دستور العمل تهیه و تأمین و کاشت نهال

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
  • بازدید : ۲۲۴۱

دستور العمل تهیه و تأمین و کاشت نهال
انتخاب نهال با کیفی مطلوب یکی از عوامل مهم و موثر در موفقیت غرس نهال می باشد. قبل از کاشت نهال در حاشیه معابر سطح شهر به نکاتی از قبیل عرض پیاده رو و فاصله ساختمانهای مجاور و کاربری آنها، مسیر کابلهای هوایی و فواصل آن ها از سطح زمین ، گونه غالب درختان موجود در محل، تراکم جمعیت و خودرو، دسترسی به آب و نحوه تأمین آب آبیاری درختان، فرهنگ عمومی منطقه، مدارس موجود در محل، طرحهای اصلاحی معابر و غیرو می بایستی توجه نمود.
به طور کلی در هنگام خرید نهال بسته به ریشه لخت بودن نهال و یا گلدانی بودن آن می بایستی به موارد ذیل توجه نمود:
الف – نهال های ریشه لخت (خزان پذیر)
1- قبل از خرید نهال حتماً از «محل نهالستان» همراه کارشناسان خبره و یا باغبانهای با تجربه بازدید نموده و از موارد ذیل اطمینان حاصل نمایند:
فواصل کاشت نهال ها در بستر اصلی – وجین علفهای هرز – نحوه آبیاری نهال و دوره آبیاری، میزان رشد شاخه های فصل قبل (بهار و تابستان)، نحوه مبارزه با آفات و بیماریها ، حذف تنه جوش و پا جوش و تربیت نهال و غیرو در سالهای گذشته ، آفتاب گیر بودن محل پرورش نهال، کیفیت خاک و استفاده از کودهای دامی در حین پرورش نهال و حجم ریشه نهال
2- نهال های انتخاب شده ترجیحاً یکدست و هم اندازه بوده (از نظر قطر و ارتفاع) و در صورت پیوندی بودن نهال، (پی سی پدیا) ارتفاع محل پیوند حتی المقدور یکسان بودن و حداقل دو سال از زمان پیوند گذشته باشد.
3- هنگام کندن نهال از نهالستان در حفظ ریشه های اصلی و فرعی درخت دقت شده و از خرید نهال هایی که ریشه آنها آسیب جدی دیده اند و زخمی گردیده جدداً خودداری شود.
4- بلافاصله پس از کندن نهال از زمین، نهال ها دسته بندی شده (دسته های 20-10 تایی) و در ضلع شمالی در کنار دیوار و در محوطه ی باز، در زیر خاک خوابانیده شوند و حداکثر ظرف مدت 3-2 هفته به محل اصلی انتقال و کاشته شوند.
5- در هنگام انتقال نهال از نهالستان ، ریشه های نهال ها توسط نایلون و یا گونی کاملاً پیچیده شده و وسیله حمل و نقل نهال (وانت یا کامیون) مجهز به چادر باشد
6- در هنگام سوا نمودن در نهالستان، از انتخاب نهال های نیمه خشک، آفت زده و بیمار، نهال های ضعیف و کم آب و نهال های کج و دفرمه خودداری شود.
7- خاک حاصل از حفاری چاله ها عموماً مناسب نبوده و حتماً می بایستی تعویض گردد. خاک جدید مخلوطی از خاک زراعی و کود دامی پوسیده به نسبت 3 به 1 خواهد بود. بهتر است قبل از کاشت نهال، به منظور ضدعفونی و تقویت نهال عملیات پارالیناژ انجام گردد.
برای پارالیناژ کردن ریشه ها می بایستی قبل از کاشت 50 لیتر آب +5 کیلو گرم خاک رس + قارچ کش بنومیل 10% + قارچ کش ردیل 10% (یا استفاده از 2 کیلو گرم خاکستر) + کودکامل ایرانی 10% +kg5 کود دامی پوسیده)در بشکه ای آماده نموده (پی سی پدیا) و قبل از کاشت نهال را به مدت 5-1 دقیقه در مخلوط فوق قرار دهیم.
8- در هنگام غرس نهال، چنانچه ریشه ها زخمی شده باشند هرس ریشه حتماً انجام شود.
