کود گوگرد و مروری بر تاثیر آن بر خاک

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
  • بازدید : ۶۰۷۹
کود گوگرد(sulfur fertilizer) حاوی یک ماده مغذی اساسی مورد نیاز همه گیاهان و محصولات زراعی برای رشد بهینه است. کود گوگرد در واقع حاوی سومین ماده مغذی محدود در خاک برای تولید غلات ، دانه های روغنی و علوفه زراعی است. کلا گیاهان سولفور را به صورت سولفات (SO4-S) جذب می کنند که مانند نیترات (NO3-N) در خاک بسیار متحرک بوده و مستعد شستشو در شرایط مرطوب خاک به خصوص در خاک های شنی میباشد .این مواد معدنی و مغذی به صورت طبیعی در خاک تولید می‌شوند، اما سرعت تولید آن‌ها خیلی پایین بوده و به سبب شیوه‌های خاصی که در کشاورزی امروزی در پیش گرفته شده است، خاک نیاز دارد که مقداری مواد مغذی را به صورت کود پاشی دریافت کند تا بتوانند حاصلخیزی و مرغوبیت خود را افزایش دهد. در خاکهای سبک و شنی که به شدت در معرض شستشو قرار دارند کمبود گوگرد بیشتر مشاهده می شود به همین دلیل در این نوع اراضی حتما باید کود گوگرد را به خاک اضافه کرد. از طرفی باید توجه داشت که شیوه‌های نادرست آبیاری مثل آبیاری به روش غرقابی خاک را شسته و میزان این ماده گران بها را از دسترس ریشه ها خارج کرده و میزان آن را در خاک کاهش می‌دهد. و قطعا برای جبران این کاستی، بایستی گوگرد را به صورت کود به خاک اضافه کرد. مقدار گوگرد موجود در کودهای تولیدی را بصورت درصد عنصر گوگرد (s) بر روی بسته بندی ذکر می کنند برای تجویز در مزرعه با توجه به ph خاک کود گوگرد دار مورد نظر را انتخاب میکنند .
در خاکهایی که اسیدی هستند میشود از سولفات کلسیم یا جیپس بعنوان منبع گوگرد استفاده کرد. این ترکیب شامل 22 درصد کلسیم و 18 درصد گوگرد میباشد جیپس علاوه بر اینکه ph خاک را افزایش میدهد گوگرد و کلسیم را هم تامین میکند.
به علت جایگزین شدن یون هیدروژن بر روی کلوئیدها توسط یون کلسیم و در معرض شستشو قرار گرفتن یون هیدروژن ph خاک افزایش پیدا میکند و همچنین مقدار زیادی سولفات کلسیم را بر روی سطح خاک پخش میکنند و آن را با خاک مخلوط می سازند تا ph افزایش یابد. گوگردی که در کود سولفات آمونیم وجود دارد 24 درصد می باشد. اما مناسب خاکهای اسیدی نیست چون خاک را کمی اسیدی میکند. در این خاکها میتوان از پودر گوگرد بعنوان کود گوگرد استفاده کرد. کود مایع گوگردی به راحتی در آب مخلوط شده و در هنگام آبیاری قابلیت استفاده دارد. نوع پودری این کود نیز در زمان‌های لازم بر روی برگ درختان پاشیده می‌شود تا گیاهان بتوانند این مواد مغذی را به خود جذب کنند و آفات را تا حد بسیار زیادی دفع نمایند .
سرعت اکسیده شدن کود گوگرد به توزیع یکنواخت آن در خاک و همچنین ریزتر بودن ذرات عنصر گوگرد بستگی دارد. اکسیداسیون عنصر گوگرد باعث میشود خاک اسیدی شود که به همین دلیل از آن در اصلاح خاکهای قلیائی استفاده می شود. گوگرد در حرارت و رطوبت مناسب حدود 3 تا 4 هفته طول می کشدتا اکسیده شود. بعضی از انواع کود گوگرد را (مانند پلی سولفیدها و so2) در آب آبیاری حل و به خاک اضافه می کنند. عنصر گوگرد برای اجزای ساختاری و آنزیمی در گیاهان بسیار ضروری است و یکی از عناصر اصلی برخی اسیدهای آمینه ضروری میباشد که برای سنتز پروتئین مورد نیاز است. سنتز کلروفیل نیز به S احتیاج دارد. گوگرد به راحتی در گیاهان قابل انتقال نیست بنابراین همه گیاهان نیاز به تأمین مداوم گوگرد از زمان جوانه زدن تا تا رسیدن محصول دارند.

