اطلاعاتی جامع درباره دستگاه تصفیه آب

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
  • بازدید : ۴۹۱
 این مقاله قصد دارد اطلاعاتی جامع درباره دستگاه تصفیه آب به خوانندگان ارائه دهد . دستگاه تصفیه آب فراوانی برای حذف یا کاهش آلاینده ها از آب مورد استفاده برای نوشیدن، پخت و پز، شستشو و دوش گرفتن طراحی شده است. یک دستگاه تصفیه آب از یک طرف، راه حل بسیار مقرون به صرفه تری از آب بطری است. از سوی دیگر، فیلترهای آب، مانع از اثرات مضر مواد شیمیایی، فلزات سنگین و میکروارگانیسم ها می شوند. دستگاه های تصفیه آب در انواع مختلف از نظر سیستم و رسانه های فیلتر استفاده می شود. در حالی که مشخصات، عملکرد و هزینه های آنها به طور گسترده ای با یکدیگر متفاوت است.
سیستم های تصفیه آب
سیستم های تصفیه آب بسیاری برای کاربردهای تجاری و خانگی در دسترس هستند. در عوض واقعیت وجود آلاینده های بیشتر ، از جمله داروها، مواد جامد معدنی و پاتوژن ها، در آب، باعث شده است تا صاحبان خانه ها، مستاجران و فروشندگان به طور یکسان ارزش یک دستگاه تصفیه آب را درک کنند.
هر سیستم با مجموعه ای از مشخصات در مورد سازگاری، نصب و نگهداری ارائه می شوند. یک سیستم تصفیه آب حداقل شامل یک محفظه فیلتر و کارتریج قابل تعویض است. سیستم های قابل حمل شامل ظرفی برای ذخیره آب تصفیه شده نیز میباشند. آشپزخانه ها،سیستمهای زیر سینک و یخچال و فریزر از شیر یا ناظر برای تهیه آب فیلتر شده استفاده می کنند، در حالی که سیستم های متصل به آب، درون خطی و کل خانه بر روی یک شیر آب قرار می گیرند. فیلترهای آب می توانند سیستم های نقطه-استفاده و یا نقطه-ورود باشند. به استثنای فیلترهای تصفیه کل خانه، تمام انواع ذکر شده از نوع سیستم های نقطه-استفاده هستند، به این معنی که آب را در همان محل اتصال تصفیه می کنند.
رسانه فیلتر آب
علاوه بر نوع سیستم موجود در محل، نوع رسانه فیلتر استفاده شده در سیستم یکی دیگر از تمایز عمده بین انواع دستگاه تصفیه آب است. اصطلاح "رسانه فیلتر" به مواد مورد استفاده برای تصفیه کردن آب گفته می شود. در مقاصد خانگی، رسانه های اولیه شامل کربن، آلیاژهای فلزی، اسمز معکوس و سرامیک است. دیگر رسانه ها شامل نور ماوراء بنفش، رزین تبادل یونی، کاغذ پلاستیکی و فیبر پلی پروپیلن متصل شده است. در بین این رسانه ها، رسانه فیلتر مبتنی بر کربن بیش ترین استفاده را دارد.
فیلترهای آب رسانه ای کربن
دو نوع اصلی از مواد کربن در فیلترهای آب استفاده می شود: بلوک کربن و کربن فعال دانه ای. یک فیلتر کربن بلوک، قطعه ای با بسته بندی شده و حدودا جامد از زغال کربن فعال است که معمولا از پوسته نارگیل ساخته می شود. کربن فعال گرانول یا فیلترهای GAC متراکمی نیستند، در عوض دارای دانه های کربنی بسیار ریزی هستند. مقدار کمی از کربن به دلیل خواص فیزیکی آن، دارای یک سطح بسیار بزرگ است. فیلترهای کربنی برای تصفیه ناهنجاری های آب که با آنها در تماس هستیم بسیار موثر هستند.
فیلترهای آب آلیاژ فلزی
فیلترهای فلزی مانند KDF-55 از یک تخته از دانه های مس و روی برای ایجاد اکسید روی استفاده می کنند که مانع از رشد باکتری ها می شود. همچنین به دلیل فرایند کاهش اکسیداسیون، فیلترهای redox نیز نامیده می شوند، KDF و دیگر فیلترهای آلیاژهای فلزی معمولا در ترکیب با فیلترهای دیگر در طول فرایندهای فیلتراسیون چند مرحله مورد استفاده قرار می گیرند.