9- بلافاصله پس از کاشت نهال، آبیاری کامل انجام شود (آبیاری اولیه از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد)
10- استفاده از قیم و حفاظ ، متناسب با محل و نوع ضروری می باشد.
11- ترجیحاً در محلهای شلوغ و پر جمعیت از نهال های قوی با قطر حداقل 5cm و ترجیحاً گلدانی استفاده شود (با سن حدود 5 سال) و از کاشت نهال های ریشه لخت خودداری شود.
ب – نهال های گلدانی (سوزنی برگان)
از خرید نهال های سوزنی برگ که در شمال کشور پرورش یافته اند و یا در استان تهران در درون گلخانه رشد و نمو کرده اند، جدداً خودداری شود (مخصوصاً سرونقره ای) و چنانچه نهال تولیدی شمال کشور می باشد، حداقل یکسال از دوره رشد خود را در استان تهران سپری کرده باشد.
2- از خرید نهال های سوزنی برگ که در زیر سایه انداز درختان قرار گرفته (عموماً نیز از رشد خوبی برخوردار بوده) و یا ریشه آنها از ته گلدان بیرون زده و به داخل خاک فر رفته اند، جداً خودداری شود. چنین نهال هایی پس از جابجایی و کاشت (به دلیل آسیب جدی به ریشه اصلی) حداکثر پس از 2 الی 3 ماه خشکیده خواهند شد.
3- گلدانهای نهال های سوزنی برگ می بایستی توسط تولید کننده مرتباً جابجا شوند (به منظور جلوگیری از نفوذ ریشه از ته گلدان به خاک) و یا اینکه در پیاده روهایی مفروش از بتون – موزائیک و یا نایلون چیده شوند و در هنگام خرید نهال می بایستی به این موضوع دقت کافی نمود.
4- عموماً سوزنی برگانی که ریشه آنها از ته گلدان بیرون زده و در خاک نفوذ کرده اند و یا درون گلخانه پرورش داده شده اند از رشد بهتری برخوردار بوده و ظاهر آنها بسیار زیبا و گول زننده خواهد بود ولیکن استفاده از چنین نهال هایی بنا به دلایل مذکور منطقی نمی باشد.
 5- از خرید و کاشت نهال های ریشه لخت سوزنی برگ جدداً خودداری شود و حتماً می بایستی گلدانی و یا کیسه ای باشند.
6- نهال های سوزنی برگ که در شرایط آب و هوایی استان تهران پرورش یافته باشد عموماً دارای شاخه های خشبی و برگهای زبر و خشن بوده و با کشیدن کف بر روی شاخ و برگها ، زبری آن کاملاً محسوس می باشد (پی سی پدیا) در حالیکه سوزنی برگان پرورش یافته در شمال کشور، اکثراً نرم و آبدار و لطیف بوده و چنانچه بلافاصله پس از انتقال از شمال کشور کاشته شوند، درصد زیادی از آنها خشک خواهند شد.
7- حداکثر ارتفاع نهال های سوزنی برگ برای استفاده به شرح ذیل اعلام می گردد.
- سرونقره ای حدود 50-30 سانتی متر کیسه ای و cm 90-50 حلب 17
- کاج تهران حدود 50-40 سانتی متر کیسه ای و cm 120-50 حلب 17
- سرولاوسون حدود 50-40 سانتی متر کیسه ای و cm 120-50 حلب 17
- سدروس حدود 120-70 سانتی متر گلدانی و cm 200-120 جعبه ای
- کاج مشهد حدود 50-30 سانتی متر گلدانی و cm 80-50 جعبه ای
- کامیس پاریس حدود 50-20 سانتی متر گلدانی و cm 80-50 جعبه ای
- تویا حدود 100-30 سانتی متر گلدانی و cm 150-100 جعبه ای
- نوئل حدود 60-20 سانتی متر گلدانی و cm 100-60 جعبه ای
- سرو شیراز حدود 50-30 سانتی متر گلدانی و cm 120-50 جلب 17

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.