بستر کشت بذور وارداتی از ترکیه فراهم شد

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
  • بازدید : ۸۵۶
بزرگ‌ترین گلخانه تولید بذر در روستای خوجملی در گنبد استان گلستان توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور کلید خورد.
مدیرعامل صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور امروز در گفتگو با ایانا با اعلام این خبر گفت: به‌دلیل محدودیت‌هایی که در منابع آبی و خاکی کشور وجود دارد، چاره‌ای جز تغییر الگوی کشت و توسعه کشت گلخانه‌ای نداریم.
حجت‌ا... سمیعی افزود: حدود هفت‌هزار هکتار گلخانه در سطح کشور وجود دارد که استان تهران با دارا بودن سطحی معادل دوهزار و 20 هکتار در رتبه نخست و پس از آن جیرفت دارای یک‌هزار، اصفهان یک‌هزار و استان یزد 900 هکتار گلخانه است.
وی با اعلام اینکه توسعه پنج‌هزار هکتاری گلخانه‌ها مدنظر است، خاطرنشان کرد: با وجود برنامه‌ریزی برای توسعه کشت گلخانه‌ای در کشور، هنوز فکری به حال بذر که یکی از اساسی‌ترین نهاده‌های تولید بوده، نشده است.
سمیعی ادامه داد: سالانه 320 تا 470 میلیون دلار برای واردات بذر گوجه‌فرنگی، خیار، بادمجان و هندوانه مصرف می‌شود و معادل همین رقم از واردات غیررسمی به کشور می‌رسد.
وی تصریح کرد: آفات و بیماری‌های جدید و بی‌شمار، سوغات این بذور وارداتی است.
اتمام مطالعات بزرگ‌ترین پروژه تولید بذر کشور
مدیرعامل صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور از آغاز بزرگ‌ترین پروژه تولید بذر کشور در گلستان خبر داد و یادآور شد: با مطالعات انجام‌شده در روستای خوجملی در گنبد استان گلستان پروژه تولید بذر کلید خورد.
سمیعی تأکید کرد: این منطقه دارای 41 هکتار است که به لحاظ اقلیمی متناسب با شرایط آنتالیای ترکیه بوده و بذوری که قرار است از این کشور وارد شود، قابلیت کشت دارد.
وی اظهار داشت: موافقت‌نامه‌های اولیه برای واگذاری زمین و کارگروه‌های علمی و اجرایی مربوطه تشکیل شده و طرح توجیهی یک‌هزار و 500 صفحه‌ای آن نیز نوشته شده است.
سمیعی همچنین گفت: پروانه ایجاد چنین مجتمع بزرگی از شرکت شهرک‌های کشاورزی اخذ شده و این طرح برای تصویب به معاونت اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شده است.
وی در ادامه افزود: دو بانک کشاورزی و توسعه تعاون قرار است موارد مربوط به تسهیلات ارزی و ریالی این پروژه را عهده‌دار شوند.
سمیعی خاطرنشان کرد: شروع پروژه از سال جاری بوده و پایان آن سال 95 پیش‌بینی شده است.
وی ادامه داد: 31 هکتار از مساحت مورد مطالعه برای ایجاد گلخانه به‌منظور تولید محصولات استاندارد که قابلیت صادرات داشته باشند، در نظر گرفته شده است.
پروژه تأمین نیاز سالانه 500 میلیون اصله نهال
مدیرعامل صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اعلام اینکه تولید نشاء در حال حاضر سنتی انجام می‌شود، تصریح کرد: با انجام مطالعات علمی و کارشناسی، تحول خوبی در این بخش ایجاد می‌شود و می‌توانیم بخشی از بذور تولیدی را پس از تولید نشاء، در گلخانه‌ها کشت کنیم که بدین‌ترتیب از هدررفت مقدار زیادی آب جلوگیری می‌شود.
سمیعی یادآور شد: در حال حاضر سالانه به 500 میلیون اصله نهال نیاز داریم که برای احیا و بازسازی باغ‌ها به‌کار می‌رود که در این راستا می‌توانیم در پروژه فوق، نهال‌ها را تولید کنیم.
وی تأکید کرد: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، با اجرای پروژه فوق، نیاز پنج درصد از بذوری که در حال حاضر از طریق واردات تأمین می‌شود، مرتفع خواهد شد.
اجرای نخستین طرح دانش‌بنیان در کشور
مدیرعامل صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور درباره سرمایه مورد نیاز برای این طرح اظهار داشت: سرمایه مورد نیاز طرح، 180 میلیارد دلار تخمین زده شده است که طی سه سال از منابع ارزی و ریالی تأمین شود.
سمیعی همچنین گفت: این پروژه نخستین طرح دانش‌بنیان در کشور است که می‌تواند در جهت کاهش واردات و تولید محصولات قدم بردارد.
وی در ادامه افزود: با اجرایی شدن این پروژه، برای 505 نفر اشتغال مستقیم و برای یک‌هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.
سمیعی خاطرنشان کرد: بذوری که قابلیت تولید در این طرح را دارند، عبارت از خیار، گوجه‌فرنگی، فلفل و هندوانه هستند.
وی ادامه داد: برای ایجاد محیط‌های گلخانه‌ای حدود 50 هزار هکتار زمین مستعد در منطقه قصر شیرین استان کرمانشاه وجود دارد که سازمان نظام مهندسی کشاورزی تقاضا کرده پنج‌هزار هکتار آن برای این منظور در نظر گرفته شود و موافقت‌نامه‌های اولیه نیز اخذ شده است.
مدیرعامل صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور تصریح کرد: مکاتباتی با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور انجام شده تا نهال‌های مورد نیاز این مجموعه توسط این بخش تأمین شود.
سمیعی در پایان یادآور شد: پروژه تولید بذر و نهال در استان گلستان نیازمند تسهیلات است که امید می‌رود هرچه سریع‌تر تسهیلات مورد نیاز برای اجرای پرسرعت آن اختصاص یابد.

خبرگزاری ایانا – 93/7/9

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.