تراکم بوته مناسب در زراعت چغندرقند

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
  • بازدید : ۴۰۶۵
تراکم بوته مناسب در زراعت چغندرقند
مطالعات انجام شده در کشور نشان می دهد که اکثر مزارع چغندرقند از تراکم بوته کافی برخودار نبوده و یکی از عوامل موثر پائین بودن راندمان در زراعت چغندرقند، کم بودن تعداد بوته در واحد سطح است. زیرا عدم وجود تعداد بوته کافی در مزرعه باعث عدم جذب مناسب نور، آب، مواد غذائی و … از زمین است بنابراین محصول مناسب تولید نخواهد شد. همچنین کلیه عملیات کاشت، داشت و برداشت که با هزینه های بسیار زیادی جهت تولید محصول مناسب انجام می شود با کم بودن تعداد بوته در واحد سطح، عملاً موثر نخواهد بود زیرا این عملیات جهت تعداد بوته کافی در نظر گرفته شده است در حالیکه با عدم وجود تراکم مناسب در مزرعه، کارآئی استفاده از ماشین آلات و سایر نهاده ها کاهش می یابد.
شرح یافته و توصیه های کاربردی : نتایج بدست آمده از تحقیقات انجام شده در کشور نشان می دهد که تراکم 90 تا 110 هزار بوته در هکتار در هنگام برداشت جهت دستیابی به عملکرد مطلوب بسیار موثر می باشد جهت رسیدن به تراکم مذکور بهتر است که از کم کردن فاصله خطوط استفاده شود زیرا تمایل به آرایشهای کاشت نزدیک به مربع بهره وری بیشتری نسبت به آرایشهای کاشت مستطیل دارد. برای این منظور بایستی فواصل خطوط کاشت کاهش یافته و به حدود 50 سانتیمتر برسد و فواصل بوته ها بر روی خطوط بین 18 تا 22 سانتیمتر تنظیم شود.
لازم به ذکر است که تحقیقات بر روی آرایشهای کاشت جدید که دارای دو خط بر روی یک پشته با فواصل 90 تا 100 سانتیمتری و با تراکم 100 تا 120 هزار بوته است، ادامه دارد. در این روشها گیاهان فقط از یک طرف آبیاری شده بنابراین صرفه جویی در مقدار آب مصرفی از دستاوردهای دیگر این آرایشها می باشد نتایج بدست آمده در مورد این روشها در اولین فرصت به اطلاع خواهد رسید. برای رسیدن به تراکم مطلوب (110 – 90 هزار بوته در هکتار)، ، شخم به موقع، ایجاد بستر مناسب بذر، کاشت مطلوب آبیاری و نگهداری مزرعه در مراحل اولیه (20 روز ابتدائی) بسیار مهم و ضروری است.
اهمیت اقتصادی : دستیابی به تراکم بوته مناسب و مطلوب در مزرعه باعث افزایش بهره وری از نهاده ها شده و متعاقبا ارزش افزوده اقتصادی قابل ملاحظه ای به دنبال خواهد داشت.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.