فیلترهای آب اسمز معکوس
دستگاه تصفیه آب مجهز به سیستم اسمز معکوس یا سیستم های تصفیه RO از فرآیند چند مرحله ای استفاده می کند که در مرکز آن دارای یک ماژول غشایی است. از طریق ابزار های افزایش فشار، آب آلوده از آب تمیز جدا می شود که با عبور دادن آب از طریق یک فیلتر یا غشاء کوچک تقریبا همه چیز را به جز مولکول های آب به دام می اندازد.
فیلترهای آب سرامیکی
فیلترهای آب سرامیکی، که معمولا با ذرات نانو نقره آغشته می شوند، در برداشتن میکروارگانیسم ها و سایر ناخالصی ها از آب بی نظیر هستند. به طور عمده از یک عنصر فسیلی تشکیل شده اند، رسانه های سرامیکی میکروپروس می توانند ذراتی را به اندازه 1.100000 اینچ و یا 0.22 میکرون را حذف کنند.
فیلترهای دیگر
یونیزرهای آب از یک میدان مغناطیسی برای تقسیم آب به جریانهای دوگانه استفاده می کنند که یکی از آنها قلیایی است و ایده آل برای مصرف است، دیگری غنی از اسید است که معمولا از بین می رود. فیلترهای UV از نور ماوراء بنفش برای نابود کردن تقریبا تمام موجودات زنده موجود در آب استفاده می کنند. فیلترهای مبادله یون می توانند جامدات معدنی را از آب حذف کرده و آب نرم را تولید نمایند اما در حذف مواد شیمیایی و باکتری ها بی اثر هستند. کاغذ پلاستیکی و فیلترهای پلی پروپیلن نیز در حذف رسوبات، شن، زنگ و سایر ذرات بزرگتر از آب موثر می باشند. این فیلترها تنها به عنوان پیش فیلترهای برای جلوگیری از آسیب به سیستم های آب، لوازم و سایر فیلترها طراحی شده اند.
کارایی
مهمترین جنبه سیستم فیلتراسیون، نوع فیلتر یا روش فیلتر، آن چیزی است که آن را از آب حذف می کند تا مصرف آن را برای ما خطری نداشته باشد. معمولا در آب شیرین مواد شیمیایی، فلزات سنگین، میکروارگانیسم ها و ترکیبات ارگانیک بسیاری وجود دارد که احتمال دارد باعث بیماری ما شوند. سطح آلودگی بالا در آب آشامیدنی می تواند مشکلاتی برای سلامتی ما در درازمدت و سوزش پوست (هنگام دوش گرفتن) ایجاد کنند و مصرف آن می تواند برای افراد دارای سیستم ایمنی پایین مضر باشد. آلاینده ها که ممکن است در آب شیرین موجود باشد شامل موارد زیر است:
• ضایعات کلر زنی
• سرب
• جیوه
• کروم
• فلز مس
• کادمیوم
• آزبست
• ترکیبات آلی فرار (VOCs مانند بنزن، و غیره)
• ویروس ها
• موجودات باکتریولوژیک
• علف کش ها
• آفت کش ها
• رسوبات
• زنگ آهن
هر نوع رسانه ای فیلتر به ندرت، تمام آلاینده های ممکن را حذف می کند. به همین دلیل، سیستم های چند مرحله ای تصفیه دارای بیش از 10 مرحله رسانه فیلتر می باشند. آب ابتدا از طریق یک فیلتر پیش تصفیه جهت حذف ذرات بزرگ مانند رسوب عبور می کند. بهد از آن با عبور آب از طریق ترکیبی که ممکن است شامل رسانه های بازدارنده، مراحل مختلف کربن، رسانه تبادل یونی، یک ماژول غشایی و نور ماوراء بنفش باشد، آب به میزان بیشتری فیلتر می شود. حذف آلاینده ها به صورت درصدی است. بنابراین، یک فیلتر می تواند بوی کلر و طعم آب را تا 98 درصد کاهش دهد و یا 99.99 درصد از کیست های میکروبی را حذف کند. فیلترها توسط NSF و یا ANSI مورد آزمایش قرار می گیرند و برای رسیدن به استانداردهای خاص تایید می شوند. فیلترهای کربنی طول عمر برابر 3 تا 6 ماه دارند و بعد از آن باید آنها را جایگزین نمود. فیلترهای سرامیکی و ماژول های غشایی می توانند لایه برداری شوند و در نتیجه طول عمر بیشتری دارند.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.