توسعه محصولات کشاورزی پرآب ممنوع می‌شود

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
  • بازدید : ۵۳۷
یک عضو مجمع نمایندگان استان کرمان گفت:‌ فقط توسعه محصولات کشاورزی پرآب باید در استان کرمان ممنوع شود.
حسین امیری خامکانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا، ضمن بیان این مطلب، گفت: استانداری کرمان طرحی را پیگیری می‌کند که بتواند طی یک برنامه 5-4 ساله با روش‌های مختلف کاهش مصرف را در کشاورزی داشته باشد.
وی ادامه داد: یکی از این روش‌ها آبیاری مکانیزه است که با این روش مصرف آب و تبخیر آن پایین می‌آید.
نماینده مردم زرند در مجلس همچنین خاطرنشان کرد: یکی از روش‌های دیگر کشت جایگزین است که محصولات کم‌آبی همچون زعفران، زیتون و گل محمدی را جایگزین محصولات پرآب کنیم.
امیری خامکانی همچنین با اشاره به جلسه دو روز گذشته مجمع نمایندگان استان با مسئولان استانداری، تصریح کرد: بنا شد از کشت و توسعه محصولات آب‌بر و پر‌آب جلوگیری شود و برای حفظ باغات موجود به خصوص پسته تلاش کنیم.
وی با تأکید بر اینکه نمی‌توان کشاورزی را به طور کل در استان ممنوع کرد، تصریح کرد: در حال حاضر ما بزرگترین جنگل مصنوعی دنیا را در کرمان داریم که ثروت ملی محسوب می‌شود و باید باغات پسته را با بالا بردن بهره‌وری و کاهش مصرف آب نیز حفظ کرد.
این عضو مجمع نمایندگان کرمان یادآور شد: البته اگر روش فعلی در مصرف آب ادامه پیدا کند باغات پسته نیز دچار مشکل می‌شوند که یکی از موضوعات جلسه ما بررسی این موضوع بود که حتما مصرف آب در تولید هر کیلو پسته با روش‌های آّبیاری مکانیزه و با احکام تحکمی و تشویقی کاهش پیدا کند.
امیری خامکانی با بیان این‌که طرح در دستور استانداری این است که طی 5 سال یک میلیارد متر مکعب آب صرفه‌جویی شود، گفت: البته شدت خشکسالی قابل پیش‌بینی نیست اما ان‌شاألله با چنین طرح‌هایی بتوان این قبیل مشکلات را حل کرد و باغات پسته را نجات داد.
وی در ادامه به مشکل کم‌آبی و مشکل آب شرب مردم کرمان نیز اشاره کرد و افزود: آب شرب روستا‌ها نیز وضعیت خوبی ندارند و با تانکر آبرسانی می‌شوند.
نماینده مردم زرند در مجلس در پایان گفت: صنایع نیز به شدت به آب نیاز دارند و قطعا باید در استان‌هایی همچون کرمان به فکر رفع فشار کم‌آبی بود.

خبرگزاری ایسنا – 93/6/26

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.