اندام هوائی چغندرقند را چگونه کنترل کنیم ؟

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
  • بازدید : ۱۴۰۴
اندام هوائی چغندرقند را چگونه کنترل کنیم ؟
در اکثر کشورهائی که در آنها زراعت چغندرقند معمول است در طول دوره رشد و بعد از پایان دوره رشد مقدماتی حدود 15 روز یک مرتبه اقدام به نمونه برداری از مزارع نموده و در این نمونه ها اندام هوائی ـ وزن ریشه درصد قند و سایر خصوصیات کمی و کیفی چغندرقند اندازه گیری شده و نتایج بدست آمده با دوره مشابه ای سال قبل همچنین میانگین سالهای گذشته جهت پیش بینی وضعیت محصول مورد استفاده قرار می گیرد. در ایران نیز از سال 1372 طرحی مشابه تهیه و به مدت 6 سال اجرا شد. نتایج بدست آمده از این بررسی و سایر کشورها مورد ارزیابی قرار گرفتند که ذیلاً به آنها اشاره میگردد. در اکثر کشورها بعد از اینکه چغندرقند به حداکثر شاخص سطح برگ می رسد‚ مدتی این شاخص سطح برگ تداوم پیدا می کند ‚ برگ سازی مجدداً صورت نمی گیرد و ضریب افزایش اندام هوائی عدد منفی است. در صورتیکه در بعضی از مناطق کشور ما این عدد اکثرا مثبت می باشد و این مسئله حاکی از برگ سازی مجدد در اواسط دوره رشد به بعد می باشد. ضمناً نتایج نشان میدهد هرچه در اواخر دوره رشد نسبت اندام هوائی به ریشه عدد کوچکتر از 6/. باشد محصول شکر بیشتری برداشت خواهیم نمود.
شرح یافته و توصیه های کاربردی : نتایج بررسیها نشان داده که در اکثر مناطق چغندرکاری رشد مجدد اندام هوائی از اواسط تابستان به بعد باعث کاهش محصول شکر می شود و همچنین رابطه مستقیمی بین محصول شکر و نسبت اندام هوائی به ریشه وجود دارد. جهت جلوگیری از رشد مجدد لازم است که عملیات کاشت به موقع انجام شده و سپس با مدیریت مناسب زراعی هرچه زودتر به شاخص سطح برگ مطلوب در مزرعه رسید. سپس نیمه اول مرداد ماه به بعد از دادن کود ازتی خودداری و مقدار آب مصرفی را در انتهای فصل رشد کنترل نمود تا از رشد مجدد اندام هوایی جلوگیری بعمل آید. با این روش از مصرف قند ذخیره شده کاسته شده و بجای مصرف انرژی در تولید برگ و اندام هوائی‎‏ذخیره قند صورت گیرد.
اهمیت اقتصادی : چنانچه انرژی صرف شده در رشد مجدد اندام هوائی به ذخیره سازی قند در ریشه اختصاص یابد افزایش محصول قند چشم گیر خواهد بود. ضمنا صرفه جویی در مقدار آب و کود در اواسط و انتهای فصل رشد اهمیت اقتصادی زیادی دارد.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.