سولفات پتاسیم در خاک واکنش خنثی دارد و pH خاک را تغییر نمی دهد. سوپر فسفات معمولی حدود 12 درصد گوگرد را دارا میباشد که می تواند نقش مهمی در تامین گوگرد مورد نیاز گیاه داشته باشد. هوموس قسمت اعظم ازت گیاه را که مورد نیازش است را تامین می کند، نسبت ازت به گوگرد موجود در هوموس 8 به 1 میباشد این در حالی است که نسبت ازت به گوگرد در گیاهان از 14 تا 17 به 1 است و به همین دلیل کمبود ازت به گوگرد در خاک مشاهده نمی شود. فواید گوگرد برای درختان و گیاهان بسیار زیاد است. اما اگر مقدار این ماده مغذی در خاک کم شود، گیاهان و درختان دچار مشکلاتی خواهند شد. در گیاهان دارای کمبود سولفور برگهای پیر ممکن است سالم تر به نظر برسند ، در حالی که برگها و بافتهای جدیدتر ممکن است رشد کمتر و برگ هایی به رنگ سبز روشن یا حتی زرد داشته باشند. کمبود گوگرد در هر مرحله از رشد می تواند منجر به کاهش رشد و بازدهی محصول شود. گوگرد کافی باعث رشد سریع محصول و بلوغ زودرس می شود.
علائم کمبود گوگرد در محصولات مختلف متفاوت است به عنوان مثال در کلزا ، علائم کمبود ممکن است در مرحله یک برگی شروع شود و جدیدترین برگ ها به رنگ سبز زرد با رگبرگ های تیره درآیند. همچنین برگها ممکن است به صورت فنجانی شکل ظاهر شوند و بعدا حاشیه آنها قرمز شود.
برای غلات و علوفه ها، زرد شدن برگ های گیاهان تازه رشد کرده نشانگر کمبود گوگرد است . بسته به میزان کمبود ، برگها ممکن است سایه ای از سبز روشن تا کاملاً زرد داشته باشد. زرد شدن به دلیل عدم تحرک S در گیاه ایجاد می شود. بنابراین ، برگهای تازه ظهور نمی توانند سولفور را از برگهای قدیمی تر بگیرند. این وضعیت برخلاف علائم کمبود نیتروژن است که در آن برگ های قدیمی در ابتدا زرد می شوند زیرا نیتروژن برای حمایت از رشد برگ های جدید در گیاه جابجا می شود.
هر گاه در درختان و گیاهان مزارع خود این نشانه‌ها را مشاهده کردید،توجه کنید شاید زمین زراعی شما کمبود گوگرد دارد:
رشد کمتر بافت برگ‌های گیاهان جدید و سبز رنگ
شاداب ماندن برگ‌های بزرگ و اولیه درختان
کاهش رشد و بازدهی محصول و میوه
تغییر رنگ برگ‌های جدید به رنگ سبز زرد یا رنگ‌های تیره
تغییر شکل برگ گیاهان و قرمز شدن حاشیه آن‌ها با گذشت زمان 
کوچک‌تر شدن گل‌ها در رمان شکوفه دادن
همچنین در محصولات زراعی مانند غلات و علوفه، زرد شدن برگ‌های گیاهان تازه رشد کرده نشانگر کمبود گوگرد است. بسته به میزان کمبود این ماده مغذی، برگ‌ها ممکن است سایه‌ای از سبز روشن تا کاملاً زرد داشته باشد.
کودهای گوگرد معمولاً به صورت سولفات محلول یا فرمهای عنصری (S) نسبتاً نامحلول در دسترس هستند. محصولات حاوی سولفات آمونیوم برای رفع کمبود خاک عالی عمل می کنند . از محصولات دیگری مانند سولفات پتاسیم هم می توان برای رفع کمبود پتاسیم و گوگرد استفاده کرد اما این کودها معمولاً در دسترس نیستند.کودهای سولفات به شرط وجود رطوبت کافی خاک به سرعت حل می شوند گیاهان نمی توانند گوگرد عنصری را جذب کنند بنابراین این کودها باید ابتدا به سولفات-S تبدیل شوند تا بتوانند جذب گیاه شوند.
اکثر کودهای حاوی گوگرد به طور کلی می توانند به چهار گروه تقسیم شوند:
۱) کودهای حاوی سولفات
۲) کودهای حاوی گوگرد عنصری 
۳) کودهای حاوی ترکیبی از سولفات و گوگرد عنصری 
۴) کودهای گوگرد مایع.
منابع کودی موجود و در دسترس و پرطرفدار در بازار عبارتند از: سولفات آمونیوم (AS) ، سوپر فسفات منفرد (SSP) ، سولفات پتاسیم و سولفات پتاسیم و منیزیم هستند.
در حال حاضر با وجود بیش از ۲۰ کود مختلف حاوی گوگرد تجاری ، ممکن است انتخاب بهترین گزینه برای کشاورزان دشوار باشد. کشاورزان باید با یک متخصص زراعت صحبت کنند تا بهترین کود مورد نیاز خود را انتخاب کنند.
مزایای کود گوگرد برای درختان و گیاهان:
این ماده مغذی تاثیر بسیار زیادی در رشد و ثمر دهی درختان و گیاهان دارد. اما این مورد تنها مزیت کود گوگرد نیست. بلکه این کود مزایای زیر را هم داراست:
انجام بهتر عملیات فتوسنتز در درختان و گیاهان
رشد و ثمر دهی عالی
بلوغ زود رس درختان و بار دهی به موقع
رشد ساختاری عالی برگ درختان و گیاهان
شادابی درختان و گیاهان در طول فصول مختلف
تغذیه مناسب ریشه
حاصلخیزی خاک
افزایش مرغوبیت خاک در طول استفاده

دیدگاه ها

بدون نام
۱۳۹۹/۰۱/۲۱ ۰۵:۰۵
ممنون بابت توضیحاتی که تو سایتتون گذاشتید. خیلی بدردم خورد

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.