آگاو امریکانا

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
  • بازدید : ۱۹۷۹
نام علمی Agave American:
گیاه آگاو امریکانا ازخانواده خنجریان و بومی منطقه مکزیک می باشد
گیاه خنجری را در مناطق حاره میتوان اغلب در پارکها و باغها دید ولی در نیمکره شمالی آنر ا تنها در تابستان میشود در خارج از اطاق نگهداری کرد.
آگاو امریکانا گیاهی است دائمی ، معمولا بدون ساقه برگهای آن ریشه ای است یعنی بطور گروهی مستقیما از ریشه خارج می شوند . برگها پهن دراز به طول تا 2 متر ، ضخیم ، گوشتی ، زیر برگها محدب و برآمده و روی برگها مقعر ، به رنگ سبز خاکستری است . کناره برگها دارای تیغهای تیز خیلی محکم و خمیده به رنگ قهوه ای مایل به سیاه می باشد ، گلها ی آن به رنگ زرد مایل به سبز متعدد در اطراف محور شاخه گل دهنده که از وسط برگها بیرون می آید قرار دارند . طول محور گلها در بعضی گونه ها 8- 9 متر می رسد .
آگاوها معمولا در 6- 8 سالگی به گل می نشیند اما در برخی گونه ها ظهور گل را 40-30 سالگی و حتی تا پس از یک قرن ذکر نموده اند و به خاطر این مطلب به آن گیاه century plant گفته میشود . این گیاه دارای ساقه گلدار و منتهی به تعداد فراوانی گل در قسمت انتهایی ساقه مولد گل می گردند
این گیاه به سرما حساس نمی باشد و درخاکهای شنی، لومی ورسی با زهکش خوب و در خاکهای اسیدی، قلیایی وخنثی رشد می کند. مقاوم به خشکی است ، در سایه نمی تواند رشد کند و به رطوبت خاک نیاز دارد .
از اواسط بهار میتوان گیاه خنجری را در خارج از اتاق و در مقابل نور آفتاب قرار داد ولی آب دادن و تغذیه گیاه نباید مورد غفلت قرار بگیرد.اواسط پاییز باید گیاه را به داخل آورده و در محیطی خنک ( که از یخ زدگی محافظت شود ) قرار داده و به میزان کم به آن آب داد.
آگاونیاز به خاک با زهکش خوب ومحیط آفتابی با نور شدید احتیاج دارد و دمای 3 درجه زیر صفر را تحمل می کند. همچنین توان تحمل دماهای بالا را دارد و میتواند گرما و خشکی را تحمل کند . در زمستان باید دردمای ۴ تا ۶ درجه سانتی گراد نگهداری شود.
بهتر است آبیاری خوبی داشته باشد ولی باید مراقب پوسیدگی ریشه بود . در زمستان با مقدار کمی آب آبیاری شود
. مخلوطی مساوی از خاک باغچه و ماسه های درشت و تورب خاک مطلوبی برای رشد آگاو فراهم میاورد
کود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان ۳ گرم در لیتر هر دو هفته یکبار از فروردین تا مهر ماه مورد مصرف قرار داد
تکثیر گیاه
تکثیر آگاو هم از طریق بذر و هم از طریق کاشت پاجوشهای نزدیک ریشه آن صورت می گیرد .ازدیاد از طریق بذر با کاشت در خاک با دمای 20 درجه سانتیگراد و از طریق پاچوش ، با جداکردن جوانه ها از پایه های مادری و کاشت آنها صورت می گیرد
بذررا بصورت سطحی در محیط آفتابی در ماه فروردین و درون گلخانه گرم بکارید. بذردردمای 20 درجه درعرض 1 تا 3 ماه جوانه می زند. جوانه ها را در گلدانهای مجزا با خاک زهکشی شده بکارید تا به قدر کافی بزرگ شود. ازاین گیاه تا موقعی که ارتفاعش به 20 سانتی متربرسد مراقبت بکنید. گیاه را دراواخر بهار یا اوایل تابستان بعد از سرمای ناگهانی خارج کنید .
شرایط نگهداری آگاو امریکانا
خاک و تغذیه : خاک معمولی گلدانی با کمی رس یا لوم
دمای ایده آل محیط 25 : درجه سانتیگراد
آبیاری و رطوبت: کمی مرطوب
نور محیط : خیلی زیاد





دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.