نگهداری و تکثیر گیاه برگ گندمی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
  • بازدید : ۷۵۸
کلروفیتوم دارای چهل گونه مختلف و سریع الرشد است. این گیاه در هر شرایطی به خوبی رشد می کند.برگ های گندمی شکل خمیده و شاخه های سیمی مانند که در فصل تابستان گل های سفید ریزی تولید می کند مشخصه این گیاه است که به علت سهولت نگهداری در هر منزلی تعدادی از انواع آن نگهداری میشود.
نگهداری
در هر نقطه از آپارتمان به جز در تابش نور مستقیم خورشید به خوبی رشد می کند و کمبود نور موجب کمرنگی برگ ها و طویل شدن ساقه ها می گردد. میتوان در بهار و تابستان هر روزه و در زمستان یک مرتبه در هفته این گیاه را آبیاری کرد. در زمستان نبایستی در کمتر از 8 درجه نگهداری شود.
تکثیر
چنانچه ریشه تمام حجم گلدان را پر کرده باشد، در فصل بهار آن را تعویض نمایید. برای تکثیر این گیاه میتوان در هنگام تعویض گلدان ساقه ها را به چند قسمت تقسیم نمود و آنها را در گلدانهای مجزا کاشت(ولی به علت کم حجم شدن بوته منظره زیبایی تا چند وقت نخواهد داشت) بهترین روش تکثیر که خودم از آن استفاده میکنم این است که تعدادی از سرشاخه ها که اکثراً در تمامی سال از انتهای ساقه ها بیرون زده و دارای برگهای کوچکی هستند را از ساقه چدا کرده و در یک لیوان با مقدار کمی آب قرار میدهیم، بعد از مدت یک هفته ریشه ها نمایان شده و تقریبا باید صبر کرد تا اندازه ریشه ها به 2سانتیمتر برسد سپس گیاهچه ها را از داخل آب برداشته و به گلدانی با زهکشی مناسب منتقل نمایید توجه داشته باشید در چند روز ابتدایی باید خاک گلدان کاملا مرطوب باشد و سپس مانند گیاهان بالغ به طور منظم آبیاری شوند.(هرچه از تعداد بیشتری گیاهچه در یک گلدان استفاده نمایید زیبایی بیشتری به آن خواهد بخشید)
اشکالاتی که ممکن است در هنگام نگهداری گیاه بوجود آید
1. نوک برگ ها قهوه ای می گردد. علت آن کمبود غذایی گلدان است، در موقع آبیاری حداقل یک ماه یک مرتبه با کود کامل و محلول آن را تقویت نمایید، از طرف دیگر افزایش گرمای هوا نیز موجب می گردد نوک برگ ها قهوه ای رنگ شود. بهتر است برگ های آسیب دیده را قطع نمایید.
2. در فصل زمستان خطوط طولی روی برگ ها قهوه ای رنگ می گردد، علت آن، آبیاری بیش از حد است.
3. در فصل بهار و تابستان برگ ها مجعد شده و لکه های قهوه ای روی سطح برگ ظاهر می شود. علت آن خشک شدن خاک گلدان است باید آبیاری را منظم نمود.



دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.