اهمیت قفس بلدرچین در پرورش آن

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
  • بازدید : ۱۹۶۹
از مهم ترین نکات در پرورش بلدرچین انتخاب قفس بلدرچین مناسب است. متاسفانه یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شده پرورش بلدرچین در ایران استقبال نداشته باشد عدم وجود تجهیزات مناسب برای بلدرچین در کشور است. ولی خوشبختانه در سال های اخیر با تلاش هایی که گروه بلدرچین موجود در کشور انجام داده اند شاهد رشد چشم گیری در این حیطه بودیم. همچنین پرورش دهندگان و تولید کنندگان تجهیزات طیور در داخل کشوربا شناسایی استاندارد های لازم قفس های بلدرچین، قادر به تولید انواع قفس بلدرچین برای گونه های مختلف بلدرچین ها شده‌اند. در قسمت پایین با انواع قفس بلدرچین آشنا می‌شویم.
انواع قفس بلدرچین :
قفس بلدرچین کالیفرنیایی : در مدل قفس بلدرچین کالیفرنیایی کود در کف سالن و یا درون گودالی که در کف قرار می‌گیرد ریخته می شود و به وسیله‌ی یک تیغه به بیرون سالن هدایت میگردد. توجه داشته باشید برای واحد های صنعتی و نیمه صنعتی این روش ها استفاده نمی‌شود.
قفس بلدرچین طبقه ای : در این روش از پرورش بلدرچین، کود درون سینی یا نوار نقاله زیر هر طبقه ریخته می‌شود و به دو صورت اتوماتیک و یا دستی تخلیه می‌گردد. این نوع از قفس بلدرچین بسیار مناسب برای پرورش این پرندگان است.
مشخصات قفس بلدرچین
ابعاد قفس بلدرچین :
در پرورش بلدرچین تجربه نشان می‌دهد که بلدرچین های تخمگذار در اجتماع های 20 تا 30 تایی به بالا بازده بیشتری دارند. و البته برای کنترل بیماری و حذف سریع پرنده های معیوب، اجتماع بیشتر از 30 بلدرچین مفید می‌باشد. به همین دلیل باید باکس هایی مورد استفاده قرار گیرند که در آن بیشتر از 30 بلدرچین با هم در ارتباط نباشند. بهترین ابعاد قفس بلدرچین برای این تعداد طول و عرض 35 سانت در 90 سانتی متر می باشد و ارتفاع مناسب 25 الی 30 سانتی متر است.
جنس قفس بلدرچین :
در نظر داشته باشید برای ساخت یک قفس بلدرچین مناسب و اصولی بهتراست از جنس استیل و آهن گالوانیزه استفاده شود که جنس استیل به دلیل بالا بودن قیمت آن کمتر ساخته می‌شود. توجه کنید که استفاده از چوب و سیم توری به دلیل قرار گرفتن آلودگی در ساختار آن به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود.
آبخوری قفس بلدرچین :
استفاده از آبخوری نیپل در قفس بلدرچین باعث کنترل مصرف آب می‌شود و از آلوده شدن آن جلوگیری می کند. البته نیپل ها انواع گوناگونی مانند استیل و پلاستیکی دارند اما معمولا برای قفس بلدرچین نیپل نوع پلاستیکی استفاده می‌شود. البته باید در نظر داشت نیپل های استیل دارای دوام بیشتری هستند. همچنین به خاطر داشته باشید استفاده از آبخوری های ناودانی و غیره به هیچ عنوان در قفس بلدرچین تخمگذار و گوشتی توصیه نمی‌شود.
دانخوری قفس بلدرچین :
استفاده از دانخوری های اتوماتیک زنجیری در قفس بلدرچین تنها زمانی توصیه می‌شود که طول خط بیشتر از 30 متر بوده یا قیمت کارگردر آن منطقه بالا باشد. در این روش جنس دانخوری ها ورف گالوانیزه می‌باشد.
تهویه قفس بلدرچین :
باید حتما در نظر داشته باشیم فضای کافی بین سینی کود و کف قفس بالایی و سقف قفس پایینی برای جابجایی هوا خیلی مهم است و متاسفانه در تولیدات داخلی قفس بلدرچین به دلیل کاستن هزینه ها و سود بیشتر از رعایت اصول ایمنی خودداری می‌نمایند.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.