کاشت گلدانی چغندرقند درمناطق سردسیر

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
  • بازدید : ۱۳۳۷
کاشت گلدانی چغندرقند درمناطق سردسیر
برخی از مناطق چغندرکاری ایران با محدودیت دوره رشد مواجه هستند. علت این امر بارندگیهای زود هنگام پائیزه و دیررس بهاره در بعضی مناطق چغندرکاری می باشد که این امر نهایتاً موجب اختلال در آماده سازی زمین در هنگام کاشت و یا اختلال در زمان برداشت می گردد. یکی از روشهای برطرف کننده موانع مذکور استفاده از روش گلدانی می باشد.
در این روش علاوه بر طولانی کردن دوره رشد در میزان مصرف آب، بذر، سم، کودهای شیمیایی و هزینه های تنک نیز صرفه جویی میگردد.
شرح یافته و توصیه های کاربردی : نتایج بدست آمده از اجرای آزمایش در مناطق خوی، پیرانشهر، اقلید و سمیرم که بعنوان مناطق با دوره رشد محدود بشمار میروند بیانگر آن است که عملکرد ریشه با استفاده از روش نشائی حدود 30 تن در هکتار افزایش داشته است که این مقدار از نظر درصد 78% افزایش نشان میدهد. ضمناً به طور میانگین عملکرد قند ناخالص در کشت نشائی نسبت به مستقیم 6/4 تن در هکتار و از نظر درصد 87% افزایش گزارش شده است. باتوجه به این مسأله در صورت وجود محدودیت دوره رشد در مناطق چغندرکاری کشت نشائی به ویژه در اراضی کوچک به عنوان یک راه حل علاوه بر افزایش عملکرد موجب صرفه جویی در نهاده ها نیز می گردد.
اهمیت اقتصادی : باتوجه به افزایش عملکرد قند ناخالص تا حدود 5/4 تن در هکتار در این روش درآمد زارع بادرنظر گرفتن هزینه های این کاشت نسبت به کشت مستقیم چشمگیر است و موجب حذف خطر برداشت نیز می گردد.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.