حقایقی در مورد آب بطری (بخش اول)

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
  • بازدید : ۵۲۰
آب همیشه برای سیستم بدن و بقای ما ضروری است اما اخیراً یکی از جدیدترین نیازها داشتن تناسب‌اندام است چراکه مردم سراسر جهان درصدد تهیه آب آشامیدنی سالم و مناسب هستند. اگرچه مردم به‌طور عمده از آب شیر برای مصرف روزانه استفاده می‌کنند، مصرف‌کنندگان در دو دهه گذشته، از استفاده از این منبع آب خسته شده‌اند، تنها به علت تهدیداتی بهداشتی و بیماری‌های منتقل‌شده به آب‌های مصرفی. شرکت‌های تولیدکننده بطری آب، تأمین‌کننده آب شیرین بهداشتی به طرز چشمگیری افزایش یافته‌اند تا تقاضای رو به رشد برای آب آشامیدنی با کیفیت بالا را فراهم کنند.
واضح است که صنایع آب بطری هنوز به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. اما آیا قیمت بطری آب واقعاً ارزش خود را دارند؟ آیا مصرف‌کنندگان واقعاً در ازای پول پرداختی آب آشامیدنی بهتری را دریافت می‌کنند؟ این مقاله به دنبال پاسخ به این سؤال‌ها با ارائه حقایقی در مورد آب بطری است.
• آب‌معدنی یا آب شیرین پاک‌سازی‌شده
اتهامات اخیر علیه شرکت کوکاکولا و نام تجاری Dasani، به‌طور عمومی یکی از بزرگ‌ترین تصورات غلط درباره کیفیت آب بطری را برای مردم برجسته کرد. کوکاکولا، بطری‌های خود را به‌عنوان "آب خالص و معدنی" تبلیغ می‌کند، در حال حاضر برای مصرف‌کنندگان نوع محتوای واقعی بطری‌های مورد ابهام است. کوکاکولا به‌جای اینکه آب خود را از چشمه‌های طبیعی به دست آورد، بطری‌های Dasani خود را با آب شیرین خالص پرکرده بود.
البته مشکل آب شیرین سازی شده در بطری‌های Dasani، خیلی مشکل بزرگی نیست درصورتی‌که این آب شیرین آب تصفیه‌شده توسط دستگاه تصفیه آب باشد. متأسفانه روند پر کردن آب آشامیدنی بطری محدود به شرکت کوکاکولا نیست. در سال 1999، شورای دفاع ملی منابع (NRDC) نتایج یک مطالعه چهار ساله را منتشر کرد که در آن محققان بیش از 1000 نمونه از 103 مارک آب بطری را آزمایش کردند. این محققان دریافتند که:
تقریباً بیش از 25 درصد از آب بطری از آب شیر است
اگر آب بطری آب خالص‌تر از آب شیر نباشد، مطمئناً این محصول باید طعم آب آشامیدنی بهتری را فراهم کند، آیا این موضوع درست است؟ پاسخ به این سؤال منفی است. آب بطری همیشه بهتر از آب شیر نیست.
درحالی‌که طعم و مزه آب یک تصور است، این مطالعه نشان می‌دهد که آب بطری اساساً چیزی بیش از آب شیر نیست. در بسیاری از موارد، آب بطری خالص‌تر از آب شیر نیست و ممکن است حتی بدطعم‌تر از آن نیز باشد.
• استانداردها و مقررات در مورد آب بطری
آب بطری، به دلیل اینکه به‌عنوان "غذا" تحت قوانین فدرال تعریف‌شده است، تحت مدیریت اداره غذا و داروی (FDA) است، درحالی‌که اداره حفاظت از محیط‌زیست (EPA) - تحت استانداردهای بسیار سخت‌تر – تنظیم‌کننده مقرارت آب شیر است. بنابراین آب بطری بسته به نام تجاری ممکن است در مقایسه با آب شیر، تمیزتر و بی خطر نباشد. EPA به تأسیسات تصفیه آب محلی زمانی مجوز می‌دهد که آب از نظر تمام آلودگی‌ها آزمایش‌شده باشد. اما شرکت‌های بطری آب تحت چنین دستورالعمل‌هایی نیستند.
همچنین، درحالی‌که سیستم‌های آب شهری چندین بار در روز برای مقدار میکروبیولوژیکی مضر در آب آزمایش می شوند، شرکت های آب بطری این آزمایش را تنها یک بار در هفته انجام می‌دهند.
به‌طور مشابه، به سیستم‌های آب آشامیدنی برای آزمایش آلودگی‌های شیمیایی چهار برابر بیشتر از شرکت‌های آب بطری مورد نیاز است. علاوه بر این، نقاط ضعفی در سیاست FDA وجود دارد که قوانینی برای آزمایش دقیق آب بطری و نحوه فروش آن ندارد ، به این معنی که تعداد قابل توجهی از بطری تقریباً بدون مقررات و آزمایش خاصی روانه بازار می‌شوند.
همچنین حدود یک پنجم از مارک های آزمایش شده در مورد حضور مواد شیمیایی مصنوعی مانند مواد شیمیایی صنعتی و مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت پلاستیک بطری‌ها مانند فتالات، یک ماده شیمیایی مضر است که از ظرف پلاستیکی‌اش در آب بطری است، پر می‌شود. علاوه بر این شرکت‌های آب بطری برای آزمودن کریپتوسپوریدیوم، پروتئین مقاوم در برابر کلر مورد آزمایش قرار نگرفته است. شرکت‌های آب بطری، به‌طور قابل‌توجهی کیفیت پایین‌تر از آب را نسبت به آب شیر در اختیار ما قرار می دهند.
دستگاه تصفیه آب





دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.