250 هزار هکتار زمین امسال به سامانه نوین آبیاری مجهز می‌شود

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
  • بازدید : ۶۴۷
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: در صورت اختصاص 100 درصدی اعتبارات، امسال سیستم های آبیاری تحت فشار و کم فشار در سطح 250 هزار هکتار در اراضی کشاورزی اجرا می شود.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، علی مراد اکبری در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: در سال 95 برای اجرای سیستم های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی، 2800 میلیارد تومان پیش بینی شده که 500 میلیون دلار آن از محل صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد. اکبری با بیان این که سال گذشته در سطح 150 هزار هکتارسیستم آبیاری تحت فشار در حال اجرا داشتیم، خاطر نشان کرد: از این سطح، 92 هزار هکتار اراضی کشاورزی به سیستم های آبیاری تحت فشار مجهز شده و 58 هزار هکتار نیز در حال انجام است.
وی سهم دولت در اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار را 85 درصد و سهم کشاورزان را 15 درصد اعلام کرد و گفت: در طرح 550 هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام و طرح 46 هزار هکتاری آبیاری با لوله سیستان، دولت تمام هزینه های عملیات اجرایی سیستم های آبیاری تحت فشار را پرداخت می کند.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در مورد میزان صرفه جویی آب با اجرای سیستم های نوین آبیاری اذعان داشت: به ازای هر هکتار اجرای سیستم های آبیاری نوین نزدیک به 4400 متر مکعب در مصرف آب کشاورزی، صرفه جویی می شود.
وی درباره اعتبارات مربوط به احداث شبکه های فرعی در اراضی پایین دست سدها نیز گفت: 200 میلیارد تومان برای احداث شبکه های فرعی و نزدیک به 60 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی در سال 95 پیش بینی شده است.
اکبری ادامه داد: از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، برنامه احداث 80 هزار هکتار شبکه فرعی در پروژه 550 هزارهکتاری خوزستان و ایلام را داریم.
وی درباره پروژه 46 هزار هکتاری آبیاری با لوله سیستان نیز اعلام کرد:تا کنون نزدیک به 920 میلیارد تومان قرارداد برای اجرای سیستم نوین آبیاری منعقد شده است و امیدواریم امسال بتوانیم 50 درصد این پروژه 46 هزار هکتاری را عملیاتی کنیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر سرمایه گذاری های خارجی در پروژه های آب و خاک چنین اظهار داشت: ما فاینانس سه پروژه بزرگ را با چین و یا کشورهای اروپایی که آمادگی داشته باشند، دنبال می کنیم و این پروژه ها در زمینه تجهیز شالیزارهای استان گیلان و مازندران، زهکشی 280 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان گلستان و توسعه روش های نوین آبیاری است.

خبرگزاری فارس – 95/3/9

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.