب بخصوص در ظهر تابستان و از پشت شیشه بیزار است.
دما: در صورتی که اجازه دهید بین دو آبیاری سطح خاک خشک شود تا حرارت ۱۰ سانتی گراد مقاومت می‌نماید ولی بهترین درجه حرارت حدود ۱۶ سانتی‌گراد است و در درجات نزدیک به ۳۰ سانتی‌گراد احتیاج به غبارپاشی آب دارد.
آبیاری: در هر حال خاک را مرطوب نگه دارید به جز هنگامی که درجه حرارت پایین‌تر از ۱۰درجه است. آبیاری ۲-۳بار در هفته در تابستان و یک بار در زمستان و هر ۱۰روز یکبار در درجات نزدیک به ۱۰درجه سانتی گراد آبیاری پیشنهادی این گیاه دوست داشتنی است.
رطوبت: غبار پاشی روزانه در تابستان و هفتگی در زمستان برای تامین رطوبت پیشنهاد می‌گردد، کاشت گروهی و همراه با گیاهان دیگر در یک گلدان روش جالب در تامین نیاز رطوبتی است، افزودن آب به زیر گلدان همراه با سنگ ریزه یکی دیگر از راههایتهیه رطوبت پایدار است.
تغذیه: تغذیه با کودهای مایع و یا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور و هر دو هفته یک بار با نصف میزان پیشنهادی از طرف فروشنده یا سازنده در رشد گیاه تاثیر مثبت دارد.
خاک مناسب: خاک باید کاملا سبک باشد، کمپوست بهترین خاک برای این گیاه است.
تعویض گلدان: با شروع رشد در بهار گلدان را با یک درجه بزرگ‌تر تعویض نمایید، مواظب باشید خاک را زیاده از اندازه فشار ندهید و آن را متراکم ننمایید، در کاشت گروهی و همراه با گیاهان دیگر به تعویض خاک سطحی با خاک نو و غنی اکتفا نمایید.
تمیز نمودن برگ‌ها: غبار پاشی برگهای گیاه را تمیز می‌نماید، در صورت نیاز از پارچه و اسفنج مرطوب نیز می‌توانید استفاده نمایید، از مواد براق کننده به هیچ عنوان استفاده نفرمایید.
تکثیر: با تقسیم ساقه‌های زیر زمینی در بهار می‌توان مارانتا را افزایش داد.
نگهداری گیاهان گروه مارانتا مشکل‌تر از گیاهان کم توقع‌تر و معمولی خشن است، با نگهداری صحیح آن سلیقه خود را به دیگران یاد آوری نمایید.



دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.