حقایقی در مورد بطری های آب آشامیدنی (بخش دوم)

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
  • بازدید : ۵۸۱
تأثیر بطری آب بر محیط زیست
امروزه مدیریت زباله به یک مشکل بزرگ در جهان تبدیل شده است، دفن زباله ها در اندازه های بسیار زیاد افزایش و میزان بازیافت آنها کاهش یافته است. تعداد بطری های پلاستیکی تولید شده توسط صنایع بطری های آب و افزایش مصرف انها، این مشکل را تشدید کرده است. در این مقاله به حقایقی در مورد بطری های آب آشامیدنی اشاره خواهد شد .
براساس گزارش سالانه سرمایه جهانی برای طبیعت (WWF) در سال 2001، تقریبا 1.5 میلیون تن پلاستیک از مصرف سالانه 89 میلیارد لیتر آب درون بطری بدست آمده است.
علاوه بر تعداد بطری های پلاستیکی که هر ساله تولید می شود، انرژی مورد نیاز برای تولید و حمل این بطری ها به بازار نیز به شدت بر روی میزان سوخت فسیلی تاثیر گذاشته است. شرکت های بطری آب با توجه به استفاده غیرمجاز از منابع ارزشمند و تولید میلیاردها بطری های پلاستیکی، فشار زیادی را بر روی محیط زیست ایجاد کرده اند.
نویسندگان WWF پیشنهاد کردند که بطری های آب را جمع آوری کرده و آنها را بشویند و مجددا مورد استفاده قرار دهند تا تاثیر منفی آنها را بر روی محیط زیست کاهش دهند. اما متاسفانه استفاده مجدد از بطریهای پلاستیکی کیفیت آب را به خطر میاندازد، به این دلیل که استفاده از بطری های قدیمی فتالات بیشتری را به آب وارد می کند. در پیشنهادی دیگر، نویسندگان پیشنهاد دادند که شرکت های آب بطری از امکانات بسته بندی محلی استفاده کنند تا هزینه های سوخت برای نیازهای حمل و نقل کاهش یابد. متاسفانه، بسته بندی محلی به دلیل کاهش استانداردهای بهداشتی آب، کیفیت آب را به خطر می اندازد. به نظر می رسد هیچ راه حلی برای حل این مشکل وجود ندارد. صنایع آب بطری باعث فشار شدیدی بر روی محیط زیست می شود، اما راه حل مناسب این آسیب های زیست محیطی به طور قابل توجهی کیفیت آب در بطری ها را نیز کاهش می دهد.
حال چرا دستگاه تصفیه آب را انتخاب کنیم؟
بطری های آب، به چند دلیل، یک جایگزین سالم و پاکیزه برای آب شیر نیستند. اول اینکه، هزینه تهیه بطری های آب در مقایسه با هزینه هر گالن آب شیر بسیار بیشتر است. دوم اینکه استفاده از آب بطری باعث تولید زباله های غیر قابل بازیافت می شود که این خود هزینه بزرگی را بر محیط زیست وارد می کند. سوم اینکه خود این بطری ها به مرور زمان باعث وارد شدن آلودگی به آب می شود و خطر جدی برای سلامتی انسان ها ایجاد می کند. اگر تنها انتخاب بین آب شیر و آب بطری باشد، آب شیر صرفا ارزان تر است و در بسیاری موارد انتخاب سالم تری است. اما علی رغم این ادعا، آب شیر نیز بدون مشکل نیست.
نگرانی ها در مورد کیفیت و ایمنی آب شیر که موجب رشد صنایع آب بطری شده است هنوز هم بسیار با اهمیت است. آب شیر به هیچ وجه فارغ از آلودگی های خطرناک نیست. جدیدترین و نوآورانه ترین راه حل برای حل مشکلات کیفیت پایین آب، در عصر حاضر فیلترهای آب موجود است. فیلترهای آب بهترین و سالم ترین راه حل برای حل مشکلات بطری های آب و آب شیر هستند.
فیلترهای دستگاه تصفیه آب ، آلاینده های خطرناک تری را نسبت به سایر روش های تصفیه حذف می کند و منحصرا برای تصفیه آب اشامیدنی طراحی شده اند. تصفیه کننده ها آلودگیهای فتالات را تحت تاثیر قرار می دهد و همچنین قادرند کریپتوسپوریدیوم را از آب آشامیدنی حذف کنند، که نه گیاهان موجود در منابع تصفیه آب شهری و نه شرکت های آب بطری هنوز نتوانسته اند آن ها را حذف کنند. همچنین نوشیدن آب تصفیه شده بسیار بهتر از مصرف آب بطری است. آب تصفیه شده از یک دستگاه تصفیه آب هزینه بسیار کم تری نسبت به آب شیر تصفیه نشده را داراست. علاوه بر این، فیلترهای آب از انرژی کمتری نسبت به تصفیه آب شیر درون سیستم های لوله کشی بهره می برند و همچنین مشکلات زیست محیطی صنایع آب بطری را نیز رفع می کنند.
در حال حاضر، راه حلی به سادگی استفاده از دستگاه تصفیه آب برای استفاده از آب پاکیزه وجود ندارد.


دستگاه تصفیه آب





دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.