گیه خاکشی و یا خاکشیر و خواص آن

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
  • بازدید : ۱۸۶۷
گیاه خاکشی که نام دیگر آن خاکشیر است گیاهی یکساله یا دوساله از گروه تیره شب‌بویان می‌باشد. این گیاه اکثرا در دشت و کوهستان می‌روید و بلندی ساقه آن به یک متر نیز می‌رسد. پائین گیاه کرک دار است در حالیکه بالای آن بدون کرک می‌باشد. تخم این گیاه که همان خاکشیر است ریز و کمی دراز است و معمولاً به دو رنگ یکی قرمز که دارای طعم کمی تلخ، و دیگری به رنگ قرمز تیره می‌باشد.
خاکشیر دارای تعدادی اسید چرب به نام های اسید لینوئیک، اسید لینولنیک، اسید اولئیک، اسید پالمتیک و اسید استئاریک می‌باشد. ضمنا در خاکشی اسانس روغن فرّاری موجود است که دارای موادی همچون بنزیل و ایزوسیانات است.
شربت خاکشیر یا خاکشی
یکی از معروف ترین نوشیدنی‌های سنتی ایران است که بیشتر در فصل تابستان و به‌ صورت خنک نوشیده می‌شود. این شربت از ترکیب آب، دانه‌های خاکشیر، شکر و گلاب بوجود می‌آید.
این شربت از گذشته دوای گرمازدگی بوده و نوشیدن آن موجب کاهش درجه حرارت بدن، تسکین سردرد و رفع بیحالی و سرگیجه ناشی از گرما می‌شود. این شربت همچنین سبب تقویت معده و کمک به هضم غذا می‌گردد و در رفع التهاب‌های کلیه و مجاری آن تاثیر گذار است. مصرف خاکشیر به علت داشتن پتاسیم زیاد می‌تواند تا حدودی کمبود الکترولیت بدن در فصل گرما را جبران نماید.
طرز تهیه شربت خاکشیر
ابتدا خاکشیرها را خوب بشویید تا ریگ‌شور شود. سپس خاکشیرها را که آب روی آنها را گرفته به خوبی هم میزنیم تا خاک و ریگ آن شسته شود. سپس شکر و گلاب را به آن اضافه کرده و در یخچال بگذارید تا خنک شود.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.