نایب رئیس کمیسیون کشاورزی:سیاست گذاری دولت در بخش کشاورزی باید اصلاح شود

  • تاریخ انتشار : ۰۰۰۰/۰۰/۰۰
  • بازدید : ۹۶۱

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی:سیاست گذاری دولت در بخش کشاورزی باید اصلاح شود
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: ساختار نامناسب اقتصادی و سیاست‌های غیر هدفمند دولت بی ثباتی قیمت محصولات کشاورزی را موجب می‌شود.
احمد علی کیخا در گفتگو با فارس اظهار داشت: ریشه اصلی نوسان قیمت در سالهای مختلف نوسان تولید است، کشاورز معمولا با توجه به قیمت موجود بازار برای سال آینده کشت می‌کند و به ندرت میزان کشت محصول را بر اساس پیش‌بینی قیمت سال آینده انجام می‌دهد اگرچه به دلیل ساختار اقتصادی نامناسب این پیش‌بینی‌ها معمولا درست از آب در نمی‌آید.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی افزود: قیمت بازار به دلیل صادرات، واردات، رکود و ورود انبوه محصولات داخلی تغییر می‌کند و تصمیم کشاورز بر این اساس اشتباه خواهد بود. بنابراین لازم است مسئولان با برآورد میزان مصرف و قیمت سطح زیر کشت کشاورزان را توصیه کند.
وی گفت: در حالت بی‌ثباتی، قیمت مشخص‌کننده تقاضای واقعی نیست بنابراین موجب هدایت غیر واقعی تولیدکنندگان می‌شود که این همان نمودار تار عنکبوتی عرضه و تقاضا است.
کیخا افزود: دخالت‌های مناسب دولت می‌تواند تعادل را در این نمودار تار عنکبوتی به سمت مرکز نمودار سوق دهد و دخالت‌های بی‌مورد یا سیاست‌های غلط دولت نیز تعادل را از مرکز این نمودار دور می‌کند.
وی با اشاره به دو‌ مشکل در مورد بی‌ثباتی قیمت افزود: از یک سو ساختار اقتصادی در کشور مناسب نیست و قیمت‌ها نشاندهنده تقاضای واقعی بازار نیستند از سوی دیگر دخالت‌ها و سیاست‌های دولت هدفمند نیست که در هر دو حالت موجب بی‌ثباتی قیمت می‌شود.
کیخا افزود: سیاست‌های صادراتی و وارداتی منطبق با نیازها و سیاست‌های تولید کشور نیست و به همین دلیل در سال‌های اخیر نتوانسته‌ایم به نقطه مطلوب برسیم.
وی در مورد وجود مافیا در بخش کشاورزی گفت: در یک ساختار مناسب هر کسی به اندازه خودش باید از درآمد سهیم باشد اما اگر ساختار نامناسب باشد انواع مافیا، واسطه و دلال وارد بازار می‌شوند و مسیر تولید و توزیع را تغییر می‌دهند.
وی افزود: مثلا در مورد گوشت اگر قرار شد صادر شود یعنی تولید به اندازه کافی نیست در این حالت دو رویکرد است در حالت اول می توانیم گوشت را به صورت بسته‌بندی از برزیل وارد کنیم و در حالت دوم می‌توانیم گوشت را به صورت دام زنده از پاکستان با رعایت تمام موارد بهداشتی و قرنطینه‌ای وارد کنیم تا برای عده‌ای هم در کنار این کار شغل ایجاد شود که معمولا گزینه دوم منطقی‌تر به نظر می‌رسد.
وی افزود:اما به بهانه وجود بیماری تب برفکی در سیستان و بلوچستان دام زنده وارد نمی‌کنند، طی اکیپی که برای بررسی تب‌برفکی به این منطقه اعزام شد علائمی از تب برفکی را گزارش ندادند، بنابراین با این مثال فرضیه وجود مافیا تقویت می‌شود.
وی در مورد تاثیر قیمت نرخ ارز به قیمت بازار و صادرات گفت: دولت سیاست تثبیت نرخ ارز را با هدف ارزان کردن مواد اولیه تولید دنبال می‌کند اما با این روش نرخ مبادله را به نفع محصولات کشاورزی خارجی تغییر می‌دهد بنابراین این سیاست دولت کاملا به ضرر بخش کشاورزی شده یعنی قیمت محصولات خارجی برای مصرف‌کننده داخل ارزان‌تر تمام می‌شود و محصولات داخلی بازار مناسبی ندارد.
کیخا افزود: وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان دیگر به رغم مسائلی که در مورد تنظیم بازار مطرح می‌ کنند اما هیچوقت به صورت جدی به تنظیم بازار نپراخته‌اند در حالی که همواره هدف توسعه کشاورزی افزایش درآمد است و راه رسیدن به آن تنظیم بازار است زیرا در اکثر موارد به رغم تولید مناسب از طرف کشاورز اما به دلیل بی‌ثباتی بازار درآمدی نصیب کشاورز نمی‌شود.
وی افزود: در وزارت کشاورزی مالزی بخش تنظیم کنترل بازار وجود دارد اما در کشور ما هنوز هم بین وزارت بازرگانی و جهاد کشاورزی دعوای اینکه تنظیم بازار به عهده کدام وزارتخانه باشد هنوز برطرف نشده است.
کیخا افزود: ما نمی‌توانیم مصرف کننده را به دلیل حمایت از تولید کننده محروم کنیم، نمی‌توانیم جلوی واردات را بگیریم باید کیفیت تولید ارتقاء یابد و قطعا اگر بخش تولید به اندازه و با کیفیت نباشد دولت مجبور به واردات خواهدبود و مصرف کننده هم این حق را دارد که از تولیدات با کیفیت استفاده کند بنابراین باید برنامه‌ریزی برای کارآیی بخش کشاورزی صورت بگیرد اما واردات یا صادرات جزو لاینفک این بخش است که اگر به موقع انجام شود موجب کنترل بازار هم خواهد شد.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: باید ساختار مناسبی برای بازار تعریف شود، شرکت‌های تعاونی روستایی اساسنامه‌های خوبی دارند با اتکا به همین اساسنامه‌ها کنترل بازار بهبود می‌یابد.

خبرگزاری فارس : 89/3/9

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.