کشت انتظار چغندرقند ، راهکاری جدید برای دستیابی به عملکرد مطلوب

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
  • بازدید : ۱۰۶۰
کشت انتظار چغندرقند ، راهکاری جدید برای دستیابی به عملکرد مطلوب
این سیستم کاشت می تواند در بسیاری از مناطق شور و دارای محدودیت آب موثر واقع شود. در اراضی با محدودیت آب قسمتی از ابتدای دوره رشد چغندرقند با قسمت انتهائی دوره رشد غلات ادغام می شود و زارعین ترجیح می دهند که آب موجود را در دسترس غلات قرار دهند و بدین ترتیب زراعت چغندرقند در این برهه حساس تحت تنش خشکی قرار می گیرد از طرف دیگر در اراضی لب شور کشور، شوری خاک در ماههای اردیبهشت و خرداد به تدریج افزایش یافته و عملیات آماده سازی زمین به دلیل وجود ساختمان خاص خاک دیرتر انجام می شود به همین دلیل دوره ابتدای رشد چغندرقند با دوره افزایش غلظت املاح در خاک منطبق شده و خسارت زیادی به محصول وارد می آید.
شرح یافته و توصیه های کاربردی : با توجه به مطالب فوق کشت انتظار چغندرقند راهکار مناسبی می باشد در این سیستم، زمین زراعت چغندرقند در پائیز بطور کامل آماده می شود و فقط عملیات کشت هنگامی که برودت هوا به اندازه کافی رسیده باشد صورت می گیرد. در این شرایط احتمالاً رطوبت خاک برای جوانه زنی در حد کافی است ولی به دلیل آنکه بذر چغندرقند جهت جوانه زنی علاوه بر وجود رطوبت به حدود 100 واحد حرارتی نیاز دارد و برودت هوا در این هنگام زیاد بوده و قادر به تامین درجه حرارت مورد نیاز نمی باشد لذا بذر قادر به جوانه زنی و خروج از خاک نمی باشد و جوانه زنی آن به اواخر زمستان و اوایل بهار که شرایط حرارتی محیط مناسب خواهد شد موکول می شود.
بدین ترتیب گیاه از تمام عوامل محیطی اول فصل استفاده نموده و به شرایط استقرار می رسد حال اگر مسائل کم آبی و یا تنش شوری حادث شود با توجه به گذر از مرحله حساس، گیاه تحمل بیشتری نشان داده و محصول مناسبتری را تولید می نماید نکته قابل توجه در این سیستم استفاده از ارقام مقاوم به سرما (بولت) می باشد زیرا در بعضی از مناطق به دلیل وجود سرما در اول فصل بهار، احتمال به ساقه رفتن گیاه وجود دارد که برای جلوگیری از این حالت بایستی از کشت ارقام معمولی در این سیستم پرهیز نمود.
بنابراین در مناطق شور و خشک که احتمال افزایش دما در اواخر پائیز به هنگام کشت انتظار کمتر است می توان از این نوع کشت جهت استفاده بهینه از منابع آب و خاک و رسیدن به عملکرد مطلوب استفاده نمود.
اهمیت اقتصادی : با کاربرد این روش می توان گیاه جدیدی را تناوب زراعی اراضی شور معرفی نمود و در تولید قند از اراضی وسیع لب شور کشور استفاده مناسب نمود.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.