گروه‌بندی گلخانه‌ها از نظر تفاوت در دمای مطلوب

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
  • بازدید : ۲۰۸۴
گلخانه خنک:
این نوع گلخانه برای پرورش گیاهانی مانند مرکبات، نخل‌های زینتی، یاس، رازقی، گل کاغذی، کاکتوس‌ها و گیاهان گوشتی که هنگام زمستان باید در جایی گرم‌تر از هوای آزاد نگهداری شوند، به کار می‌رود. دما در این نوع گلخانه از 6 تا 10 درجه سانتی‌گراد است و در شب‌های سرد زمستان، در صورت لزوم باید به کمک وسایل گرما‌زا از پایین‌تر آمدن دما از 6 درجه سانتی‌گراد جلوگیری کرد.
گلخانه گرم:
در این گلخانه که برای نگهداری و پرورش گیاهان گرمسیری به کار می‌رود، دما 18 تا 25 درجه سانتی‌گراد، و رطوبت ناشی از آبیاری گلدان‌ها مقداری بالاتر از محیط بیرون است.
گلخانه نیمه گرم یا معتدل:
این نوع گلخانه برای پرورش گیاهانی مانند بگونیا و گلوکسینیا که تا حدودی نسبت به سرمای زمستانه حساس میباشند یا گیاهانی مانند فیلودندرون که تابستان را در هوای آزاد گذرانده و زمستان به گلخانه آورده می شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای دمای 12 تا 15 درجه سانتی‌گراد است.
گلخانه‌ افزایش یا گلخانه گرم و مرطوب:
این نوع گلخانه که برای افزایش بذری گیاهان گرمسیری، پیوند انواع درختان و درختچه‌ها در زمستان و گاهی برای ریشه‌دار کردن قلمه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای دمایی برابر با گلخانه گرم بوده، ولی در اثر آبپاشی روی کف گلخانه و یا گیاهان درون گلخانه، رطوبت آن بالا و نزدیک اشباع است. در مناطقی که زمستان خیلی سرد دارند، کف این نوع گلخانه‌‌ها را به اندازه 75 تا 100 سانتی‌متر پایین‌تر از سطح زمین می‌سازند تا تغییرهای دمایی بیرون، کمتر بر آن اثر بگذارد.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.