تاثیر آغوز و انتقال غیر فعال پادتن ها در گوساله تازه متولد شده

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
  • بازدید : ۱۲۳۸
تاثیر آغوز و انتقال غیر فعال پادتن ها در گوساله تازه متولد شده
انتقال غیرفعال آنتی بادی ها از طریق استفاده موثر آغوز برای گوساله های تازه متولد شده بسیار حیاتی است.موفقیت در انتقال غیر فعال پادتن ها به مقدار ،کیفیت و جذب آغوز خورانده شده به گوساله طی ۲۴ ساعت اول پس از تولد بستگی دارد. لذا باید بر نحوه مصرف آغوز در بدو تولد نظارت کامل داشته باشیم.
روش های مختلفی برای اندازه گیری نقص در انتقال غیر فعال وجود دارد. دستگاه های الایزا و رادیال ایمونو دیفیوژن به صورت مستقیم غلظت ایمونوگلوبولین جی سرم را اندازه گیری می کنند. اما در برخی روش های کل مواد جامد سرم اندازه گیری می شود. درهر حال اندازه گیری انتقال غیرفعال مشکل و وقت گیر است.
(ری فراکتومتری) روشی است که برای اندازه گیری نقص در انتقال غیرفعال در شرایط مزرعه مورد استفاده قرار می گیرد. به طور خلاصه در این روش پرتویی از نور به نمونه ای از سرم تابانده می شود و دستگاه ری فراکتومتر میزان انعکاس و شکست نور را در اثر برخورد با پروتئین خون اندازه می گیرد.
در گوساله های تازه متولد شده از ۱ تا ۷ روزگی ،پادتن ها (ایمونو گلوبولین ها) قسمت اعظم پروتئین های خون را به خود اختصاص می دهند. بنابراین اندازه گیری کل پروتئین به وسیله ری فراکتومتری می تواند برای تخمین ایمونو گلوبولین های که از طریق انتقال غیرفعال وارد بدن شده اند مورد استفاده قرار گیرد. اگر چه انجام ری فراکتومتری کار ساده ای است اما به دستگاه سانتریفوژی نیاز دارد تا سرم را از نمونه های خون جدا کند . یعنی شما برای انجام چنین آزمایشی در گاوداری خود به یک دستگاه سانتریفوژ نیاز دارید.
توجه به نکات زیر ضروری است
اگر مقادیر کمتر از ۵ گرم در دسی لیتر را به عنوان حدی که انتقال غیرفعال ضعیف بوده،در نظر بگیریم. در این حالت حدود ۲۵ تا ۲۸ درصد از گوساله ها به مقدار کافی ایمونوگلوبولین از آغوز جذب نمی کنند. آزمایشات آماری نشان می دهد که تفاوت معنی داری بین روش های برداشت سرم وجود نداشته است.
در یک مجموعه ۱۶۴ راسی از گوساله ها،سرم های حاصل از سانتریفوژ توسط دو دستگاه ری فراکتومتر دیجیتال و دستی مورد آزمایش قرار گرفت و تفاوتی در نتایج به دست نیامد. بیشتر متخصصان سلامت حیوانات ،غلظت کل مواد جامد کمتر از ۵ گرم در دسی لیتر را به عنوان شاخص نقصان انتقال غیرفعال ایمنی در نظر می گیرند. نکته ارزشمند این است که در حدود یک چهارم از گوساله هایی که از مزارع مختلف اونتاریو در این آزمایش استفاده شدند،ایمنی خوبی را از آغوز کسب کردند و لذا در معرض خط مرگ کمتری قرار داشتند.
نتایج این آزمایش پیشنهاد می کند که غلظت کل مواد جامد اندازه گیری شده با ری فراکتومتر در سرم های سانتریفوژ نشده به طور موفقیت آمیزی به تعیین و شناسایی گوساله های در معرض خطر کمک می کند و تفاوت معنی داری در نتیجه دو نوع دستگاه ری فراکتومتر در این آزمایش وجود نداشته است. اهمیت درجه حرارت نمونه ها درزمان قرائت ری فراکتومتری و تاثیر بالقوه همولیز نمونه ها،عناوین مطالعات بعدی هستند. به علاوه نیاز به مطالعاتی است تا اثر این عوامل مختلف روی ویژگی های آزمایش ری فراکتومتری کل مواد جامد سرم را در مقابل روشی که به صورت مستقیم میزان ایونوگلوبولین ها را اندازه گیری می کند. مانند روش رادیال ایمونو دیفیوژن تعیین کنیم.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.