آنتی اسکالانت چیست؟

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
  • بازدید : ۱۲۲۱
آنتی اسکالانت نوعی حلال است که به منظور پاکسازی و از بین بردن مواد شیمیایی موجود در غشاهای دستگاه تصفیه آب ، که سخت شده اند ، استفاده می شود .
ریشه کلمه آنتی اسکالانت ،Scaling و anti scaling می باشد که به معنی پوسته و ضد پوسته شدن یا ضد سخت شدن می باشد .
کاربرد آنتی اسکالانت در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس مانند دستگاه آب شیرین کن و دستگاه تصفیه آب دریایی می باشد.
از انجا که به طور طبیعی در آب ورودی دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس، نمکهای محلول وجود دارد و این نمکها باعث ایجاد رسوب و نهایتا گرفتگی روزنه های ممبرانهای دستگاه تصفیه آب می شود ، لذا استفاده از آنتی اسکالانت یا سایر ترکیبات شیمایی برای حذف و از بین بردن این رسوبات در دستگاه تصفیه آب ضروری به نظر می رسد.
به طور عموم ، ترکیباتی مانند کربنات کلسیم ، سولفات کلسیم، سولفات باریم، سولفات استرونیوم و ... بر روی غشای ممبرین دستگاه تصفیه آب رسوب میکنند .
عملکرد ماده آنتی اسکالانت در دستگاه تصفیه آب
نحوه عملکرد ماده آنتی اسکالانت در دستگاه تصفیه آب به این صورت است که از انباشته شدن رسوبات به جا مانده از ترکیبات ذکر شده در بالا جلوگیری نموده و در واقع انباشت این ترکیبات را مختل می نماید.
در واقع ، آنتی اسکالانت موجب کاهش یافتن سرعت واکنشهای قلیایی شده و سرعت ته نشین شدن یونهای فلزی که در آب محلول می باشند را نیز کاهش میدهد .
میزان اضافه نمودن آنتی اسکالانت یه همان ماده ضد رسوب زا در دستگاه تصفیه آب بستگی به عوامل متععدی دارد. برخی از این عوامل عبارتند از نوع چیدمان ممبرانها در دستگاه تصفیه آب ، دمای آب ، میزان خروجی آب ، پی اچ آب و... که اصولا میزان استفاده و افزودن آنتی اسکالانت در دستگاه تصفیه آب به طور معمول بین یک تا شش پی پی ام می باشد.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.