کشاورز می‌کارد، دلال درو می‌کند

  • تاریخ انتشار : ۰۰۰۰/۰۰/۰۰
  • بازدید : ۸۹۳
کشاورز می‌کارد، دلال درو می‌کند
دبیرکل خانه کشاورز در گفتگو با ایسنا:
واسطه‌ها نباید حاکمان بلامنازع مواد غذایی در کشور باشند
دبیرکل خانه کشاورز با بیان اینکه کسی مخالف حضور واسطه‌ها در بخش کشاورزی نیست، انحصار واسطه‌ها را نامطلوب دانست و گفت: در حال حاضر به دلایل بسیاری در نقاطی از کشور انحصار داریم به طوری که این افراد حتی تصمیم‌ساز نبوده و تصمیم‌گیر هستند.
دکتر عیسی کلانتری در گفتگو با ایسنا‌،‌ تصریح کرد: در حال حاضر به طور مثال دو یا سه نفر خوراک دام مورد نیاز کشور را تامین می‌ کنند و یا اینکه چند نفر صیفی‌جات کشور را به دلیل داشتن نقدینگی در دست دارند که این وضعیت انحصار بوده و واسطه نیست و ایجاد چنین روندی نیز به دلیل رها شدن آنها از سوی دولت اتفاق افتاده است.
دبیرکل خانه کشاورز افزود:‌ متاسفانه منابع دراختیار تعداد محدودی انحصارگر افتاده است و این تعداد محدود در بازار محصولات کشاورزی فعال هستند این در حالی است که چنین افرادی حتی در کشورهای سرمایه ‌داری به همین آزادی نیستند که ما تصور می‌ کنیم و کم بودن قوانین در کشور ما باعث شده درعرضه تولیدات و در عرضه خدمات کشاورزی انحصار ایجاد شود که البته این انحصارات در نهایت سبب شده گرانیهای بیش از حد به مصرف‌کننده تحمیل شود.
کلانتری ایجاد انحصار در بازار محصولات کشاورزی را به نداشتن منابع کافی مالی تولید کننده نیز مرتبط دانست و افزود: این افراد از روی اجبار محصول خود را با قیمت ارزانتر به سلف‌خرها می‌فروشند و هر چند که البته اخیرا بانک کشاورزی به دنبال کاهش سلف فروشی بوده ولی به دلیل فاصله بسیار زیاد و سرمایه اندک بانک توفیق چندانی حاصل نشده است ولی با افزایش سرمایه بانک کشارزی توسط مجلس شورای اسلامی امیدواریم با کمک سیستم بانکی این تولیدکنندگان سلف فروشی‌ را رها کنند.
او اضافه کرد: میادین میوه و تره‌بار به عنوان محل عرضه محصولات کشاورزی در گذشته برای فروش مستقیم محصولات کشاورزی با قیمت بی واسطه ایجاد شده بودند ولی این‌ میادین نیز برای تامین بخشی از هزینه‌های شهرداری‌ قیمت‌ها را بالا بردند و به همین دلیل ورود به این بازار برای تولیدکننده کوچک صرفه اقتصادی نداشت و به این ترتیب این میادین نیز در اختیار تولید کنندگان بزرگ و یا در اختیار واسطه‌ها قرار گرفته است.
دبیرکل خانه کشاورز با بیان اینکه سیستم بازرگانی کشور به خصوص در مورد محصولات فسادپذیر که کشاورز نمی تواند محصول خود را نگه دارد نارساست،‌ تاکید کرد: در بخش بازار محصولات کشاورزی دولت باید توجه بیشتری داشته باشد و این بازار را سر و سامان دهد چرا که از نظر فرصت نگهداری، عرضه و مصرف این محصولات محدودیت وجود دارد ضمن اینکه ضایعات این بخش نیز بالاست و به همین دلیل بازار این محصولات نقاط کور واسطه ‌گری است یعنی انحصار در این محصولات بیشتر عمل می‌کند و سود واسطه برای مصرف بسیار بیشتر است چراکه تولیدکننده مجبور است به هر قیمتی محصول خود را بفروشد و مصرف‌کننده نیز ناچار است به هر قیمتی این محصول را خریداری کند به همین دلیل انحصار در این بخش بسیار بیشتر است.
وی با تاکید بر ضرورت توجه دولت به انحصار گری در بازار محصولات کشاورزی، اظهار کرد: دولت با کنترل این انحصارات می تواند تورم را بسیار کاهش داده و قیمت مصرف‌کننده را به شدت پایین آورد ضمن اینکه تولیدکننده نیز می تواند با قیمت بیشتری محصول خود را بفروشد ولی در حال حاضر مابه ‌التفاوت خرید محصولات فساد پذیر از تولیدکننده و فروش نهایی آن به مصرف‌کننده بیش از 300 تا 400 درصد است.
کلانتری با بیان این‌که واسطه‌ها نقش‌های مختلفی دارند، افزود: به طور حتم واسطه‌ها باید در بخش کشاورزی حضور داشته باشند ولی لازم است که حضور آنها با حساب و کتاب بوده و و حق انتخاب برای مصرف‌کننده و تولیدکننده نیز وجود داشته باشد چرا که در حال حاضر تولیدکنندگان از روی اجبار مجبور هستند در دام عده‌ای از این‌ واسطه ها افتاده تا زندگی خود را بگذارنند.
او ادامه داد: به دلیل خرده پا بودن تولیدکنندگان کشور برخی از آنها حتی حساب و کتاب درستی از هزینه‌ها خود را ندارند و به همین دلیل واسطه‌ها بر سر محصول آنها زده و به هر قیمتی محصول انها را خریداری کرده و محصول را با قیمت ایده‌آل خود می‌فروشند.
وی تاکید کرد: واسطه باید حد و حدود خود را بداند و دولت نیز باید ابزاری بوجود آورد تا واسطه‌ها حاکمان بلامنازع مواد غذایی در کشور نباشند و نباید باعث سوء تغذیه در کشور شوند.

خبرگزاری ایسنا - 89/3/3

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.