نامه نگاری بی نتیجه وزارت جهاد و ادامه واردات مکمل خوراک دام با ارز نیمایی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
  • بازدید : ۳۹۹
قاسم رضائیان‌زاده معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت : با وجود نگاری وزارت جهاد با وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، این وزارتخانه واردات مکمل خوراک دام و طیور با ارز دولتی را رد نمود و همچنان واردات این محصول با ارز نیمایی ادامه خواهد داشت.
قاسم رضائیان‌زاده در نشستی خبری در پاسخ به خبرنگاران به این سوال که چرا علیرغم وجود 47 شرکت تولید کننده مکمل خوراک دام ، همچنان این محصول با ارز وارداتی در حال وارد شدن در حالیکه تولید کنندگان داخلی ناگزیر هستند که مواد موردنیازشان را با ارز نیمایی وارد نمایند که این موضوع سبب ورشکستگی بسیاری از این تولید کنندگان و بیکاری بیش از هفت هزار کارگر فعال در این بخش شده است گفت : طبق مواد قید شده در کارگروه سامانه تجارت ، واردات مونو دی کلسیم فسفات جزو گروه یک می باشد و بنابراین با ارز دولتی وارد می گردد اما ماده خاک فسفات که مواد اولیه مورد نیاز تولید آن با ارز نیمایی وارد می شود و ما ناگزیر هستیم که طبق این قانون عمل نماییم.
وی در ادامه گفت : طبق خواسته تولید کنندگان مکمل خوراک دام ، وزارت جهاد نامه ای برای تغییر گروه مواد اولیه تولید مونو دی کلسیم فسفات یعنی خاک فسفات به وزارت صنعت و معدن نوشت اما تا به امروز هیچ تغییری در این گروه ایجاد نگردیده است و طبق اطلاعات ما ، بنایی بر تغییر این گروه نخواهد بود.
رضاییان در پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا علت حمایت سازمان دامپزشکی از واردات این محصول به دلیل سودی است که از واردات ان میبرد ؟ (لازم به توضیح است که سازمان دامپزشکی در واردات این محصول به ازای هر یک و نیم دلار ، 30 سنت دریافت میکند . ) گفت : دریافت و اخذ این وجه جزو قوانین ماست و این موضوع چیزی نیست که سازمان دامپزشکی بتواند در آن دخالتی داشته باشد .
وی همچنین در ادامه گفت ، علیرغم ادعای تولید کنندگان مبنی بر تامین این محصول در داخل کشور ، باید بگوییم که تمام نیاز کشو به این محصول در داخل انجام نمیشود و ما ناگزیر به واردات می باشیم.
رضاییان همچنین قرار است سازمان دامپزشکی و معاونت امور دام در باره این مشکلات جلسه ای برگزار نمایند.
این در حالیست که بر طبق گزاراشات واسله، رئیس مجمع تولیدکنندگان مونو دی کلیسم فسفات به تازگی اعلام نموده است: در حالی که 47 تولید کننده داخلی به مدت سی و پنج سال و با جمعیتی حدود هفت هزار کارگر در حال فعالیت در این بخش و تولید مکمل غذایی دی و مونوکلسیم فسفات می باشند اما از سال 97 دولت به جای تخصیص ارز دولتی به مواد اولیه آن را به محصول نهایی داد و واردکنندگان در حجم بسیار زیادی واردات نمودند و نتیجه این واردات انبار تولیدات داخلی شد و تولید کنندگان توان رقابت با تولیدات وارداتی با ارز دولتی را نداشتند .
سعیدیان در ادامه گفت: در همان زمان که محصول نهایی با ارز دولتی وارد می شد ، تولید کنندگان مواد اولیه را با ارز نیمایی وارد مینمودند و این موضوع باعث میشد که قیمت تمام شده محصول داخلی بسیار بیشتر از مشابه خارجی باشد.
وی همچنین در ادامه گفت با وجود ظرفیت تولید 2.5 برابری در کشور دولت اقدام به واردات می‌کنند، گفت: دولت یا به ما هم ارز دولتی بدهد و یا ارز دولتی واردکنندگان را قطع کند تا شرایط عادلانه‌ای حاکم باشد.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.