آرالیای دروغی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
  • بازدید : ۸۳۷
این گیاه مناسب گلخانه ، آپارتمان و منازل مسکونی و بویژه هالهای بزرگ و دفاتر کار می باشد .
آرالیای دروغی درختی کوچک است با برگ های نازک به رنگ قرمز،مسی و سبز تیره با لبه های دندانه دار که می تواند به شش تا هفت متر ارتفاع برسد.
این گیاه دارای تقریبا 17 گونه درختان همیشه سبز و یا درختچه می باشد که زیستگاه طبیعی آن استرالیا و جزایر اقیانوس آرام است . گونه ای که بیشتر در باغبانی مورد استفاده مورد استفاده قرار می گیرد آرالیای زیبا و یا آرالیای دروغی است .
این گیاه به محیط روشن با نور غیر مستقیم بادرجه حرارت متوسط و نیازمند آبیاری به طور مرتب در فصل رشد می باشد و باید آن را هر ماه با کود مایع تغذیه کنید.
در هنگام جوانی اندازه معمولی آن در منازل 120تا 160 سانتیمتر می باشد . برگهای نخلی شکل یا بادبزنی آن از 7 تا 10 برگچه طویل بسیار زیبا که تا 10 سانتیمتر درازا و 4 سانتیمتر پهنا دارد تشکیل یافته و کناره های آن دندانه دار میباشد . برگها در ابتدا به رنگ قرمز مسی ولی بتدریج رنگ سبزتیره ای بخود می گیرند . اندازه این گیاه هنگام بزرگی به 5/2 متر و یا بیشتر می رسد و شکل آن کاملا تغییر کرده و برگهای پائینی گیاه رفته رفته می ریزند برگها بزرگ شده و طول آنها به 30 و عرض آنها به 8-7 سانتیمتر می رسد .
این گیاه در آپارتمان به نور بسیار زیاد اما غیر مستقیم نیاز دارد . در گلخانه ها هنگام تابستان و بهار به نور نسبتا ملایم و در هنگام پائیز و زمستان به نور بیشتری احتیاج دارد . رطوبت و همچنین حرارت زیاد هوا برای رشد سریع و مناسب ضروری است . خاک گلدان نباید اشباع از آب و یا کاملا خشک گردد زیرا در هردو صورت برگها می ریزند . باید رطوبت محل رشد گیاه را بوسیله اسپری و یا وسایل دیگر بویژه در فصل تابستان تامین کرد . از گذاشتن این گیاه در کوران هوا نیز پرهیز نمایند . برگها را ماهی یکبار با آب با آب بدون آهک شستشو دهید . این گیاه معمولا به هرس نیازی ندارد .
کنه های گیاهی و شپشکها بویژه شپشکهای آردآلود و نرم تن از آفات مهم این گیاه میباشد
روش ازدیاد آرالیای دروغی
- بوسیله پیوند: این گیاه را بروی گیاه دیگری از این خانواده به نام fatsia میتوان پیوند زد و عده ای معتقدند که بدین وسیله رشد آن افزایش می یابد .
- بوسیله بذر
- بوسیله قلمه : قلمه از ساقه های انتهائی گیاه و یا از قسمتهای چوبی گیاه گرفته می شود . در صورت امکان از هورمون ریشه زا استفاده شود . تنه های محکم گیاه را نیز می توان به قطعه های کوچکی بریده و در فروردین ماه قلمه زد . در درختان بزرگ از قلمه هوائی نیز می توان استفاده کرد .
شرایط نگهداری آرالیای دروغی
خانواده : پیچک
بومی منطقه : کالدونیای جدید ، استرالیا و جزایر اقیانوس آرام
نام های دیگر : دیزیگتکا , آرالیای زیبا
خاک و تغذیه : خاک باغچه با کمی خاک برگ
دمای ایده آل محیط : 18 درجه سانتیگراد
آبیاری و رطوبت : کمی خشک
نور محیط : متوسط
کود دهی : ماهی یکبار با کود مایع





دیدگاه ها

علی
۱۳۹۹/۰۲/۱۲ ۲۱:۲۰
سلام چطوری میشه از این گل خرید قبلا داشتیم و متاسفانه خراب شده ولی تبریز نمیتونم پیدا کنم

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.